- Det har vært en forferdelig dag

To av de tre som i går omkom i bussulykken i Ringerike var yrkessjåfører. Ulykken kunne vært unngått dersom et planlagt midtfelt hadde vært på plass.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I går var en tung dag på jobb for Inge-Johan Kirketeig. Han er leder for Sogn og Fjordane Transportarbeiderforening, og våknet til nyheten om at et av hans medlemmer, den 51 år gamle bussjåføren Asgeir Flaten, omkom i gårsdagens ulykke på Ringerike.

I tillegg omkom en annen yrkessjåfør, Knut Sem Larsen (69) fra Hemsedal, som var passasjer på ulykkesbussen. Det tredje offeret var 16 år gamle Maria Abrahamsen Knapstad fra Flora.

- Det har vært en forferdelig dag. Ulykken viser hvor utsatt arbeidsdagen er for våre ansatte. Det er rett og slett skremmende, sier Kirketeig til Dagbladet.

Han forteller om en trykket stemning blant yrkessjåførene i fylket, der mange gir uttykk for undring om hvordan ulykken kan ha skjedd.

Det gjenstår mange ubesvarte spørsmål etter ulykken, der vogntoget kom over i motsatt kjørefelt og kolliderte med Sogn og Fjordane-ekspressen på vei fra Oslo. Den islandske trailersjåføren ble rutinemessig siktet etter frontkollisjonen, og var i går ettermiddag til avhør hos politiet.

Ekstremt glatt
Det var ekstremt glatt i veibanen der dødsulykken skjedde.

- Han fikk ingen forvarsel før han kjørte inn i partiet der det var ekstremt glatt. Han sier han gikk fra tørr vei til speilglatt kjørebanen på «no time», sa etterforskningsleder Arne Eirik Håkonsen til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De resterende passasjerene ble sendt til sykehus, hvorav to betegnes som alvorlig skadd.

Riksvei 7 mellom Hønefoss og Granvin i Hardanger er den aller farligste strekningen mellom Oslo og Bergen. Likevel øker tungtrafikken over strekningen hvert år, som har status som nasjonal turistvei. Likevel har samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) utelukket at Rv 7 skal være en hovedvei i framtida, når regjeringa nå skal gå gjennom de fem hovedfartsårene mellom Bergen og Oslo.

- Uegnet for tungtrafikk
Inge-Johan Kirketeig, som har 40 års erfaring som yrkessjåfør, er klar på at Riksvei 7 ikke er et trygt sted å kjøre lastebil.

TUNG DAG: Leder i Sogn og Fjordane Transportarbeiderforening, mistet to av sine kolleger i dødsulykken. Foto: Privat
TUNG DAG: Leder i Sogn og Fjordane Transportarbeiderforening, mistet to av sine kolleger i dødsulykken. Foto: Privat Vis mer

- Nei, den er ikke egnet for tungtrafikk. Men det er likevel enormt med trailere som kjører strekningen, og det øker for hvert år.

- Hvordan er det å kjøre strekningen på glatt føre?

- Nei, det svaret sier jo seg selv. Det er en vanskelig og halvsmal vei. Du må være på alerten hele tida, her er det ikke noe noe slingringsmonn.

Vedtatt å utbedre
Det var vedtatt å bygge et bredt midtfelt på ulykkesstedet allerede i 2012.

Hadde veiplanleggerne i Statens vegvesen fått det som de ville, hadde det vært på plass for lenge siden.

- Det har vært på trappene å starte arbeidet flere ganger, og grunneierne har vært varslet, sier Silje Island i avdelingen for plan og prosjektering i Statens vegvesen, region sør.

Det er ikke planlagt fysiske midtdelere på stedet, men å øke veibredden og få en meter brede midtmarkeringer. Veiarbeid-utsettelsen skyldes funn av kvikkleire i bakken.

Selv om mye er gjort på Riksvei 7 de siste årene er det lenge til vegvesenet er fornøyd med veien.

- Totalt sett har vi en vei som ikke er helt slik vi ønsker det, sier Isdal.