- Det her er helt for jævlig

Notar-megler Hasnain Shah fant ut gjennom media at han mistet jobben.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Fire på tolv, fire minutter før pressekonferansen der eiendomsmeglerkjeden Notar annonserte at de legger ned deler av sin virksomhet, fikk megler Hasnain Shah en kort e-post fra Notar-ledelsen om at, med hans egne ord, «noen kommer til å miste jobben».

- Det var ingenting mer konkret enn det. Alt jeg har funnet ut i etterkant, at jeg og mine kollegaer mister nå jobben, har jeg fått vite gjennom media, forteller en tydelig sliten Shah, da Dagbladet.no var innom Notars Stovner-kontor i går ettermiddag.

Kredittilsynet annonserte i går at de med umiddelbar virkning trekker tilbake videre driftsbevillingen for 34 Notar-kontorer, på grunn av selskapets negative egenkapital.

På bakgrunn av dette, valgte altså Notars morselskap, Ekko Eiendom AS å slå deler av virksomhet konkurs.

12 kontorer ble dermed lagt ned og 53 personer mister jobben. I tillegg er ytterligere 44 kontorer under avvikling. Her har 110 personer allerede fått en oppsigelse.

Frøs alle kontoer
Eiendomsmeglerkjeden har i lenger tid hatt finansielle problemer.

Situasjonen forverret seg betraktelig da selskapets bankforbindelse og hovedkreditor Nordea frøs alle kjedens lønns- og kontokredittkontoer i helga.

Det resulterte blant annet at ingen Notar-ansatte har fått utbetalt desemberlønnen.

- Det her er helt for jævlig. Som meglere jobber vi gjerne syv dager i uka, og hadde sett fram til litt julefri. Istedenfor må vi nå bruke tiden på å skaffe penger til husleie og regninger.

Notar fraskriver seg alt ansvaret for de utestående lønnsutbetalingene. Disse skal komme fra lønnsgarantifondet. Det er vanlig at bankene forskutterer dette, for å fortgang i prosessen.

På jobbjakt
Shah brukte gårsdagen på å finne ut hvilke rettigheter han hadde. Han føler at hjelpen fra Notar sentralt har vært ikke-eksisterende.

- Jeg er skikkelig forbannet. Vi har ikke fått noe informasjon eller videre retningslinjer. Jeg vet ikke en gang om jeg skal på jobb i morgen.

Stovner-megleren reagerer også på framgangsmåten til Notar, at de ansatte ikke ble gitt en reell mulighet til å finne seg en ny jobb, før kontorene ble lagt ned.

- Jeg har hatt andre jobbforespørsler før, men det hadde vært veldig greit å ha litt bedre tid på seg, enn en knapp måned før jul.

Både kollegaer og kunder reagerer nærmest med sjokk på det overrasket oppbudet.

- Jeg har holdt kontakt med andre kollegaer og dette har satt oss alle i en vanskelig situasjon. Jeg har jobbet knallhardt i ett år med å bygge opp en portefølje. Nå må jeg sende kundene videre til noen andre. Det er veldig leit og vil også koste kundene unødvendig mye tid, penger og bekymringer.