- Det her er helt for jævlig

Notar-megler Hasnain Shah fant ut gjennom media at han mistet jobben.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Fire på tolv, fire minutter før pressekonferansen der eiendomsmeglerkjeden Notar annonserte at de legger ned deler av sin virksomhet, fikk megler Hasnain Shah en kort e-post fra Notar-ledelsen om at, med hans egne ord, «noen kommer til å miste jobben».

- Det var ingenting mer konkret enn det. Alt jeg har funnet ut i etterkant, at jeg og mine kollegaer mister nå jobben, har jeg fått vite gjennom media, forteller en tydelig sliten Shah, da Dagbladet.no var innom Notars Stovner-kontor i går ettermiddag.

Kredittilsynet annonserte i går at de med umiddelbar virkning trekker tilbake videre driftsbevillingen for 34 Notar-kontorer, på grunn av selskapets negative egenkapital.

På bakgrunn av dette, valgte altså Notars morselskap, Ekko Eiendom AS å slå deler av virksomhet konkurs.

12 kontorer ble dermed lagt ned og 53 personer mister jobben. I tillegg er ytterligere 44 kontorer under avvikling. Her har 110 personer allerede fått en oppsigelse.

Frøs alle kontoer
Eiendomsmeglerkjeden har i lenger tid hatt finansielle problemer.

Situasjonen forverret seg betraktelig da selskapets bankforbindelse og hovedkreditor Nordea frøs alle kjedens lønns- og kontokredittkontoer i helga.

Det resulterte blant annet at ingen Notar-ansatte har fått utbetalt desemberlønnen.

- Det her er helt for jævlig. Som meglere jobber vi gjerne syv dager i uka, og hadde sett fram til litt julefri. Istedenfor må vi nå bruke tiden på å skaffe penger til husleie og regninger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Notar fraskriver seg alt ansvaret for de utestående lønnsutbetalingene. Disse skal komme fra lønnsgarantifondet. Det er vanlig at bankene forskutterer dette, for å fortgang i prosessen.

På jobbjakt
Shah brukte gårsdagen på å finne ut hvilke rettigheter han hadde. Han føler at hjelpen fra Notar sentralt har vært ikke-eksisterende.

- Jeg er skikkelig forbannet. Vi har ikke fått noe informasjon eller videre retningslinjer. Jeg vet ikke en gang om jeg skal på jobb i morgen.

Stovner-megleren reagerer også på framgangsmåten til Notar, at de ansatte ikke ble gitt en reell mulighet til å finne seg en ny jobb, før kontorene ble lagt ned.

- Jeg har hatt andre jobbforespørsler før, men det hadde vært veldig greit å ha litt bedre tid på seg, enn en knapp måned før jul.

Både kollegaer og kunder reagerer nærmest med sjokk på det overrasket oppbudet.

- Jeg har holdt kontakt med andre kollegaer og dette har satt oss alle i en vanskelig situasjon. Jeg har jobbet knallhardt i ett år med å bygge opp en portefølje. Nå må jeg sende kundene videre til noen andre. Det er veldig leit og vil også koste kundene unødvendig mye tid, penger og bekymringer.