Det indre er kult

Verdens ungdom bryr seg mindre om ytre egenskaper og mer om indre holdninger i dag enn for ti år siden. Det viser en undersøkelse om hva ungdom legger i det å være «cool».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

670 unge mennesker fra fjorten forskjellige land har deltatt i en trendundersøkelse laget for musikkanalen MTV. Hva som er trendy og kult varierer naturligvis fra land til land, men tendensen er at verdens ungdom bryr seg mindre om utseendet, og mer om indre egenskaper enn tidligere.

Indre er in - ytre er ut

For ti år siden handlet det å være kul om hvem du kjente, hvordan du så ut og hvordan du gikk kledd. I dag handler kulhet mer om kunnskap, sinnstilstand og verdier, viser undersøkelsen.

Ungdom er heller ikke redd for å treffe mennesker med en annen kulturell bakgrunn, og reiser mer til utlandet for å få oversikt over hva som rører seg utenfor sin egen kultur.

- Det er en positiv utvikling at dagens ungdom er mer fordomsfrie og at kulhet i større grad kommer innenfra. Ungdom er mer sikre på seg selv og påvirkes ikke like lett, mener Lisa Harris i MTV.

«Generasjon Jeg»

Det negative synes å være at dagens ungdom er den mest jeg-fokuserte generasjonen som har eksistert. «Jeg har kontroll», og «jeg gjør hva jeg vil», er budskapet fra de unge. De søker sin selvstendighet gjennom mote og musikk mye tidligere enn fortidige generasjoner. De velger å nyte livet til det fulle, og det er viktig å få mest ut av øyeblikket.

God økonomi over tid gjør at ungdommen ikke bekymrer seg over framtida. Konkrete karriereplaner er langt mindre viktig enn tidligere. Man kan ikke spå framtida - så det som skjer, det skjer, mener ungdommene i undersøkelsen.

Dette er kult i verden

Noen geografiske forskjeller er det fortsatt. Mens italiensk ungdom er mer opptatt av riktig utseende, synes svenke at det er viktigere å være selvbevisste og ekte.

Argentina: Original stil

Brasil: Det rette utseendet og å være «laid back»

Mexico: Være annerledes innen rimelighetens grenser

USA: Forskjellighet og å være uanstrengt

Tyskland: Være individuell

Italia: Ha riktig stil

Nederland: Ha det morsomt med trendene og miljøet

Spania: Frihet til å velge hva du vil

Sverige: Ha en bevissthet og være ekte mot din stil

Storbritannia: Bevare skinnet, redde ansiktet

Kina: Kjenne din egen smak

India: Være først ute med nye trender

Japan: Ha din egen stil

Filippinene: Må være real