INNRØMMER SVIKT:  Forsvarsminister Ine Marie Eriksen Søreide  og forsvarssjef Haakon Bruun-Hansen på Oscarsborg i forbindelse med markering av 9 april og 75 år siden Norge ble okkupert. Foto: Terje Pedersen, NTB Scanpix.
INNRØMMER SVIKT: Forsvarsminister Ine Marie Eriksen Søreide og forsvarssjef Haakon Bruun-Hansen på Oscarsborg i forbindelse med markering av 9 april og 75 år siden Norge ble okkupert. Foto: Terje Pedersen, NTB Scanpix.Vis mer

- Det kan ha vært en utro tjener i systemet

Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide innrømmer svikt i flere ledd foran stortingshøringen om Nigeria-båtene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(NTB/Dagbladet): Mangelfulle rutiner, sviktende kontroll og svak dokumentasjon.

Torsdag avholder Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité høring om saksforholdet om Nigeria-båtene som Økokrim nå er inne i og som ga Dagbladets Kristoffer Egeberg Skup-pris tidligere i år.

Høringen skulle egentlig ha funnet sted i januar, men ble utsatt. Den gang formulerte komitéleder Martin Kolberg (Ap) hovedspørsmålet slik:

- Forsvarsdepartementet og Utenriksdepartementet hevder regelverket er fulgt, men hvordan kan det stemme når vi ser hvor fartøyene har havnet hen?

Innrømmer Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) vil ikke svare direkte på Kolbergs spørsmål før hun møter komiteen.

- Jeg kommer tilbake til dette i høringen på torsdag, sier Søreide. I brev til komiteen har hun påpekt at saksbehandlingen i Forsvaret var mangelfull og kritikkverdig.

Den karakteristikken holder hun fast ved.

- Saken er alvorlig. Rutinene og kontrollen har ikke vært gode nok. Det har Forsvaret også vært tydelig på. I tillegg har Økokrim startet etterforskning av en enkeltperson. Det innebærer at det kan ha vært en utro tjener i systemet, sier Søreide til NTB.

Manglende oversikt Utenriksdepartementets regelverk sier at Norge ikke kan eksportere eller selge materiell eller tjenester til private aktører som kan komme til å bevæpne dem og tilby sikkerhetstjenester i konfliktområder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig har Dagbladet gjennom en rekke artikler påvist at minst ti tidligere norske marinefartøyer har havnet hos private aktører i Vest-Afrika, hovedsakelig i Nigeria.

- Alle disse sakene oppsto før min tid. Mitt hovedansvar å hindre at det skjer noe lignende igjen og samtidig prøve å kartlegge situasjonen, sier Søreide.

Hun innrømmer at det har vært vanskelig å skaffe seg oversikt.

- Noe av det som har preget saken, er kombinasjonen av at forholdene ligger tilbake i tid, men også at det mangler dokumentasjon.

Tar grep Søreide sier regjeringen har tydeliggjort regelverket og overført fullmakter fra Forsvarets logistikkorganisasjon til forsvarssjefen i den hensikt å motvirke at lignende situasjoner oppstår igjen.

I tillegg har regjeringen stoppet auksjoner av materiell med militært utseende og endret eksportkontrollforskriften.

- Dette med forskriften er viktig. Tidligere var det et stort rom for skjønn i vurderingene. Nå er prinsippet «en gang militært, alltid militært».

- Vi må unngå nye situasjoner der vi sliter med å dokumentere avhending av militært utstyr, sier forsvarsministeren.

Topptung liste Ved siden av forsvarsministeren er utenriksminister Børge Brende (H) invitert til torsdagens høring.

 I TJENESTE FOR PRIVAT KRIGSHERRE:  Slik ser KNM «Terne» ut i dag. Utstyrt med to 20 millimeter maskinkanoner, en mitraljøse, og væpnede krigere om bord, driver den tidligere norske missiltorpedobåten jakt på pirater og skatteinnkreving langs Bonny River i Nigeria. Sammen med fem søskenskip utgjør den spydspissen i krigsherren Tompolos privatdrevne kystvaktflåte. Foto: Privat.
I TJENESTE FOR PRIVAT KRIGSHERRE: Slik ser KNM «Terne» ut i dag. Utstyrt med to 20 millimeter maskinkanoner, en mitraljøse, og væpnede krigere om bord, driver den tidligere norske missiltorpedobåten jakt på pirater og skatteinnkreving langs Bonny River i Nigeria. Sammen med fem søskenskip utgjør den spydspissen i krigsherren Tompolos privatdrevne kystvaktflåte. Foto: Privat. Vis mer

Det samme er de rødgrønne forgjengerne; Anne-Grete Strøm-Erichsen, Grete Faremo, Espen Barth Eide og Jonas Gahr Støre.

De to tidligere forsvarssjefene Harald Sunde og Sverre Diesen er også bedt om å møte, i likhet med dagens forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen og sjefen for Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO), Petter Jansen.

Også selskapene Horten skipsreparasjoner og Norsk megling og auksjon AS skal etter planen forklare seg.

«All info ble strupet» I Dagblad-artikkelserien som avslørte forholdene om salg av de norske marinefartøyene, har journalisten bak, Kristoffer Egeberg, hele tida vært klar på at det har vært en vanskelig jobb å få aktørene til å snakke.

I en kommentar skriver han om hemmeligholdet.

«Det er ett år siden jeg startet arbeidet med de såkalte «Nigeria-båtene». Saken handler om hvordan Forsvaret har drevet fordekt storhandel med private sikkerhetsaktører slik at minst ti store marinefartøy har havnet hos paramilitære styrker i Vest-Afrika.

«Bak ryggen til det norske folk ble tidligere norske krigsskip solgt til en beryktet krigsherre i Nigeria. Han har nå makt til å strupe landets enorme olje- og gasseksport, og har lovet å bruke den om ikke president Goodluck Jonathan vinner valget, som avholdes i dag (28. mars i år, red. journ.).

«(...) Forsvarsdepartementet rykket inn og tok full kontroll. All informasjon ble strupet. Innsynskrav ble avslått og motarbeidet. Også der var det dokumenter som ikke tålte offentlighetens lys.»

(NTB - Mats Rønning).

 MÅ REDEGJØRE TORSDAG:  Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide på Høyres landsmøte på Gardermoen i helgen. Hun kommer n¨å med svar på noen spørsmål hun får fra Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite torsdag. FOTO: ØISTEIN NORUM MONSEN/DAGBLADET.
MÅ REDEGJØRE TORSDAG: Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide på Høyres landsmøte på Gardermoen i helgen. Hun kommer n¨å med svar på noen spørsmål hun får fra Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite torsdag. FOTO: ØISTEIN NORUM MONSEN/DAGBLADET. Vis mer