FORSVANT: Malaysia Airlines-flyet har vært borte i over to uker. Flytekniker Roger Handeland i Norwegian mener det er for dumt i 2014. Her leter australske luftoffiserer etter flyet fra et Orion-fly. Foto: AFP Photo/NTB Scanpix
FORSVANT: Malaysia Airlines-flyet har vært borte i over to uker. Flytekniker Roger Handeland i Norwegian mener det er for dumt i 2014. Her leter australske luftoffiserer etter flyet fra et Orion-fly. Foto: AFP Photo/NTB ScanpixVis mer

- Det kan ikke være sånn at en jumbojet kan forsvinne i 14 dager. Det blir for dumt

Flytekniker-topp Roger Handeland krever systemer som selv ikke den mest erfarne pilot kan slå av på egen hånd.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Med en analyse som aldri før har blitt brukt for å finne fly-posisjoner, kunne det britiske selskapet Inmarsat gi malaysiske myndigheter bekreftelsen de pårørende hadde fryktet lenge: Malaysia Airlines-flyet er tapt.

Inmarsat mottok flere såkalte håndtrykksignaler fra flyet i timene etter at det forsvant.

Dyr satellitt-tjeneste Signalene sa ikke noe om flyets tekniske tilstand eller hvor det var, men ved å regne ut avstanden fra satellitten kunne Inmarsat finne ut omtrent hvor flyet var da signalene ble sendt. Siden etterforskerne vet hvor mye drivstoff flyet hadde om bord, har de kunnet regne ut omtrent hvor flyet trolig har styrtet.

- Dette er signaler det har vært håp om at kunne gi svar på gåten fra starten av. For selv om pilotene skrudde av alt av systemer, så sender dette systemet fremdeles signaler en gang i timen. Årsaken til at det bare sendes en gang i timen, er at Inmarsat er en dyr tjeneste, sier flyekspert Per Gram til Dagbladet.

Gram sier at satellittene i utgangspunktet ikke brukes til å fortelle noe om flyets posisjon, men at det brukes for å sende en slags driftsrapport til for eksempel Rolls Royce-fabrikken som produserer flyets motorer.

- Det analytikerne trolig har gjort er å registrere de ulike mottakene av signaler, og deretter trekke en linje mellom disse og gjøre en beregning hvor neste kunne ha lukket opp, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- For dumt Flytekniker Roger Handeland i Norwegian, som er leder i Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO), mener saken viser at det tydeligvis ikke er nok at det sendes et signal til satellitter bare en gang i timen.

- Det er for lite, men det også andre systemer bør sikres slik at ikke pilotene kan koble dem ut. Det kan ikke være sånn at et jumobjet kan forsvinne i 14 dager. Det blir for dumt, sier Handeland til Dagbladet.

KREVER SYSTEMER: Fagforeningstopp Roger Handeland i Norwegian krever at nye systemer må komme på plass etter flyforsvinningen. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet
KREVER SYSTEMER: Fagforeningstopp Roger Handeland i Norwegian krever at nye systemer må komme på plass etter flyforsvinningen. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet Vis mer

Medier, som Wall Street Journal, CNN og Dagbladet, har hatt en massiv dekning av hvor ulike systemer systemene befinner seg for å gjøre et fly usynlig. Handeland mener også dette er en grunn til å bytte ut disse systemene snarest.

- Nå har kaprere verden rundt fått ideer om hvordand ette skal gjøres. Det bør ikke gå an å slå av alle systemer, mener Handeland.

«Svarte bokser» kan gi svar Fagforeningstoppen forteller at de samme systemene finnes på fly norske flyselskap bruker, men forsikrer nordmenn om at radardekningen er langt bedre over norske landområder enn over et så stort havområde som Indiahavet er.

Handeland bemerker likevel at flyet fløy over flere land, men at det kan være ulike grunner til at de ikke slo alarm.

- Folk kan ha sovnet av i to minutter og ikke oppdaget det, hvem vet?

Nå håper Handeland at de finner de «svarte boksene» så raskt som mulig.

- De vil trolig gi oss svar på alle spørsmål, sier Handeland.

Kan ha skjedd strømbrudd Norwegian-teknikeren har ikke svaret på hva som kan ha skjedd, men mener det ikke trenger å være en bevisst handling fra pilotenes side.

- Det kan hende at det var store tekniske problemer, og at det gjør at man har registrert at man har slått det av. Det kan ha vært et strømbrudd, og at det førte til at de snudde flyet sørover for å fly tilbake. De kan ha forsøkt å gjøre dette, men ikke overlevd så lenge, sier Handeland og fortsetter:

- Deretter kan de ha flydd på autopilot videre. Det har skjedd før, sier Handeland.

Han opplyser at pilotene antakeligvis ikke sovnet eller liknende, siden varslingssystemene starter å ule når det har gått 15 minutter.

- Hvis du ikke gjør noe når varslingen starter, blir du varslet av et horn - som du reagerer på dersom du er i live.

Kapring Handeland opplyser at pilotene kan ha omkommet før passasjerene, og at passasjerene kan ha hørt ulingen i kabinen.

- Om flyet har blitt kapret til de ikke hadde mer drivstoff, er det en annen historie. Jeg håper at boksene blir funnet slik at vi får svar.

- Jo raskere vi finner dem, jo raskere kan vi sette i gang tiltak for å sikre oss at dette ikke skjer igjen.