- Det kan være en gedigen misforståelse

Flyeksperter tror det nedskutte passasjerflyet kan ha blitt forvekslet med et militært fly.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Nyhetsbyrået Interfax meldte i ettermiddag at et malaysisk passasjerfly ble skutt ned i Ukraina, nær den russiske grensa.

- I de tilfellene hvor passasjerfly har blitt skutt ned tidligere, så har det vært menneskelige feil og dårlig kommunikasjon som var årsaken, sier flyekspert Per Erik Solli fra NUPI til Dagbladet.

I Øst-Ukraina har det den siste tiden vært harde kamper mellom ukrainske myndigheter og pro-russiske separatister. Likevel er dette en vanlig flyrute for fly på vei fra Sentral-Europa til Asia.

- Det er sinnssykt at 295 menneskeliv har gått tapt fordi noen folk krangler om landområder, sier luftfartsekspert Roger Handeland til Dagbladet.

- Skutt ned av separatister Det ukrainske innenriksdepartementet sier flyet ble skutt ned av pro-russiske separatister med luftvernsmissiler kalt Buk-missiler, men separatistene benekter at de har noe med hendelsen å gjøre, eller at de har slike våpen.

Flyekspert Solli tror de som skjøt ned flyet, måtte ha tatt det for et militært fly.

- Stater har jo godt utstyr og god kontroll på hva som er sivilt og militært luftvern. Hvis separatistene har såpass store luftvernmissiler at de når så høyt, så er det svært betenkelig, ettersom de ikke har et slikt profesjonelt vern i ryggen, sier Solli til Dagbladet.

• Få siste nytt i vårt livestudio!

- Sett på som militærfly Handeland sier flyet skulle fått beskjed om å endre kurs, dersom det var i Russlands flyrom uten tillatelse.

- Hvis et fly flyr over en landegrense uten godkjennelse, blir det oppfattet som et fiendtlig fly og får varsel om at det blir skutt ned hvis det ikke endrer kurs. Endrer de ikke kurs, blir de da skutt ned. Men hvis flyet ikke er på samme kanalen, er det ikke sikkert flyet hører varselet, sier flyeksperten til Dagbladet.

Men det er bare hvis de hadde kontakt med flyet på forhånd. Flyet kan også ha blitt tatt for å være et militært fly, sett fra bakken.

- Er dette gjort fra bakken, så har de kanskje sett på det som et militært fly, og da er dette en gedigen misforståelse, sier Handeland til Dagbladet.

- Rart at dette skjer nå Malaysia Airlines bekrefter at de mistet kontakten med flyvningen MH17, en Boeing 777-200 med 295 personer om bord, på vei fra Amsterdam til Kuala Lumpur. Ukrainas innenriksminister Anton Gerashsjenko sier i en uttalelse at alle om bord har omkommet.

 DETTE ER RUTA:  Flyet - en Boeing 777 - var på vei fra Amsterdam til Kuala Lumpur da kontakten ble borte over Ukraina, bekrefter Malaysia Airlines. Grafikk: Flightaware.com
DETTE ER RUTA: Flyet - en Boeing 777 - var på vei fra Amsterdam til Kuala Lumpur da kontakten ble borte over Ukraina, bekrefter Malaysia Airlines. Grafikk: Flightaware.com Vis mer

Flyet skal ha flydd i en høyde på 33 000 fot, ca. 10 000 meter, og ifølge rapporter fra stedet er vrakrester spredt i en 15 kilometers radius, som eventuelt underbygger en eksplosjon i lufta.

Senest mandag ble et militærfly skutt ned ved flyplassen i byen Luhansk i Ukraina, og Ukraina har gitt Russland skylden.

- Det er litt rart at dette har skjedd når to ukrainske militærfly har blitt skutt ned i området de siste to dagene. Da det pågikk slike kampanjer i lufta i Bosnia, så fløy jo de sivile flyselskapene rundt, sier Solli til Dagbladet.

Hadde flyrestriksjoner Hvis det ikke er pro-russiske separatister som står bak, kan det være flyet har kommet feil inn i feil luftrom, enten russisk eller ukrainsk, og blitt skutt ned. Men både russiske og ukrainske myndigheter har gått ut og benektet at det var de som sto bak.

- Flyselskapet har kanskje ikke fått meg seg at Russland har tatt over et område og fløy derfor inn i området uten de riktige godkjennelsene. Men det er vanskelig å vite hva som har skjedd akkurat nå, sier Handeland til Dagbladet.

Ukraina utstede flyverestriksjoner i området rundt åstedet på mandag, avslører Wall Street Journal. De frarådet blant annet flyvninger i en høyde på mellom 26 000 og 32 000 fot i regionen. Den forulykkede Boeing 777-maskinen befant seg på 33 000 fot da det forsvant fra radar.

Har skjedd før I 1983 ble et koreansk fly skutt ned av russiske jagerfly på vei fra New York til Seoul i Sør-Korea. 269 personer mistet livet. Men dagens nedskutte fly er det tredje flyet i historien som har blitt skutt ned av luftvernsmissiler.

- ANGREPET:  Det ukrainske innenriksdepartementet sier flyet ble skutt ned av pro-russiske opprørere. Foto: Maxim Zmeyev / Reuters / NTB
- ANGREPET: Det ukrainske innenriksdepartementet sier flyet ble skutt ned av pro-russiske opprørere. Foto: Maxim Zmeyev / Reuters / NTB Vis mer

Det første var i 1988, da amerikansk marinefartøy skjøt ned et iransk passasjerfly fordi de trodde det var et kampfly. I 2001 ble et passasjerfly på vei fra Israel til Russland skutt ned av ukrainsk luftvern under en øvelse på Krim-halvøya.