- Det kan være fristende å si at «desperate tider krever desperate handlinger»

Her er dommen over statsministerens drosjestunt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Statsminister Jens Stoltenberg har forsøkt seg som taxisjåfør i Oslo. «Drosjen» var utstyrt med skjulte kameraer, og opptakene skal brukes i en ny valgkampvideo.

Gjør som kong Olav Stoltenberg tar tak i en velkjent forestilling når han påtar seg rollen som drosjesjåfør, ifølge førstelektor Karl Fredrik Tangen ved Markedshøyskolen.

- Dette er da kongen som går blant vanlige folk. Vi har sett det mange ganger opp gjennom historien. Mest kjent er kanskje kong Olavs trikketur. Også kongen i Jordan har gitt seg ut for å være taxisjåfør, sier han til Dagbladet.

Han tror Stoltenberg ønsker å framstå som en jordnær og lyttende statsminister.

- Budskapet skal være at «vi lytter til vanlige folks problemer». Når du har regjert i to perioder er fort gjort at du får skylda for vanlige folks problemer. Mange er lei av Stoltenberg, sier han.

- Likanes kar Rådgiver Hans Petter Nygård-Hansen i Geelmuyden.Kiese er ikke i tvil om hva Stoltenberg ønsker å oppnå.

- Selvsagt er det oppmerksomhet han er på jakt etter. Som min sjef Hans Geelmuyden bruker å si «De rødgrønne har ikke flere kort i ermet». Ingen tror lenger på en rødgrønn koalisjon, selv ikke Torbjørn Jagland. Det kan være fristende å si at «desperate tider krever desperate handlinger», men jeg velger å la min tvil komme Stoltenberg til gode, skriver han i en mail til Dagbladet.

Han understreker at politikk i dag i stor grad handler om personer og følelser.

- Det er mange som liker Jens Stoltenberg bedre enn Arbeiderpartiet - eller politikken deres for den saks skyld - og som følger hjertet mer enn hodet når de stemmer. Jens, eller pikenes Jens, er en «likanes kar». Dette er selvsagt med på å opprettholde, eller forsøke å opprettholde, det folkelige ved Jens. På samme måte som Jens kjørte sitt Twitter-stunt i slutten av juni (han åpnet opp til spontan spørretime, red.anm.) er dette også med på å skaffe Jens oppmerksomhet fra media, ved å gjøre ting som ikke er forventet. Dette er overraskende, annerledes, litt morsomt, men mest rart.

- Er dette en vellykket pr-strategi?

- Spørsmålet jeg stiller er om dette er en strategi i det hele tatt. Twitter- og taxistunts er kanskje morsomme, men har de noe å si for valgkampen? Jeg tror ikke det,  verken i positiv eller negativ retning. Nå som tiden er i ferd med å renne ut, og vinden ikke akkurat blåser i riktig retning for de røde, eller rødgrønne, så kan man jo kanskje stille et spørsmål omkring prioriteringen.

- Erna er vanligere Tangen mener Stoltenberg i motsetning til sin skarpeste konkurrent Erna Solberg framstår mer som statsmann enn som en «vanlig» mann.

- Solberg har klart å framstå vanlig i langt større grad enn Stoltenberg. Jeg tror dette er et forsøk på å gjøre Soltenberg vanlig, men det bidrar vel så mye til å opphøye ham. Du tenker at Stoltenberg aldri ville ha kjørt drosje. Hadde Solberg sittet i en dagligvarebutikk hadde det vært mer troverdig, sier han.

Drosjestuntet ble planlagt i samarbeid med reklamebyrået Try, som eies av Stoltenbergs venn Kjetil Try.

Nygård-Hansen mener at kommunikasjon- og reklamebyråer kun er viktige hvis man ikke selv ikke sitter med tilstrekkelig kunnskap, eller hvis man trenger hjelp til å se ting fra et annet perspektiv.

- Kommunikasjon uansett form er et omfattende og vanskelig fagområde. God kommunikasjon er en kunst og kommunikasjon har i økende grad blitt et viktig strategisk virkemiddel.

Strategi gir skepsis Tangen tror ikke vi hadde fått en veldig annerledes valgkamp uten reklame-byråene.

- Deres viktigste oppgave er å få saker ut i media. Samtidig blir informasjon litt uglesett når det ikke kommer fra partiene selv.  Det er kanskje litt av problemet med SVs bunader og Stoltenbergs drosjetur. Det er så lett å tenke at det er strategisk, noe som igjen fører til skepsis.

- Tror du de rødgrønne nå blir oppfattet som desperate?

FØRSTELEKTOR: Karl Fredrik Tangen.
Foto: Nina Hansen/Dagbladet
FØRSTELEKTOR: Karl Fredrik Tangen. Foto: Nina Hansen/Dagbladet Vis mer

- Noen påfunn gjør nok det, men jeg tror humorelementet demper litt. Alle hadde syntes det var gøy å ha Stolteberg som drosjesjåfør.

- Ikke gjort over natta Kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiet, Pia Gulbrandsen, sier til Dagbladet at de har jobbet med drosjestuntet siden mars.

- Det er ikke noe som er gjort som et resultat av de siste målingene, og jeg tror at pr-ekspertene forstår at dette ikke ble gjort over natta. Nå er det valgkamp, og da er det ikke uvanlig med valgkampanjer, sier hun.

Ifølge Gulbrandsen er det først og framst viktig for Arbeiderpartiet og Stoltenberg å lytte til folk og høre hva de er opptatt av både ansikt til ansikt, gjennom husbesøk, og i sosiale medier.

- Det er godt kjent at vi bruker reklamebyrå når det er valgkamp, og vi har samarbeidet med dem om å utvikle denne ideen.

Kommunikasjonssjefen sier at de er godt fornøyd med mottakelsen videoen har fått, og at den bare er en liten del av alt arbeidet de gjør under valgkampen.

- Er det et forsøk på å gjøre Stoltenberg mer folkelig?

- Stoltenberg er jo ganske folkelig. Han sier selv at han trives veldig godt med å møte folk. I taxier blir politikk ofte diskutert. Nå fikk han muligheten til å sitte i flere timer og snakke med folk, noe han trivdes godt med.

Selv sa Stoltenberg følgende til VG: - Det er viktig for meg å høre hva folk egentlig mener. Og er det ett sted folk virkelig sier hva de mener om det meste, så er det i taxien.

 

RÅDGIVER: Hans Petter Nygård-Hansen. Foto: Privat
RÅDGIVER: Hans Petter Nygård-Hansen. Foto: Privat Vis mer