- Det kommer flere ulykker

- Det kommer dessverre til å skje flere ulykker. Det gjelder å forberede seg på en best mulig måte, sier en av Norges mest erfarne kapteiner, Petter Norstrøm (67).

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I elleve år sto Norstrøm til rors på brannherjede «Prinsesse Ragnhild».

I morgen starter sjøforklaringen i Göteborg. Ingen vil ennå si noe om brann-årsaken selv om sjøfartsmyndighetene og politiet i Norge og Sverige har et klart bilde av saken.

Petter Norstrøm som var kaptein på «Prinsesse Ragnhild» før Odd Halvorsen overtok, er pensjonist. Han har deltatt i en rekke undersøkelseskommisjoner ved ulykker på sjøen.

- Jeg skjønner at passasjerer og andre blir engstelige når det skjer slike hendelser i nære farvann, sier han.

Norstrøm mener det i dag er en meget bra beredskap - både til land og til sjøs. Han påpeker likevel at man må lære av hendelser som brannen på «Prinsesse Ragnhild».

- Alt kan selvsagt gjøres bedre. Brannen i «Prinsesse Ragnhild» kan kanskje føre til at man bedrer sikkerheten ytterligere, sier Norstrøm, som er full av ros til kaptein Odd Halvorsen og mannskapet på «Prinsesse Ragnhild».

67-åringen jobbet i flere år sammen med Odd Halvorsen. Han beskriver Halvorsen som en meget habil kaptein.

- Når en ulykke er ute, kan en kaptein stå igjen som den store helten. Men det er en hårfin balansegang. Dersom noe går galt, er man i det neste øyeblikket et menneske som ikke er brukbart til noe. Odd Halvorsen og hans mannskap på «Prinsesse Ragnhild» gjorde en meget bra jobb, mener Norstrøm.

- En kaptein har hele tida sikkerhetsaspektet i bakhodet. Du har hatt øvelser og er blitt drillet i hva du skal gjøre.

- Skjer det plutselig noe uventet, får du bruk for alt du har lagret i hodet ditt. Det første du tenker på, er å redde mennesker og skipet du er ansvarlig for.

Den erfarne kapteinen vil ikke spekulere i brann-årsaken før sjøforklaringen.

- Jeg konstaterer at mannskapet på «Prinsesse Ragnhild» fulgte rutinene, sier han.

Sjøfartsdirektoratet vil lære alt man kan av brannen, og skal gå grundig gjennom ulykken.

Avdelingsdirektør Magnus Havig i Sjøfartsdirektoratets passasjerskipsavdeling håper resultatet av undersøkelsene til slutt skal bli internasjonal standard til sjøs, blant annet rutiner for slokkeutstyr og evakuering.