DA DAGSLYSET KOM:  Det norske bulkskipet «Star Clipper» rev med seg 300 meter av brua mellom Stenungsund og øya Tjörn i tåka natt til 18. januar 1980. Sju biler fortsvant 43 meter rett ned. Arkivfoto: Keystone Pictures USA/ZUMAPRESS.com.
DA DAGSLYSET KOM: Det norske bulkskipet «Star Clipper» rev med seg 300 meter av brua mellom Stenungsund og øya Tjörn i tåka natt til 18. januar 1980. Sju biler fortsvant 43 meter rett ned. Arkivfoto: Keystone Pictures USA/ZUMAPRESS.com.Vis mer

- Det kunne gått like galt på E18

Roar (48) varslet først om brukollapsen i Holmestrand. Etterpå tenkte han på skrekkbildet fra Göteborg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Bildet over viser et skrekkscenario fra virkeligheten - fra like nord for Göteborg en vinterdag i 1980.

Roar Bringaker (48) var en av de første som kom kjørende til kanten av stupet i brukollapsen ved Holmestrand mandag ettermiddag.

Han er voksen nok til å flere ganger å ha hørt om den verste bru-ulykken i Europa.

Og han tenker på at det kunne gått like galt i Holmestrand når han har kommet hjem og fått fordøyd inntrykkene fra den dramatiske bilturen på vei hjem til Tønsberg fra jobb i Oslo.

- Sjanseløse
- Det kunne vært nok at pillaren under brua hadde sklidd litt lenger og det hadde blitt for eksempel en halv meter høy sprekk i kjørebanen. Da ville det blitt brattere, og jeg frykter at flere ville vært sjanseløse til å få bremset ned. Og hadde vi forsvunnet over en slik kant, ville det vært minst ti meters fall, sier Bringaker til Dagbladet.

Først til skrekkscenene sør for Göteborg:

Det norskeide, Liberia-registrerte bulkskipet «Star Clipper» var på tåkeseilas fra Fredrikstad.

Kjørte rett i døden
Under brua mellom Stenungsund på fastlandet og øya Tjörn bommet skipet på høyeste seilingspunkt på 43 meter klokka 01.30 på natta. 300 meter av brua blie revet ned av kranene på dekk.

Politiet brukte 40 minutter på å stoppe trafikken fra varselet kom.

 BRATT OG OLJEGLATT:  Roar Bringaker (innfelt) har tenkt over marginene ved brukollapsen på E18 mnadag. Foto: Privat/Stener Kalberg.
BRATT OG OLJEGLATT: Roar Bringaker (innfelt) har tenkt over marginene ved brukollapsen på E18 mnadag. Foto: Privat/Stener Kalberg. Vis mer

Sju biler kjørte rett i sjøen. Åtte mennesker mister livet.

Her er Göteborgs-Postens rekonstruksjon av ulykken.

Slo nedi
Roar Bringaker, som kjører den havarerte Skjeggestadbrua på E18 daglig, har tenkt over et par detaljer når han har fått summet seg vel hjemme igjen.

- Der det plutselig kom en knekk i veibanen, var det mye oljesøl. Det betyr sannsynligvis at bånnpanna på flere biler må ha slått nedi over selve brekken. Og litt brattere der og med en åpning i veidekket, kunne det gått helt galt. Jeg fulgte i speilet et vogntog som lå i god avstand til meg. Det gikk ikke fortere enn fartsgrensa på 100 km/t, og sjåføren der begynte å bremse tidlig.

- Han hadde ikke mye å gå på før han fikk stoppet. Og får du en sånn treffer bakfra når du står på kanten, ja, da sier det seg selv at det går menneskeliv.Og da kunne det blitt like galt som i Göteborg, sier E18-pendleren.

 MISTET FOTFESTET:  En Caterpillar doser ligger veltet i jordmassene (rød ring) etter å ha planert forut for jordraset under brua på E18. Brupillaren bakerst til høyre har åpenbart sklidd fra fundamenteringen. Foto: Peder Gjersøe.
MISTET FOTFESTET: En Caterpillar doser ligger veltet i jordmassene (rød ring) etter å ha planert forut for jordraset under brua på E18. Brupillaren bakerst til høyre har åpenbart sklidd fra fundamenteringen. Foto: Peder Gjersøe. Vis mer