«Det kunne skjedd hvem som helst»

Tillitsvalgte slår ring om kollega på jobb på Alnabru ulykkesdagen.

ULYKKA PÅ SJURSØYA: 6 godstogvogner kom seg løs fra lokomotivet på Alnabru. Vognene fikk en voldsom fart og kræsjet på Sjursøya.  Her har det truffet hovedinngangen til Olso Containerterminal.  Bygningen ble knust og tre mennesker omkom. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / Dagbladet
ULYKKA PÅ SJURSØYA: 6 godstogvogner kom seg løs fra lokomotivet på Alnabru. Vognene fikk en voldsom fart og kræsjet på Sjursøya. Her har det truffet hovedinngangen til Olso Containerterminal. Bygningen ble knust og tre mennesker omkom. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / DagbladetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): De tillitsvalgte i Jernbaneverket slår ring om kvinnen som har fått en del av skylda for den tragiske hendelsen på Sjursøya.

I dag ble det klart at Jernbaneverket får en bot på 15 millioner kroner etter dødsulykken på Sjursøya etter at flere vogntog løp løpsk fra Alnabru. I tillegg var en ansatt i Jernbaneverket en påtaleunnlatelse for overtredelse av straffeloven for uaktsomt å ha forårsaket en jernbaneulykke.

Ifølge påtalemyndighetene har den ansatte et personlig ansvar når man arbeider med sikkerhetskritiske oppgaver. Men skylden betegnes som liten, og får derfor en påtaleunnlatelse. Dermed blir det ikke reist tiltale mot kvinnen.

- Vi har støttet henne så godt vi kan, og mener dette ikke var hennes skyld. Det kunne ha skjedd hvem som helst.

Det sier lederen i Norsk Jernbaneforbund, Kjell Atle Brunborg, som mener kvinnen som var på jobb i tårnet den skjebnesvangre dagen, ikke kan lastes for tragedien.

- Det er snakk om systemsvikt i samordningen mellom Cargonet og Jernbaneverket. Når vogner kommer i drift på den måten, skal systemene fange det opp. Det har ikke skjedd. Det samme har havarikommisjonen sagt, sier han.

Flere bøter
Brunborg viser til at de andre involverte bedriftene også har fått bøter i dag.

- Så dette handler om svikt i systemet i bedriftene enn om enkeltmennesker, sier han og viser til at hun har fått god og tett oppfølging siden tragedien.

- I tillegg har vernetjenesten vært involvert, forteller han.

- Veldig dyktig
Terje Wold, leder i trafikk- og adminstrasjonsforeningen i region Øst, er den som har fulgt opp kvinnen tett siden den tragiske hendelsen:

- Hun har fått personlig oppfølging fra lederen i foreningen, som er meg. Hun har også fått god oppfølging fra Jernbaneverket, slik jeg ser det.

Wold vil ikke gi svar på hva slags andre tiltak hun har fått og vil heller ikke som om hun nå er tilbake på jobb.

- Jeg synes påtaleunnlatelsen var det nest beste som kunne skjedd, for vi mener hun burde ha fått full frifinnelse. Ifølge vårt regelverk har hun gjort jobben ett hundre prosent. Hun er en veldig dyktig kollega, sier Wold.

Flere forbedringer
Til Dagbladet forteller Jernbaneverkets kommunikasjonsdirektør at de nå er i ferd med å forbedre sikkerhetsrutinene betraktelig.

- Vi er i ferd med å innstallere en sporveksel, som gjør at vognene ikke kan gli ut fra området. Inntil det er på plass har vi laget nye rutiner. Det innebærer blant annet at det alltid er koblet et lokomotiv til vognene, sier Svein Horrisland til Dagbladet.

- Vi har også gjort en kartlegging av andre hensettingsområder i hele landet. Det er noen steder vi kan gjøre forbedringer. I tillegg må vi styrke sikkerhetskulturen og aldri slå oss til ro. Vi kan alltid bli bedre, sier han.

SLÅR RING:  Leder i Norsk Jernbaneforbund, Kjell Atle Brunborg mener togulykken kunne skjedd hvem som helst på jobb for Jernbaneverket og mener den tragiske hendelsen skyldes systemsvikt. Han og flere andre tillitsvalgte slår nå ring om kvinnen som påtalemyndighetene mener uaktsomt ha forårsaket ulykken. Foto: Erlend Aas / SCANPIX
SLÅR RING: Leder i Norsk Jernbaneforbund, Kjell Atle Brunborg mener togulykken kunne skjedd hvem som helst på jobb for Jernbaneverket og mener den tragiske hendelsen skyldes systemsvikt. Han og flere andre tillitsvalgte slår nå ring om kvinnen som påtalemyndighetene mener uaktsomt ha forårsaket ulykken. Foto: Erlend Aas / SCANPIX Vis mer