Det lille under

Boksershortsen har okkupert norske menns edlere deler for godt. Og det skal ikke være hvilket undertøy som helst! Merke-bokserne er på full vei inn. Hva med en gjennomsiktig boksershorts til 800 kroner?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I dag er det nesten bare bestefaren din som bruker den gamle, gode klassiske trusa. I tillegg til menn på Kontinentet. Der er trusa på vei tilbake. Men i Norge tviholder nordmenn på boksershortsen. Du finner den med løse ben, den tilsittende og den med eller uten trusekanten som kan skal vises frem under en lett oppkneppet bukselinning.

Stille for Dovre-trusa

-Mannen som fortsatt kjøper den klassiske trusa er han som alltid har kjøpt den og ikke har noen hjemme som sier at han burde skifte, sier Fredrik Eng, innkjøpssjef for Calvin Klein i Varners.

Han regner med å øke salget av undertøy for menn med hundre prosent i år, etter å ha introdusert merkebokseren på markedet jula 1996.

-Vi forventer ikke å øke salget på den gamle Dovre-trusa. Potensialet ligger i boksershortsen. I år forventer vi å øke salget med 25 prosent, sier daglig leder i Dovre-JBS, Per Otto Nilsen.

Bokser for alle

-Også de godt voksne vil bli kule og kjøpe boksershorts, sier ekspeditør Arve Håvik i Oslo-butikken Kamikaze.

Herreforretningen selger boksershortser i dyreste kategori. Den billigste bokseren får du til rett under tre hundrelapper. For nærmere 800 kroner får en gjennomsiktig Gucci-bokser.

-Hvem i all verden har råd til å betale så mye?

-Klart det er dyrt for dem som er vant til å kjøpe billige trepakninger i butikken. Hos oss kommer en liten nisje av folk som er bevisste på hva de har på seg, forteller Håvik.

-Ikke jålete

Ifølge Håvik er den klassiske trusa på vei tilbake på markedet i Europa, men norske mannfolk holder seg likevel til boksershortsen. Håvik mener også at mannfolk er mer forfengelige enn før.

-Det har ikke noe med å være jålete å gjøre, men estetikk og prioriteringer, mener Kamikaze-kunde Karl Erik Hauge, som ikke stusser på å legge ut noen hundrelapper på en boksershorts.

-For en mann som vil holde moten er det enklest å begynne innerst - med trusa. Vi ser et stort potensiale i å selge merkeboksere. Omsetningen av vårt Calvin Klein-undertøy kan bli virkelig stor, mener Eng.