- Det lukter røyk

KAPRUN (Dagbladet.no): Meldinga kom sekunder etter at dørene lukket seg og toget var på vei mot tunnelen. - Plutselig sto hele vogna i brann, sier en av de tolv overlevende. Vitner så flammer før toget nådde den 3200 meter lange tunnelen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Gerhard Hanetseder (39) fra Østerrike kom heldig fra sitt livs mareritt lørdag. I et radiointervju forteller han det kom røyk inn i kupeen straks etter avgang.

Da toget hadde kommet inn i tunnelen, så Gerhard flammene gripe tak.

- Da spredte panikken seg. Vi prøvde desperat å åpne dørene, og panikken steg. Med ett var hele vogna i brann, forteller 39-åringen.

600 meter inne i Kitzsteinhorn-fjellet var de rundt 180 passasjerene fanget i den voldsomme togbrannen.

- Heldigvis klarte noen å ødelegge plexiglasset med skistøvler eller staver. Jeg så noen hoppe ut, og jeg fulgte etter med datteren min. Jeg dyttet henne ut og hoppet deretter selv, sier Gerhard.

Han, den 12 år gamle datteren og ti andre var de eneste som kom levende fra infernoet.

- Vi var heldige fordi vi hadde gått på bakerste vogn. Dørene lukket seg helt normalt, men det gikk bare et sekund eller to før en av passasjerenes sa «Det kommer røyk et eller annet sted fra», sier 39-åringen ifølge NTB.

Enorm varme i tunnelen

- Det lukter røyk

De første 29 ofrene fra brannkatastrofen i Østerrike ble hentet ut i dag tidlig. De blir foreløpig lagt i en sidegang i tunnelen. Seinere i dag blir de fraktet med helikopter til rettsmedisinsk institutt i Salzburg hvor de skal forsøke å identifisere dem ved hjelp av DNA-analyser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har en ekstremt vanskelig jobb foran oss. Det blir ikke mulig å identifisere likene på tradisjonell måte, sier Salzburg-guvernør Franz Schausberger.

På grunn av den enorme varmen som ble utviklet inne i den trange skorsteinsaktige tunnelen, har menneskene blir forvandlet til det ugjenkjennelige. Flere kropper ble funnet sammenflettet.

- Varmen var så sterk at gjenstander har smeltet. Vi må skjære ut hvert enkelt offer, sier politisjef Franz Lang til NTB.

DNA kan være ødelagt

En av bergingsmennene som dro først inn i tunnelen i går ettermiddag, fortalte pressen at han av hensyn til de etterlatte aldri ville fortelle hva han hadde sett inne i Kitzsteinhorn-fjellet.

- Sjansen er til stede for at brannen har gjort det umulig å lage DNA-prøver. Da gjenstår bare tennene og andre ting som ikke brenner. Smykker for eksempel, sier Kripos-ekspert Arne Bjørkås.

Han har jobbet med identifisering etter Åsta-ulykka, Scandinavian Star, flystyrten i Operafjellet og på Torghatten, og regnes som en av de aller fremste innen fagfeltet.

- Redningsmannskapet og politiet står foran en oppgave som er helt ubeskrivelig vanskelig, sier Bjørkås til Dagbladet.no.

Han tror det kan ta måneder før alle likene er identifisert.

159 på savnet-lista

På bakgrunn av savnet-meldinger har østerrikske myndigheter laget en liste på 159 personer som de tror omkom i lørdagens ulykke på skistedet Kaprun:

  • 52 østerrikere
  • 42 tyskere
  • 10 japanere
  • 8 amerikanere
  • 2 slovakere
  • 1 kroat
  • 40 med ukjent nasjonalitet

Dette er til sammen 155 personer. I formiddag kom fire nye navn på lista, men det er ikke kjent hvilket land de kom fra.

Det blir anslått at det omkom opptil 175 personer. 12 overlevde ved å knuse bakruta og løpe ned og ut tunnelen. De rundt 40-60 personene som rømte ut foran, ble raskt innhentet av varmen, giftige gasser og den tjukke røyken. De ble hindret av den bratte tunnelen og tunge skiklær.

I tillegg drepte røyken tre personer som sto på perrongen på toppen av tunnelen. Sjåføren på toget som kom kjørende nedover omkom også, men det er uklart om det var flere om bord i vognsettet.

Flesteparten av de 18 som ble innlagt på sykehuset er nå skrevet ut, melder CNN.

Flere brannteorier

Det alle spør seg er hvordan en slik katastrofe kunne skje.

- Det kan ta dager, uker eller måneder å finne det ut, sier kriminalsjef Franz Lang til nyhetsbyrået AP.

Vitner har sagt at de så flammer bak på toget før det entret tunnelen, men dette har ikke blitt bekreftet. Det blir også spekulert i at toget fraktet brannfarlig materiale, men dette avvises. Myndighetene fastholder at slikt materiale alltid blir fraktet i spesielle godsvogner uten passasjerer.

En annen teori er at noen av ungdommene i vogna hadde med fyrverkeri som tok fyr inne i tunnelen. Toget som var på vei ned fra fjellet, var involvert i ulykka. Det er ikke klart om dette toget var med og forårsaket brannen, eller om det uforvarende kom kjørende inn i flammeinfernoet.

Det er svært viktig at de finner brannårsaken. En rekke skisteder i Alpene har slike underjordiske kabelbaner, og det har fram til nå vært ansett som sikker transport. Hvis østerrikerne ikke finner ut hva som gikk galt, kan det svekke tilliten til sikkerheten ved andre skisteder.

Og ikke minst de pårørende krever svar på hvorfor over 150 menneskeliv gikk tapt.

Knallhard jobb

250 bergingsfolk har påtatt seg den vanskelige operasjonen. De er delt inn i lag på 80 som jobber i en døgnkontinuerlig skiftordning. Frykt for at vrakrestene skal løsne og ramle ned, gjør at alt arbeid blir utført overfor vogna som står 600 meter fra inngangen i bunn. Tunnelen er totalt rundt 3200 meter.

Tunneltrappa ble ødelagt i brannen, og vann trenger seg inn i den kalde tunnelen. Dette gjør jobben enda vanskeligere.

- Våre folk er utsatt for sterke psykiske påkjenninger, sier guvernør Schausberger.

LANDSBY I SORG: I helga var det offisiell landesorg i Østerrike.
HARDT PRESSET: Guvernør Franz Schausberger forteller pressen om den vanskelige bergingsjobben de står foran.
BLE INNHENTET: Noen titalls passasjerer rømte opp den trange tunnelen, men ble hindret av varme og giftige gasser.