- HELSESKADELIG ARBEID: «Rem Forza» (bak t.h.) og «Boa Sub C» (foran t.h.) er blant en rekke norske fartøy som deltar i opprydningsarbeidet etter «Deepwater Horizon»-ulykken. Nå frykter de for helsa. Foto: LEE CELANO/REUTERS/SCANPIX
- HELSESKADELIG ARBEID: «Rem Forza» (bak t.h.) og «Boa Sub C» (foran t.h.) er blant en rekke norske fartøy som deltar i opprydningsarbeidet etter «Deepwater Horizon»-ulykken. Nå frykter de for helsa. Foto: LEE CELANO/REUTERS/SCANPIXVis mer

- Det lukter white spirit overalt

Norske sjøfolk som deltar i opprydningen av oljesølet klager over hodepine, kvalme og kaldsvetting.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): 52 dager etter eksplosjonen om bord på oljeriggen «Deepwater Horizon» har norske mannskap som deltar i opprydningen etter oljekatastrofen, skrevet et fellesbrev til et av rederiene.

I brevet uttrykker de norske sjøfolkene frykt for egen sikkerhet og helse. Flere av de i alt 120 nordmennene sier de er plaget med hodepine og kvalme, og at de kaldsvetter og føler seg ruset, skriver Sunnmørsposten i dag.

- Det lukter white spirit overalt, sier en av nordmennene.

- Helsa på spill Mannskapene setter spørsmålstegn ved rederienes beredskap da de takket ja til å delta i opprydningsarbeidet. Før første turen skal mannskapet kun ha fått et lynkurs i bruk av gassmaske.

«Ingen av oss ville i utgangspunktet reise om bord. Vi var veldig redde. Vi følte angst, satt med en følelse av at vi satte helsen på spill samtidig som vi ikke regnet med støtte fra rederiet på dette,» skriver de i fellesbrevet.

Nye anslag over utslippene i Mexicogolfen viser at det kan være åtte ganger så mye råolje som spys ut i havet enn først antatt. Det første anslaget var på 1000 fat om dagen. Deretter hevdet den amerikanske kystvakten og det ansvarlige oljeselskapet BP at det lakk 5000 fat om dagen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå mener amerikanske geologer som jobber på oppdrag for amerikanske myndigheter, at utslippet er åtte ganger større enn først antatt. De mener mellom 20 000 og 40 000 fat råolje sprutet ut i havet daglig, før BP i forrige uke lykkes med å få på plass en hette, som samler opp noe av oljen.

- Stinket olje I mai fortalte norske sjømenn til Dagbladet at de mente BP hele tiden må ha visst at utslippene var langt større enn de offisielle anslagene. Livefeeden av lekkasjen, som BP hadde tilgang på bare to døgn etter den ukontrollerte utblåsningen, viste med all tydelighet at estimatene var for lave, mente de.

Også disse mannskapene, som var blant de første på ulykkesstedet etter den ukontrollerte utblåsningen, varslet om mulig helserisiko ved å delta opprydningsarbeidet.

- Det stinket olje, og vi ville trekke oss ut. Men BP mente det var trygt, sa en av nordmennene til Dagbladet.

Nå roper flere av de norske mannskapene varsku over helserisikoen de mener de utsettes for.

«Vi jobber rett over en ukontrollert brønn som pøser ut råolje. Det kan ikke på noen måte sies at dette er en trygg operasjon,» heter det i brevet til et av rederiene.

- Hadde ikke denne operasjonen vært trygg, hadde vi ikke vært der, sier Håvard Ulstein, adm.dir. i Island Offshore, til Sunnmørsposten.

Det er de fem fartøyene «Viking Poseidon» fra Hordaland-rederiet Eidesvik, «Skandi Neptun» fra DOF, «Boa DeepC» fra Trondheim, «Rem Forza» fra Rem Offshore i Herøy og «Ocean Intervention III» fra Ulsteinvik, som nå deltar i arbeidet Mexicogolfen.