Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Det lysner for Saab

Arbeiderne er på vei tilbake til fabrikklokalene i Trollhättan og spennende Saab-modeller er på gang. I mellomtida tester vi en gammel konstruksjon i svært oppgradert utgave.

TØFF: Ingen tvil om at du har en rå Saab foran deg. Foto: Krister Sørbø / Dagbladet
TØFF: Ingen tvil om at du har en rå Saab foran deg. Foto: Krister Sørbø / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| ÅRETS BIL-KANDIDAT: Saab 9-3X 2,0T XWD. Den kompliserte bokstavrekka betegner stasjonsvogna av 9-3 med firehjulstrekk, litt mer bakkeklaring og litt høyere pris.

Saab 9-3 er en såkalt livstilskombi. Latterlig begrep, men ofte fine biler. Stygt sagt, så er dette biler for folk som synes en tradisjonell stasjonsvogn er for praktisk og for billig.

Pent sagt, så er dette snertne, litt eksklusive biler med individualisme og litt mer bagasjeplass enn en tradisjonell sedan.

Snever klasse
Klassen er ikke spesielt stor. Og legger du inn firehjulstrekk og mer bakkeklaring som kriterium, så snevres den ytterligere.

Saab kom av forskjellige årsaker litt sent på banen med modellen 9-3 (2002), og har hele tida vært litt på etterskudd i forhold til de beste konkurrentene. Når merket nå lanserer en litt forhøyet utgave av stasjonsvogna med firehjulstrekk — i konkurranse med helt ferske varianter fra hovedkonkurrentene Audi og Volvo, så kan det unektelig virke litt krampaktig.

Og kanskje var det med dette utgangspunktet vi møtte bilen — og ble overrasket. Mange dager og mil senere er ikke inntrykket ødelagt, bare litt mer nyansert.

Denne Saaben har mange gode sider. Men også noen dårlige. De gode appellerer til hjertet, de dårlige til hjernen.

LYSGLIMT: Nye Saab 9-3X XWD er blitt tøffere og mer særpreget og framstår som en mer bekvem og spennende bil enn standardutgaven. Foto: Krister Sørbø
LYSGLIMT: Nye Saab 9-3X XWD er blitt tøffere og mer særpreget og framstår som en mer bekvem og spennende bil enn standardutgaven. Foto: Krister Sørbø Vis mer

Vi starter med de gode:

• Bilen har særpreg. Den er skapt litt for entusiaster og individualister — uten at den blir for spesiell. Enkelte detaljer er konkrete, som tenningslåsen nede i midtkonsollen, en black-panel funksjon som mørklegger alle instrumenter bortsett fra sentrale deler av speedometeret, samt det artige ingeniørkunststykket av en koppeholder som er gjemt i instrumentpanelet. I tillegg tilbyr Saab deg hele fire måter å traktere automatkassa på:

• Tradisjonell automat.

• Sportslig automat (bare trykk på en knapp).

• Manuelt med girspaken.

• Eller manuelt via to pukler på rattet.

God på veien
Det særpregede, cockpitinspirerte og loddrette instrumentpanelet føles også mer riktig i denne litt høyere og grovere varianten av 9-3. Kjøreopplevelsen er god.

Vi var ikke veldig imponert over komforten da vi testet en standard 9-3 for snaut to år siden, men det virker som om bilen har hatt godt av de justeringene det nye konseptet krever. Landeveiskomforten er ypperlig, ikke minst på grunn av et støynivå vi oppfatter som langt lavere enn tidligere.

På toppen av dette — eller nærmere bestemt, i bunn — legger det seg en motorlyd som alle bilglade mennesker vil like. Aldri forstyrrende, bare morskt og knurrende på pletten når du inviterer med høyrefoten.

Vi snakker da om lyden av en bensinmotor — og beveger oss over på de mindre gode sidene ved bilen. For selvsagt skulle denne bilen hatt en diesel på det norske markedet.

Bensinturboen er en gammel konstruksjon med både høyt forbruk og CO2-utslipp. Og den kunne gjerne hatt litt mer plass. Audi A4 Allroad er en del større, Volvo XC70 er veldig mye større.

Og selv om Saab gradvis har hevet kvalitetsfølelsen i interiøret, så merkes det i enkelte detaljer at dette er en ganske gammel bil, ment for litt lavere prisklasser.

Dessuten — og ikke helt uvesentlig: Saabs framtid er slett ikke avklart, selv om deler av arbeidsstokken er på vei tilbake til fabrikken i Trollhättan og forhandlere melder om ventelister på nye biler. Men mange er selvsagt skeptiske til å investere langt over en halv million i et usikkert varemerke.

I skjemaet under kan du stemme på Årets bil!

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media