Livsfarlig brann: Dette utbrente vraket av et vogntog sto igjen i Gudvangatunnelen etter brannen i 2013. Foto: Per Flåthe / Dagbladet
Livsfarlig brann: Dette utbrente vraket av et vogntog sto igjen i Gudvangatunnelen etter brannen i 2013. Foto: Per Flåthe / DagbladetVis mer

- Det må legges til rette for at folk skal komme seg ut i live

Eksperter slakter Vegvesenets holdning til sikkerhet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Tunnelen burde ikke blitt åpnet igjen etter brannen, sier fagsjef Håkon Winterseth i Skansen Consult, som driver med brannteknisk rådgivning.

Winterseth referer til fjorårets ulykke i Gudvangatunnelen.

5. august i fjor sto en trailer i full fyr i den 11,4 kilometer lange tunnelen i Sogn og Fjordane. Svart, tjukk røyk slukte oksygenen, råsteinen i taket løsnet av varmen og strømkabler og smeltet plast fylte veibanen.

Både brannfolk og leger kalte det «flaks» og «et under» at ingen omkom da flammene fylte tunnelen. Etter en omfattende redningsaksjon ble 65 mennesker bragt til sykehus med diverse skader.

I Magasinet i dag og på Dagbladet Pluss (krever innlogging) forteller vi historien om det som kunne ha blitt en nasjonal katastrofe. Vi møter ti av menneskene som opplevde infernoet i Gudvangatunnelen. I tillegg uttaler eksperter seg om tunnelsikkerhet i Norge og Vegvesenet svarer på kritikken:

- Uakseptabelt høy risiko Tidligere i fjor, i april, ble Statens vegvesen region vests egen risikoanalyse av tunnelen ferdigstilt. «Uten oppgradering er risikoen i Gudvangatunnelen så høy, at det ikke kan aksepteres», het det.

Forslagene om å stenge tunnelen eller iverksette utbedringer ble neglisjert.

- Dette viser Vegvesenets manglende holdning til sikkerhetstenkning. Vegvesenet som tunneleier har ansvaret for at den er sikker, sier Winterseth.

Ikke holdbart: Håkon Winterseth, fagsjef i Skansen Consult, retter krass kritikk mot det han kaller «Vegvesenets manglende holdning til sikkerhetstenkning». Foto: Marit Hommedal / NTB Scanpix
Ikke holdbart: Håkon Winterseth, fagsjef i Skansen Consult, retter krass kritikk mot det han kaller «Vegvesenets manglende holdning til sikkerhetstenkning». Foto: Marit Hommedal / NTB Scanpix Vis mer

Han er kritisk til at Vegvesenet er unntatt fra kvalitetskriteriene etter plan- og bygningsloven, og sier det er strengere krav til byggere av eneboliger enn til dem som bygger tunneler.

Gjenåpnet uten forbedringer Tunnelen ble åpnet igjen fire uker etter brannen - uten at forbedringene etterlyst i risikoanalysen var utført.

- Det må legges til rette for at folk skal komme seg ut i live. Tiltak som føringskant, ledelys, generell belysning og rømningsrom er da viktig. Det må bli en vilje til å se på dette i større grad, sier brannforsker Are W. Brandt i SINTEF.

- Det er uforståelig at den er åpnet igjen uten at dette er på plass, sier Einar Morland, en av bilistene som var fanget i tunnelen, til Magasinet.

Det skulle gå to dramatiske timer før han, kona Laila, døtrene Oda (10), Kaja (13), Hannah (15) og valpen Molly kom seg i sikkerhet.

Les om hvordan familien og andre overlevende kjempet seg ut av tunnelen i dagens utgave av Magasinet eller på Dagbladet Pluss (krever innlogging).

- Forsvarlig og forskriftsmessig er ulike ting Avdelingsdirektør Nils Magne Slinde i Vegavdelingen Sogn og Fjordane mener sikkerheten i tunnelen er forsvarlig.

- Installasjonene er nå som før brannen. Vi vurderer den som forsvarlig. Men den er ikke i henhold til tunnelsikkerhetsforskriften som springer ut fra EU-direktivet om tunnelsikkerhet. Forsvarlig og forskriftsmessig er ulike ting, sier Slinde.

Han forteller at ulykkesfrekvensen for tunnelen er 0,07 personskadeulykker per million kjøretøykilometer. Tilsvarende tall for vei ute i dagen er 0,16.

Var fanget: I over to timer var familien Morland fanget i Gudvangatunnelen da brannen brøt ut i august i fjor. Historien om hvordan Einar og Laila Morland, med døtrene Oda (10), Kaja (13) og Hannah (15), reddet både egne og andres liv kan du lese i dagens utgave av Magasinet.
Foto. Jørn H.Moen / Dagbladet
Var fanget: I over to timer var familien Morland fanget i Gudvangatunnelen da brannen brøt ut i august i fjor. Historien om hvordan Einar og Laila Morland, med døtrene Oda (10), Kaja (13) og Hannah (15), reddet både egne og andres liv kan du lese i dagens utgave av Magasinet. Foto. Jørn H.Moen / Dagbladet Vis mer

- Når skal utbedringene som listes opp i risikoanalysen påbegynnes?

- Vi har gjort noen forbedringer med reparasjonsarbeider etter brannen. I handlingsprogrammet for gjennomføring av Nasjonal transportplan har Statens vegvesen prioritert 350 mill. kr til tunnelen.

- Er tunnelen trygg nå, til tross for at rapporten konkluderer med at «Uten oppgradering er risikoen i Gudvangatunnelen så høy, at det ikke kan aksepteres», og at den må oppgraderes for 300-400 millioner kroner for å nå kravene?

- Det er forsvarlig å holde den åpen fordi den er i samsvar med kravene da den var ny og i samsvar med gjeldende beredskapsplan.

Les mer i Magasinet: I hovedreportasjen i dagens utgave av Magasinet har vi møtt ti av menneskene som opplevde infernoet i Gudvangatunnelen på nært hold.
Les mer i Magasinet: I hovedreportasjen i dagens utgave av Magasinet har vi møtt ti av menneskene som opplevde infernoet i Gudvangatunnelen på nært hold. Vis mer