- Det mest skandaløse kravet kom fra en fyr i Oslo

BP mener de har vært for rause med erstatningene etter Deepwater Horizon-katastrofen i 2010, og trekker fram en nordmann som det verste eksempelet på erstatningssvindel.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ulykken på boreriggen Deepwater Horizon er tidenes største oljeutslippskatastrofe i USA. Elleve oljearbeidere ble drept i utblåsningen, og oljen fortsatte å strømme fra brønnen på havbunnen i 87 dager.

Det er beregnet at 780 000 kubikkmeter med olje strømmet ut i havet, og førte til betydelige naturødeleggelser i Louisiana,  Mississippi, Alabama og Florida.

BP betalte en bot på 26 milliarder kroner til amerikanske myndigheter etter katastrofen. Ytterligere milliarder er satt av til sivile erstatninger.

BP var rause med utbetalingene i kjølvannet av katastrofen, for rause, mener de nå. I en reportasje fra «60 minutes» på CBS, som ble sendt 4. mai, slår BP tilbake mot det de mener er rene svindelforsøk fra folk over hele verden i etterkant av oljekatastrofen.

Sklei på isen I reportasjen blir en mann fra Oslo trukket fram som det verste eksempelet på folk som prøver å misbruke erstatningssystemet etter ulykken:

- Hva var det mest skandaløse kravet dere fikk?

- Jeg tror det var en fyr i Oslo i Norge som skled på isen og brakk beinet idet han postla kravet. Han krevde så erstatning for det brukne benet, sier BPs advokat Ben Feinberg i programmet.

- Folk ville ha en del av kaka?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Slik er menneskenaturen, sier Feinberg.

87 DØGN: Oljen strømmet fra borehullet i 87 døgn, og det er beregnet at 780.000 kubikkmeter med olje lekket ut i havet. Foto: AP
87 DØGN: Oljen strømmet fra borehullet i 87 døgn, og det er beregnet at 780.000 kubikkmeter med olje lekket ut i havet. Foto: AP Vis mer

Ifølge BP-advokaten er bare en av tre av de over én million kravene som har kommet etter Deepwater horizon-ulykken, berettigede.

Dagbladet har vært i kontakt med BPs London-kontor for å få dem til å beskrive kravet fra Oslo-mannen ytterligere. Henvendelsen er oversendt til de som jobber med kravene fra USA.

Tvilsom avtale Visepresident Jeff Morrell i BP nevner i programmet flere eksempler på bedrifter som har stengt før oljekatastrofen, og som likevel krever erstatning for tapt fortjeneste.

Det går fram i «60 minutes»-reportasjen at BPs problem er at de har skrevet under på en avtale som innebærer at ethvert selskap som kan vise til dårligere omsetning året etter oljekatastrofen, vil kunne få erstatning.

Det er ikke noe krav at bedriftene fører bevis for at tapene er knyttet direkte til oljekatastrofen.

Dermed har blant annet en eskortetjeneste i Florida fått utbetalt 173 000 dollar, og gastrokirurger 50 mil fra kysten har fått utbetalt 60 000 dollar. Åtte millioner dollar har gått til selskaper som rydder opp etter orkaner, fordi det ikke var noen orkaner året etter oljekatastrofen.

- Dette er ikke unntak, men symptomer på et større problem. Vi har mottatt mer enn 1000 slike krav, og mange av dem har fått penger, sier Jeff Morrell.

ØDELAGT HAV: Utslippet førte til umiddelbare ødeleggelser for livet i havet og langs kysten. BP mener at mange som ikke har vært skadelidende av utslippet har fått erstatning fra selskapet. Foto: AP Photo/Dave Martin
ØDELAGT HAV: Utslippet førte til umiddelbare ødeleggelser for livet i havet og langs kysten. BP mener at mange som ikke har vært skadelidende av utslippet har fått erstatning fra selskapet. Foto: AP Photo/Dave Martin Vis mer