BREDBÅND: Adm. dir. Eivind Helgaker i Ice Communication kan ikke garantere båndbredden. Foto: Ice.net
BREDBÅND: Adm. dir. Eivind Helgaker i Ice Communication kan ikke garantere båndbredden. Foto: Ice.netVis mer

Det mobile bredbåndet ice.net er langt unna maks

Ice.net har god dekning, men det mobile bredbåndet når sjelden eller aldri opp til maks hastighet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Hegnar.no): - 450 MHz er perfekt for å tåkelegge Norge med 4G, uttalte adm. direktør Eivind Helgaker i Ice Communication Norge AS (tidligere Telco Data AS) til Finansavisen i går.

Selskapet er søster av av Ice Norge AS, som opererer den mobile bredbåndsvirksomheten ice.net.

Med tilgang til de lukrative frekvensene i 800-, 900- og 1800- MHz-båndet, som ice.net fikk tilgang på gjennom konsesjonsrunden på tampen av fjoråret, har Helgaker nå planer om å tilby superraskt mobilt bredbånd basert på 4G-teknologien LTE i alle frekvensene — også i 450 MHz-båndet.

Langt under maks Det trenger ice.net også for selv om makshastigheten i dag oppgis til respektable 9,3 Mbit/s, er det bare i teorien. Hastigheten faller raskt til det ubrukelige når mange abonnenter for eksempel samles i det samme hyttefeltet i helger og i ferier.

Da hjelper det ikke om ice.net dekker 96 prosent av området, for jo flere på samme antenne jo lavere blir hastigheten.

Helgaker legger heller ikke skjul på at hastigheten i praksis ligger mye lavere enn teoretisk makshastighet. Selskapet oppgir selv på sine nettsider at den vil ligge mellom 8 Mbit/s og ned til 0 Mbit/s - og null dekning.

Stadig oftere null Det siste året er vår erfaring i Hegnar.no at det har ligget på godt under det halve, og stadig oftere har hastigheten droppet mot null og vært helt ubrukelig. Og det er ikke fordi vi har nådd taket i bruk.

Det skyldes heller ikke at ice.net har spesielt mange kunder, men at de har en tendens til å klumpe seg samme på de samme stedene i perioder, som i juleferien, vinterferien, påskeferien og sommerferien.

I påsken i år gikk det greit frem til onsdag, men etter det var det tilnærmet helt stopp. Til ice.nets forsvar kan vi legge til at det ikke var noe bedre i telenors 3G-nett, og årsaken var at bredbåndkundenes bruk hadde endret seg kraftig det siste året, fra å surfe på nettet og sjekke epost til streaming av musikk og filmer.

Denne endringen har gjort at det ikke kan være så mange på hver antenne før det stopper helt.

113.000 kunder - Hvor mange kunder har dere i Norge nå?
- Vi oppgir det som rapporteres til Post- og teletilsynet og ved utgangen av 2013 var det ca 113.000, sier Helgaker til Hegnar.no

Selv om det har gitt en markedsandel på 13,7 prosent er ikke antallet så høyt at det i seg selv burde gi de helt store flaskehalsene.

- Vi har vokst jevnt og trutt siden 2009 som følge av den enorme etterspørselen etter dekning i kombinasjon med datakapasitet. Mange som meg opplever nok for eksempel at det blir vanskeligere og vanskeligere å få med seg barna på hytta uten å ha med seg Internett tilgang, legger han til.

- Teoretisk makshastighet er 9,3 Mbit/s. Hvor mange av deres kunder får det?

- Det er helt umulig å komme med en fasit på det. Det avhenger av flere ulike faktorer som dekningsforhold, signalstyrke og avstand til sender, tid på døgnet og hvor mange som er koblet til samme basestasjon, sier han til Hegnar.no og forteller at hastigheten for det meste ligger på det halve.

BREDBÅND: Adm. dir. Eivind Helgaker i Ice Communication sliter med kapasiteten mange steder. Foto: Ice.net
BREDBÅND: Adm. dir. Eivind Helgaker i Ice Communication sliter med kapasiteten mange steder. Foto: Ice.net Vis mer

- Vi har brukt ice.net siden det ble lansert, og det er blitt gradvis dårligere, og etter at dere kom med den nye ruteren er det blitt verre. I perioder får vi knapt nok lest epost. Er det den nye teknologien som er problemet eller har dere rett og slett for mange kunder?

- Vi har generelt sett fått veldig gode tilbakemeldinger på den siste ruteren, noe som gav våre kunder 3 ganger så høy hastighet som forrige versjon. Det er med andre ord ikke noe feil med modemet eller teknologien. Men, vi som alle andre som jobber med mobile kommunikasjonstjenester, har de siste årene opplevd en enorm vekst av båndbreddekrevende tjenester i kombinasjon med flere brukere. Det har gjort at vi har jobbet intenst med å utvide kapasiteten i nettet vårt for å tilfredsstille dette behovet, sier han.

- Selv om vi har tatt unna veldig mye så er det fortsatt områder som vi ikke er ferdig med og der vil man kunne oppleve at man får reduserte hastighet som følge av dette. Derfor er det ekstra gledelig at vi før jul vant frem i den store frekvensauksjonen hvor vi sikret oss svært verdifulle, 20 år lange ressurser og dermed er klare for å oppgrader hele vår infrastruktur for å støtte 4G. Det vil oppleves som et enormt løft for våre kunder, sier Helgaker til Hegnar.no.

- Hvordan er hastighetene på steder som Geilo, Hemsedal, Trysil, Hafjell og andre utfartssteder i julen, vinterferien og påsken? Og hva med Blindleia og stedene langs sørlandskysten nå når ferien setter inn?

- Vi har i stor grad adressert de stedene der det har vært problemer og er enda bedre rustet i år enn i fjor. Typiske sommerdestinasjoner som for eksempel store deler av kysten nedover Østfold, og til og med over grensen til Strømstad, har vi økt kapasiteten betydelig.

- Garanterer dere en minstehastighet?

- Nei, det er ikke mulig å gjøre, men vi er veldig pragmatiske hvis kunder ikke har fått det de forventer. Vi er også veldig tydelig med informasjonen på for eksempel våre hjemmesider om at hastigheten avhenger av mange faktorer og dermed umulig å garantere. Vi er veldig lite tjent med å skape forventninger som vi ikke klarer å leve opp til , sier han.

Flere nyheter
Kjøpt bolig med feil? Dette kan du kreve selger for
Meglerens prosjekt var fullt av feil - ble dømt til å betale kjøperne 2,2 mill.
Sterke boligtall fra USA - knuste forventningene