Det norske bileventyret

Ford Motor Company har kjøpt 51 prosent av aksjene i norske Pivco Industrier AS. Ford skal dermed være med på videreutviklingen av den norske el-bilen Think.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fords overtakelse av den norske el-bilen kan bli starten på et stort norsk industrieventyr, med produksjon av norske elbiler flere steder i verden.

For første gang i historien skal en serieprodusert bil lages i Norge.

- Fords interesse for Think er en sterk anerkjennelse av det norske elbil-prosjektet. Det samarbeidet som er innledet vil gi mulig ekspansjon av markedet for en ny, ren spesialbygd bil for persontransport i byer og tettsteder, sier en lykkelig Jan Otto Ringdal, styreformann i PIVCO Industries AS i dag.

Glad bilkonge

Gründeren Ringdal hadde i dag sin livs beste dag. Mannen er blant de få som har trodd på bilen fra starten av. Dystre spådommer til tross - Ringdal nektet å gi opp elbilen Think, og i dag blir han kronet som Norges nye bilkonge.

I fjor trodde man at alt var klart for produksjon av elbilen Think etter at det var blitt investert 250 millioner i bilen. Men man trengte enda mer kapital, og pengene uteble. Dermed slo bedriften seg selv konkurs.

Ringdal lot seg imidlertid ikke knekke, og nå er bileventyret i gang.

Rimelig bil

Administrerende direktør Ingvar M. Sviggum i Ford Europa vil ikke ut med hvor mye Think vil koste, men på en svært godt besøkt pressekonferanse i Oslo i dag sa han at prisen må være «fornuftig».

- Vi vil utvikle en elbil som folk har råd til å kjøpe, sa han. Sviggum sa videre at Fords oppkjøp må ses som en tillitserklæring til PIVCO - og Norge.

Positiv Bondevik

Statsminister Kjell Magne Bondevik er positiv til Fords oppkjøp av flertallet av Pivco-aksjene.

- Det er spennende at Ford har valgt å støtte videreutviklingen av Think og det mer miljøvennlige transportalternativet som dette prosjektet står for, sier Bondevik til NTB.

Global distribusjon

Ford overtar den norske elbilen for å satse fullt på bilen og teknologien, med tanke på global distribusjon. Bilen er nå klar for produksjon.

Den norske bilen har stått på et hemmelig sted i bilbyen Detroit. I dag blir Think den store sensasjonen på verdens største bilutstilling.

Fords sjef Jack Nasser vil personlig presentere bilen på en pressekonferanse med rundt 1000 journalister fra hele verden.

År 2 000

Framover skal ingeniører og designere i Ford og Pivco forberede lanseringen på det nordiske markedet i løpet av 1999.

Lanseringa i USA forventes i år 2 000.

90 km/t

Think er en lettvekts elektrisk bil med plastkarosseri. Den har en toppfart på rundt 90 kilometer i timen.

GRÜNDEREN:</B> Jan Otto Ringdal er gründeren bak Pivco og den norsk elbilen Think. Han har trodd på bilen, og har ikke lyttet til alle de dystre spådommene om at den norske bilen var dømt til fiasko. Nå kan han bli Norges nye bilkonge.