Fords overtakelse av den norske el-bilen kan bli starten på et stort norsk industrieventyr, med produksjon av norske elbiler flere steder i verden.
For første gang i historien skal en serieprodusert bil lages i Norge.
- Fords interesse for Think er en sterk anerkjennelse av det norske elbil-prosjektet. Det samarbeidet som er innledet vil gi mulig ekspansjon av markedet for en ny, ren spesialbygd bil for persontransport i byer og tettsteder, sier en lykkelig Jan Otto Ringdal, styreformann i PIVCO Industries AS i dag.
Glad bilkonge
Gründeren Ringdal hadde i dag sin livs beste dag. Mannen er blant de få som har trodd på bilen fra starten av. Dystre spådommer til tross - Ringdal nektet å gi opp elbilen Think, og i dag blir han kronet som Norges nye bilkonge.
I fjor trodde man at alt var klart for produksjon av elbilen Think etter at det var blitt investert 250 millioner i bilen. Men man trengte enda mer kapital, og pengene uteble. Dermed slo bedriften seg selv konkurs.
Ringdal lot seg imidlertid ikke knekke, og nå er bileventyret i gang.
Rimelig bil
Administrerende direktør Ingvar M. Sviggum i Ford Europa vil ikke ut med hvor mye Think vil koste, men på en svært godt besøkt pressekonferanse i Oslo i dag sa han at prisen må være «fornuftig».
- Vi vil utvikle en elbil som folk har råd til å kjøpe, sa han. Sviggum sa videre at Fords oppkjøp må ses som en tillitserklæring til PIVCO - og Norge.
Positiv Bondevik
Statsminister Kjell Magne Bondevik er positiv til Fords oppkjøp av flertallet av Pivco-aksjene.
- Det er spennende at Ford har valgt å støtte videreutviklingen av Think og det mer miljøvennlige transportalternativet som dette prosjektet står for, sier Bondevik til NTB.
Global distribusjon
Ford overtar den norske elbilen for å satse fullt på bilen og teknologien, med tanke på global distribusjon. Bilen er nå klar for produksjon.
Den norske bilen har stått på et hemmelig sted i bilbyen Detroit. I dag blir Think den store sensasjonen på verdens største bilutstilling.
Fords sjef Jack Nasser vil personlig presentere bilen på en pressekonferanse med rundt 1000 journalister fra hele verden.
År 2 000
Framover skal ingeniører og designere i Ford og Pivco forberede lanseringen på det nordiske markedet i løpet av 1999.
Lanseringa i USA forventes i år 2 000.
90 km/t
Think er en lettvekts elektrisk bil med plastkarosseri. Den har en toppfart på rundt 90 kilometer i timen.