- POLITISK BLØFF: «Utredningen om lyntog på kryss og tvers i Norge var en politisk bløff! Stortinget og Regjering har visst at svaret ble nei før utredningen ble igangsatt», skriver tidligere NSB-sjef Osmund Ueland i en e-post til Dagbladet. Foto: SVEINUNG UDDU YSTAD/DAGBLADET
- POLITISK BLØFF: «Utredningen om lyntog på kryss og tvers i Norge var en politisk bløff! Stortinget og Regjering har visst at svaret ble nei før utredningen ble igangsatt», skriver tidligere NSB-sjef Osmund Ueland i en e-post til Dagbladet. Foto: SVEINUNG UDDU YSTAD/DAGBLADETVis mer

- Det norske folk er ført bak lyset

«Utredningen om lyntog på kryss og tvers i Norge var en politisk bløff!», skriver tidligere NSB-sjef Osmund Ueland.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet):«Utredningen om lyntog på kryss og tvers i Norge var en politisk bløff! Stortinget og Regjering har visst at svaret ble nei før utredningen ble igangsatt», skriver tidligere NSB-sjef Osmund Ueland i en e-post til Dagbladet. Ueland var konsernsjef i NSB i perioden 1995—2000. Han ble i juni 2000 sagt opp av styret i NSB.

Jernbaneverket utreder på oppdrag fra Samferdselsdepartementet høyhastighetsbane i Norge. I januar eller februar 2012 skal Høyhastighetsutredningen ha sin konklusjon klar for politikerne. Seks korridorer er aktuelle for superraske tog som kan kjøre opp mot 330 kilometer i timen. En av dem er strekningen Oslo-Stockholm.

Fire norske konsulentfirmaer leverte hver sin rapport til Høyhastighetsutredningen 25. november. Der beskriver de ulike alternativer for hvor i landskapet høyhastighetslinjene kan gå.

FØRT BAK LYSET: - Alle vet at det ikke kommer lyntog på kryss og tvers i Norge. Det norske folk er ført bak lyset!, sier Osmund Ueland til Dagbladet. 
Foto: STIAN LYSBERG SOLUM/SCANPIX
FØRT BAK LYSET: - Alle vet at det ikke kommer lyntog på kryss og tvers i Norge. Det norske folk er ført bak lyset!, sier Osmund Ueland til Dagbladet. Foto: STIAN LYSBERG SOLUM/SCANPIX Vis mer

Les alt fra Høyhastighetsuredningen her!

Tar bladet fra munnen - Etter at jeg gikk av som sjef for NSB i 2000 har jeg holdt kjeft, men nå mener jeg det er på tide å ta bladet fra munnen, sier Ueland til Dagbladet. Han har ikke troen på at regjeringen kommer til å gjennomføre høyhastighetsplanene.

- Alle vet at det ikke kommer lyntog på kryss og tvers i Norge. Det norske folk er ført bak lyset!, sier Ueland til Dagbladet.

- Når der ikke er politisk vilje til å bygge ut dobbeltsporene til Halden, Skien og Lillehammer til vel 100 milliarder kroner på ti år, så kommer det heller aldri noe lyntog over fjellene, sier den tidligere NSB-sjefen til Dagbladet. Han mener politikerne har liten troverdighet når det gjelder å løse samferdselsproblemen, «spesielt i pressområder der flest bor».

- Ikke samfunnsbyggere Ueland har ikke troen på at det kommer noe nytt i Nasjonal Transportplan i 2013.

NÅ SNAKKER HAN: - Etter at jeg gikk av som sjef for NSB i 2000 har jeg holdt kjeft, men nå mener jeg det er på tide å ta bladet fra munnen, sier Osmund Ueland til Dagbladet. Foto: DAGBLADET


ARKIV spesielle originaler
NÅ SNAKKER HAN: - Etter at jeg gikk av som sjef for NSB i 2000 har jeg holdt kjeft, men nå mener jeg det er på tide å ta bladet fra munnen, sier Osmund Ueland til Dagbladet. Foto: DAGBLADET ARKIV spesielle originaler Vis mer

- Hadde samferdsel i Norge vært viktig nok, og hadde vi hatt en statsminister og flere regjeringsmedlemmer som var reelle samfunnsbyggere - da ville de tre dobbeltsporene vært et faktum om 10 år, sier Ueland. Han mener det ikke ville vært noe problem å gjennomført planene, hvis man ønsket det.

- En regjering som mente noe med «bærekraftig utvikling» ville kvittert ut et regjeringsnotat som sa at dobbeltsporene til Halden, Skien og Lillehammer skal være ferdige i 2022, sier Ueland, som tror Stortinget utvilsomt ville godkjent dette. 

- Da hadde nasjonen vist handlekraft og innhold til et 14 års gammelt vedtak om dobbeltspor. Regjeringen skryter av at det nå brukes mer penger på jernbanen enn noen gang før, og at de prioriterer mange års forsømmelse på vedlikehold. Dette får ikke togpendlerne til å «ta bølgen», sier Ueland.

- Det er trist Ueland mener utbyggingen av flytoget er et godt bevis på at gjennom å bygge nytt så får man bedre reisetilbud og høyere frekvens.

- STATSMINISTEREN IKKE SAMFUNNSBYGGER: - Hadde samferdsel i Norge vært viktig nok, og hadde vi hatt en statsminister og flere regjeringsmedlemmer som var reelle samfunnsbyggere - da ville de tre dobbeltsporene vært et faktum om 10 år, sier Osmund Ueland. Foto: STIAN LYSBERG SOLUM/SCANPIX
- STATSMINISTEREN IKKE SAMFUNNSBYGGER: - Hadde samferdsel i Norge vært viktig nok, og hadde vi hatt en statsminister og flere regjeringsmedlemmer som var reelle samfunnsbyggere - da ville de tre dobbeltsporene vært et faktum om 10 år, sier Osmund Ueland. Foto: STIAN LYSBERG SOLUM/SCANPIX Vis mer

- Norge vifter lett med millionene for iverksetting av miljøtiltak og annet både i Europa og andre verdensdeler. Det er trist å ha myndigheter som viser så lite interesse for det samme i eget land, sier den tidliger NSB-sjefen. Han viser til at størstedelen av landets befolkning bor langs de tre jernbanestrekningene.

Ueland mener dobbeltsporene vil gitt avlastning for hovedstaden og «ført til regions- og næringsutvikling med utgangspunkt i nye moderne kollektive knutepunkter». Videre mener han det ville økt kollektivandel, miljøgevinst, halvert reisetid og doblet frekvens.

- Lite har skjedd - Forstå det den som kan at dette ikke skjer umiddelbart. Da hadde flere kommet i arbeid, utbyggingen ble billigst mulig, og samfunnsnytten størst! For ikke å ta med at sårt tiltrengt tillit til politikerne kunne opparbeides, sier Ueland.

I brevet til Dagbladet skriver Ueland: «Nå er vi etter 14 år med tomme løfter, snart tilbake til den strategi for utvikling av jernbanen som Stortinget var enig om i 1997, og svært lite har skjedd i mellomtiden. Strategien den gangen var: Dobbeltspor til Halden, Skien og Lillehammer  Satsing på lokaltrafikken rundt de største byer Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Utbedring av de tre fjernstrekningen til Bergen, Trondheim og Stavanger, med fornyelser og lange krysningsbelter for reisetider rundt 4 timer og mer gods over på bane. Det blir interessant å følge utviklingen de neste 14 år».

- DET ER TRIST: - Norge vifter lett med millionene for iverksetting av miljøtiltak og annet både i Europa og andre verdensdeler. Det er trist å ha myndigheter som viser så lite interesse for det samme i eget land, sier den tidliger NSB-sjefen. Foto: STIAN LYSBERG SOLUM/SCANPIX
- DET ER TRIST: - Norge vifter lett med millionene for iverksetting av miljøtiltak og annet både i Europa og andre verdensdeler. Det er trist å ha myndigheter som viser så lite interesse for det samme i eget land, sier den tidliger NSB-sjefen. Foto: STIAN LYSBERG SOLUM/SCANPIX Vis mer
- MANGLER POLITISK VILJE: - Når der ikke er politisk vilje til å bygge ut dobbeltsporene til Halden, Skien og Lillehammer til vel 100 milliarder kroner på ti år, så kommer det heller aldri noe lyntog over fjellene, sier den tidligere NSB-sjefen til Dagbladet. Foto: STIAN LYSBERG SOLUM/SCANPIX
- MANGLER POLITISK VILJE: - Når der ikke er politisk vilje til å bygge ut dobbeltsporene til Halden, Skien og Lillehammer til vel 100 milliarder kroner på ti år, så kommer det heller aldri noe lyntog over fjellene, sier den tidligere NSB-sjefen til Dagbladet. Foto: STIAN LYSBERG SOLUM/SCANPIX Vis mer