Det nytter ikke å KLAGE

Det nytter ikke å klage på bøtene fra Trafikksjefens etat. Det er stort sett bare politiet, Utenriksdepartementet og handikappede som vinner fram når de klager. Unnskyldninger som «jeg skulle bare», «jeg så ikke skiltet» eller «jeg var bortreist» holder ikke for lovens strenge paragrafvoktere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bare 2,8 prosent av dem som i fjor klaget på parkeringsbøtene nådde fram. Enda det er få som tar bryet med å klage. Av de vel 255 000 som ble ilagt gebyr og tilleggsavgifter i fjor, var det bare 7,1 prosent som prøvde å få vedtaket omgjort. Kostnadene ved et oppgjør i rettssalen skremmer nok de fleste til å godta mellom 500 og 2000 kroner i bot.

Flinkere

Norske bilister er blitt flinkere til å parkere riktig. Så flinke at trafikksjefen i Oslo i år går glipp av flere titalls millioner kroner i gebyrinntekter. Hittil har trafikksjefen i Oslo bare ilagt 72 000 parkeringsbøter og tilleggsavgifter. Etaten regnet totalt med 130 millioner kroner i inntekter på feilparkeringer. Kommunen har budsjettert med ca 50 000 flere bøter enn i fjor. Vårrengjøring i gatene, veiarbeid, mosjonsløp og andre større arrangement er neppe nok til at lovens voktere får flere penger i kassa. Inntektene på gebyrer har sunket år for år siden 1991.

God jobb

- Vi har ikke tenkt å drive klappjakt på bilistene. Derfor er det ikke aktuelt å sette i gang tvangsutskrivninger eller overtid. Nå satser vi heller på at Oslo kommune reviderer budsjettet, sier informasjonssjef Sidsel Topstad ved Trafikksjefens etat til Dagbladet.

Hun føler at trafikkbetjentene har gjort en god jobb når de har fått ned antall gebyrer. Dersom jobben mer og mer består i å veilede folk, er det flott, sier hun.

Trafikksjefenes etat har ord på seg for å være firkantet. Mange mener også at betjentene bruker millimetermål og er lite fleksible.

- Vi skal være serviceinnstilte. Men vi må reagere når det syndes mot trafikksikkerhet og framkommelighet, sier Topstad. 7000 biler ble tauet inn i fjor. Det skjer mest i forbindelse med gaterydding.

- Bileierne har plikt til å ha tilsyn med kjøretøyet en gang i døgnet. Reiser de bort, må de parkere andre steder eller få noen andre til å sjekke bilen, sier informasjonssjefen. Trafikkontrollørene mener at folk som bor i byer må vite at det fra tid til annen foregår både rydding og veiarbeid i gatene.