- Det rene vrøvl!

Stein Erik Hagen frykter at norske bryggeriarbeidere får svi for salget til danskene. Konsernsjef Nils Smedegaard Andersen i Carlsberg Breweries raser over påstanden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Hvis et dansk selskap skal legge ned et bryggeri, vil det heller legge ned i Norge enn i Danmark, sier Stein Erik Hagen i et intervju med Dagens Næringsliv.

- Det er det rene vrøvl, og det kan du sitere meg på. Det er ikke slik vi tenker, sier administrerende direktør Nils Smedegaard Andersen til Dagbladet.

Gjeldstynget

- Ringnes er en av de viktigste forretningene vi har. E.C. Dahl og Ringnes står sterkt hos forbrukerne. Kjøpet får ingen konsekvenser overhodet, fastslår Andersen.

Carlsberg kjempet for å bevare sitt danske ølmerke, men er nå tynget ned av ei gjeld på 27 milliarder danske kroner. Andersen bekrefter at det begrenser handlefriheten og stopper nye oppkjøp. Gjelda må barberes og inntjeningen må opp.

Han avviser at gjeldssituasjonen kan få følger for de norske bryggeriene, og viser til den vurderingen den norske ledelsen tidligere har gjort over strukturen i selskapet:

- Vi har ingen planer om å forandre på det. Ingen i vårt konsern vil merke noen forskjell på om Carlsberg tar over hele eierskapet.

Andersen forstår ikke bekymringen over Bryggeri-Norges framtid. Det å være en del av Carlsberg gir en sikrere framtid for norsk øl, mener han.

- Vi etablerte Carlsberg Breweries fordi verken Orkla eller Carlsberg syntes å være store nok i seg selv. Carlsberg har nå en internasjonal virksomhet med en god plattform for vekst. Vi skal sørge for at ølet er norsk, og at det smaker godt, lover Andersen.

Heftig maktkamp

Takket være Orkla er Carlsberg blitt markedsledende i Norden og Øst-Europa. Orkla-samarbeidet har gjort Carlsberg langt mer konkurransedyktig, og de er i en mye bedre posisjon i dag enn for fire år siden, mener danske bryggerianalytikere. Carlsbergs identitet var i ferd med å drukne i Orkla-strukturen, hevder danskene. Nordmennene hadde ingen dyp forståelse for Carlsberg-navnet. Orkla ville ha oppkjøp og vekst. Professorene i Carlsbergfondet ville forsvare Carlsberg-navnets sterke internasjonale identitet og holde fast ved sin dominerende eierposisjon i Carlsberg.

Den danske Carlsberg-ledelsen skal allerede i slutten av 2002 ha konkludert med at strukturen med Orkla ikke kunne fortsette. Fram mot sommeren i fjor ble det foretatt en rekke analyser og vurderinger internt i Carlsberg-systemet. I juni 2003 reiste en Carlsberg-delegasjon til Oslo. Beskjeden var klar: Noe måtte skje. Danskene mente den beste utveien var at Carlsberg kjøpte Orklas aksjer. I åtte måneder pågikk maktkampen. Orkla ble satt på porten med en bokført gevinst på 12,5 milliarder kroner.

SINT: - Det å være en del av Carlsberg gir en sikrere framtid for norsk øl, sier administrerende direktør Nils Smedegaard Andersen.