INGEN ÅRSAK FUNNET: Her blir sjarken Marina løftet i land fra rederiet Dof Subsea Norways skip Geosund på kaia i Sortland. Sjarken gikk ned utenfor Andøya i slutten av februar og ble hevet søndag.
Foto: Svein-Henry W. Johansen  / SCANPIX
INGEN ÅRSAK FUNNET: Her blir sjarken Marina løftet i land fra rederiet Dof Subsea Norways skip Geosund på kaia i Sortland. Sjarken gikk ned utenfor Andøya i slutten av februar og ble hevet søndag. Foto: Svein-Henry W. Johansen / SCANPIXVis mer

Det russiske lasteskip vek unna annen båt

Sjarken Marina utenfor Andøya, foretok en brå manøver for å unngå kollisjonskurs med et annet fartøy.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det russiske lasteskipet som var mistenkt for å ha kollidert med sjarken Marina utenfor Andøya, foretok en brå manøver for å unngå kollisjonskurs med et annet fartøy.

Det bekrefter havariinspektør John Wilsgaard i Statens havarikommisjon for transport overfor NTB. Det vil trolig ta flere måneder før havarikommisjonen kan lansere sin forklaring på hva som skjedde med sjarken Marina.

Radarbilde

Den norske sjarken Marina ble meldt savnet utenfor Andøya mandag 2. mars, da den ikke kom til land som avtalt. Båten ble senere funnet på 78 meters dyp og hevet. Fiskeren Kristian Knudsen (68) er ennå ikke funnet.

Et radarbilde viste at det russiske lasteskipet Mekhanik Tjulenev var svært nær sjarken før det norske fiskefartøyet forsvant, og lasteskipet ble derfor tatt i arrest og ført til Bodø. Grundige undersøkelser av lasteskipet og sjarken viste ingen tegn på kollisjon mellom de to fartøyene.

Vek for annen båt

Radarbilder viser tydelig at Mekhanik Tjulenev foretok en brå unnamanøver. Nå bekrefter havarikommisjonen den russiske skipperens forklaring om at manøveren var for å unngå kollisjonskurs med et helt annet fartøy.

- Slike manøvrer er helt vanlige til sjøs. Den aktuelle dagen var det et komplekst trafikkbilde utenfor Andøya, med blant annet mange fiskebåter, sier havariinspektør John Wilsgaard til NTB.

Havarikommisjonen har gransket radarbildene og funnet fartøyet som Mekhanik Tjulenev vek unna for.

Krengningsprøver

Inneværende og neste uke skal havarikommisjonen bruke på krengningsprøver for å finne ut mer om sjarken Marinas stabilitet. Ifølge SINTEF kan såkalte speedsjarker som Marina være mindre stabile enn tradisjonelle sjarker.

Havariinspektør Wilsgaard sier at det også gjenstår mye annet arbeide før en konklusjon kan foreligge. Det vil trolig ta flere måneder før havarikommisjonen er ferdig med sin rapport.


(NTB)

POLITIET SJEKKET: Politi inspiserte baugen og sidene på det russiske lasteskipet Mekhanik Tyulenev i flere timer på Bodø havn etter ulykken. Lasteskipet var mistenkt for å ha kollidert med sjarken "Marina" som ble borte vest av Andøya.
Foto: Erik Veigård / Scanpix
POLITIET SJEKKET: Politi inspiserte baugen og sidene på det russiske lasteskipet Mekhanik Tyulenev i flere timer på Bodø havn etter ulykken. Lasteskipet var mistenkt for å ha kollidert med sjarken "Marina" som ble borte vest av Andøya. Foto: Erik Veigård / Scanpix Vis mer