Det russiske lasteskipet som var mistenkt for å ha kollidert med sjarken Marina utenfor Andøya, foretok en brå manøver for å unngå kollisjonskurs med et annet fartøy.
Det bekrefter havariinspektør John Wilsgaard i Statens havarikommisjon for transport overfor NTB. Det vil trolig ta flere måneder før havarikommisjonen kan lansere sin forklaring på hva som skjedde med sjarken Marina.
RadarbildeDen norske sjarken Marina ble meldt savnet utenfor Andøya mandag 2. mars, da den ikke kom til land som avtalt. Båten ble senere funnet på 78 meters dyp og hevet. Fiskeren Kristian Knudsen (68) er ennå ikke funnet.
Et radarbilde viste at det russiske lasteskipet Mekhanik Tjulenev var svært nær sjarken før det norske fiskefartøyet forsvant, og lasteskipet ble derfor tatt i arrest og ført til Bodø. Grundige undersøkelser av lasteskipet og sjarken viste ingen tegn på kollisjon mellom de to fartøyene.
Vek for annen båtRadarbilder viser tydelig at Mekhanik Tjulenev foretok en brå unnamanøver. Nå bekrefter havarikommisjonen den russiske skipperens forklaring om at manøveren var for å unngå kollisjonskurs med et helt annet fartøy.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger