- Det Russland gjorde er galt

Programlederen på RT - Russlands internasjonale tv-kanal - taler Putin midt i mot.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den statsfinansierte russiske tv-kanalen Russia Today (RT), sender nyheter til hele kloden. Som regel har nyhetsinnslagene en russisk vri eller er vinklet ut fra hvordan saken oppleves fra Russland.

I dekningen av Ukraina-konflikten har tv-kanalen blitt kritisert for å hovedsakelig vise hvordan russiske soldater blir ønsket velkommen og bedt på te av etniske russere i Ukraina. De nye makthaverne i Kiev blir i russiske medier hyppig omtalt som fascister og høyre-ekstreme.

Uavhengig
Men i går tok en av de internasjonale programlederne til RT, amerikanske Abby Martin bladet fra munnen. Hun avsluttet sendingen slik:

 - Bare fordi jeg jobber her i RT betyr ikke det at jeg ikke er redaksjonelt uavhengig. Jeg kan ikke få sagt klart nok hvor mye jeg er i mot enhver statlig intervensjon mot et suverent land. Det Russland har gjort er galt,  sa hun på direkte TV.

Det er uvisst om uttalelsen har fått følger for Martin.