Det rykende ferske container­skipet er så gigantisk at det ikke kan brukes

399 meter langt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
STØRRE ENN STØRST: Den 4. desember i fjor sto det gigantiske containerskipet «Benjamin Franklin» omsider ferdig. Med sine 399 meter, er det det største skipet som noen gang har lagt til kai i Nord-Amerika, men gleden var kortvarig.Det er rett og slett for stort. AFP PHOTO / ROBYN BECK / NTB Scanpix
STØRRE ENN STØRST: Den 4. desember i fjor sto det gigantiske containerskipet «Benjamin Franklin» omsider ferdig. Med sine 399 meter, er det det største skipet som noen gang har lagt til kai i Nord-Amerika, men gleden var kortvarig.Det er rett og slett for stort. Foto: AFP PHOTO / POOL / SCOTT VARLEY / NTB Scanpix
STØRRE ENN STØRST: Den 4. desember i fjor sto det gigantiske containerskipet «Benjamin Franklin» omsider ferdig. Med sine 399 meter, er det det største skipet som noen gang har lagt til kai i Nord-Amerika, men gleden var kortvarig.Det er rett og slett for stort. Foto: AFP PHOTO / POOL / SCOTT VARLEY / NTB Scanpix
STØRRE ENN STØRST: Den 4. desember i fjor sto det gigantiske containerskipet «Benjamin Franklin» omsider ferdig. Med sine 399 meter, er det det største skipet som noen gang har lagt til kai i Nord-Amerika, men gleden var kortvarig.Det er rett og slett for stort. Foto: Jane Tyska/Oakland Tribune/AP/NTB Scanpix
STØRRE ENN STØRST: Den 4. desember i fjor sto det gigantiske containerskipet «Benjamin Franklin» omsider ferdig. Med sine 399 meter, er det det største skipet som noen gang har lagt til kai i Nord-Amerika, men gleden var kortvarig.Det er rett og slett for stort. Foto: AFP / Mark Ralston / NTB Scanpix
STØRRE ENN STØRST: Den 4. desember i fjor sto det gigantiske containerskipet «Benjamin Franklin» omsider ferdig. Med sine 399 meter, er det det største skipet som noen gang har lagt til kai i Nord-Amerika, men gleden var kortvarig.Det er rett og slett for stort. Foto: AFP / Mark Ralston / NTB Scanpix
STØRRE ENN STØRST: Den 4. desember i fjor sto det gigantiske containerskipet «Benjamin Franklin» omsider ferdig. Med sine 399 meter, er det det største skipet som noen gang har lagt til kai i Nord-Amerika, men gleden var kortvarig.Det er rett og slett for stort. Foto: AFP PHOTO / Mark Ralston / NTB Scanpix

(Dagbladet): Den 4. desember i fjor sto det gigantiske containerskipet «Benjamin Franklin» omsider ferdig. Med sine 399 meter, er det det største skipet som noen gang har lagt til kai i Nord-Amerika, men gleden var kortvarig.

Det er rett og slett for stort.

For stort Etter å ha ankommet vestkysten etter sin jomfrutur fra verftet i Kina, ble det raskt klart at amerikanske havner ikke er bygd for å håndtere skip av denne størrelsen på en effektiv måte. Det skriver Quartz.

De har verken store nok kraner, dype nok havner eller infrastrukturen som skal til for å frakte lasten vekk fra havna. Skipet kunne med andre ord ikke arbeide på full kapasitet uten betydelige investeringer.

Derfor har rederiet, CMA CGM, i stedet investert i et mindre fraktselskap som skal erstatte «Benjamin Franklin» på handelsrutene over Stillehavet.

Containergiganten vil i stedet bli brukt på handsruta fra Europa til Asia der havnene er bedre skikket til å håndtere skip av den størrelsen.

Billigere enn minilager Den labre etterspørselen i de store økonomiene gjør at det er voldsom overkapasitet i skipsmarkedet. 

Shippingratene er på et historisk bunnivå. Det har aldri tidligere vært billigere å sende varer rundt i verden, ifølge shippingoperatøren Flexport.

Ifølge China Containerized Freight Index koster det nå i mars rundt 400 dollar å frakte en 13 meters container fra Shenzhen i Kina til Rotterdam i Nederland. 

I mars i fjor ville dette ha kostet over 1000 dollar.

«La oss si at du ville reise bort et år. Det er nå billigere å plassere eiendelene dine i en container og la de seile rundt jorda enn å plassere tingene i et minilager», skriver Flexport.

Brems i Kina Fra Kina, som lenge har vært driveren bak veksten i verdensøkonomien, kom det tidligere i år svært bekymringsfulle tall:

Eksporten fra Kina i februar var 25,4 prosent lavere enn for ett år siden, skriver CNBC. Det er den bratteste nedturen siden 2009, i etterdønningene av finanskrisen.

Analytikere hadde ventet et fall i eksporten på 12.5 prosent mot februar i fjor, men det reelle fallet var altså dobbelt så høyt. 

Den økonomiske veksten i Kina var i fjor på 6,9 prosent. Det ville vært drømmetall for enhver vestlig økonomi, men i Kina er det den laveste veksten på 25 år. At veksten avtar kommer samtidig med stor bekymring for landets gjeldsgrad

Kinesiske selskaper har den suverent største gjelden i verden - over 16 billioner dollar (16 000 000 000 000), og den øker stadig.