Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Det skal svi å kjøre langt

Statens vegvesen ønsker at vi skal betale etter hvor langt vi kjører.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I forslaget til Nasjonal transportplan 2006- 2015 foreslår Statens vegvesen økt bruk av bompenger, og et helt nytt bompengesystem. Og takstene kommer til å bli høye.

I dag er bomstasjonene ofte plassert slik at man får inntekt av gjennomgangstrafikken, samtidig som man reduserer bompengebelastningen på kommunens innbyggere. Det nye bompengesystemet går ut på at vi skal betale for den distansen vi kjører, ved å trekke en billett idet vi entrer en betalingsvei, og betale for den distansen vi har kjørt idet vi forlater veien. Har du kjørt bil på motorveiene i Frankrike og Italia, vil du kjenne til systemet.

- Det blir mer rettferdig på den måten, sier veidirektør Olaf Søfteland, og legger til:

- Teknikken gjør snart det mulig å innføre et slikt system. Fra januar har vi for eksempel ubetjente bomstasjoner i både Tønsberg og Bergen.

Over på tog

Statens vegvesen foreslår i tillegg til økte bompenger å bruke kraftig lut for å få bilistene til å ta toget:Veiprising (økte bompenger i rushtida).Parkeringsrestriksjoner i byer.Vegvesenet vil at bomringen rundt Oslo skal stå lenger enn til planlagte 2007.Billigere togbilletter. Vegvesenet vil prioritere nødvendig vedlikehold framfor bygging av nye veier. Men noen sterkt trafikkerte veier vil bli utbygd fra 2006- 2009: E6 fra Oslo til Svinesund bygges ut til fire felt. Det skal bygges firefeltsvei på E6 fra Gardermoen og nordover.E18 gjennom Østfold og Vestfold skal få fire felt.E39 mellom Bergen og Os får fire felt.Nærmere 2015 vil riksvei 7/riksvei 52 mellom Oslo og Bergen blir prioritert.

- Nasjonal transportplan har mange gode prioriteringer, men har nesten alltid vært en fiasko, fordi halvparten av planene aldri blir fulgt opp. Nå må politikerne vedta langtidsplaner som vi kan stole på, og det må bevilges mer penger, sier NAFs informasjonssjef Egil Otter.

Ut på høring

Nasjonal transportplan 2006-2015 er et samarbeid mellom de fire transportetatene Avinor (tidligere Luftfartsverket), Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen.

Forslaget til transportplanen skal nå på høring ut til fylkeskommunene og behandles i Stortinget.

IKKE GRATIS: Flere bomstasjoner, betaling etter hvor langt du kjører og høye takster. Det blir virkeligheten hvis forslagene i Nasjonal transportplan blir gjennomført.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media