GIGANTBY: Kinas hovedstad Beijing har vokst og vokst. Bildet til venstre er fra 1979, mens bildet til høyre er fra i år. Utviklingen vil trolig heller ikke ta slutt, og Kina investerer hundrevis av milliarder kroner for å danne en gigantby i forening med nærliggende byer. Foto: REUTERS/NASA/Handout via Reuters/NTB scanpix
GIGANTBY: Kinas hovedstad Beijing har vokst og vokst. Bildet til venstre er fra 1979, mens bildet til høyre er fra i år. Utviklingen vil trolig heller ikke ta slutt, og Kina investerer hundrevis av milliarder kroner for å danne en gigantby i forening med nærliggende byer. Foto: REUTERS/NASA/Handout via Reuters/NTB scanpixVis mer

Det skiller 36 år mellom disse bildene, og voksesmertene vil ikke ta slutt for Beijing

Lider under befolkningsveksten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den globale befolkningsveksten er allerede en stor utfordring på jordkloden. I sommer oversteg jordas befolkning 7,3 milliarder mennesker, ifølge tall fra FN.

Innen 2030, 2050 og 2100 anslår FN at det globale folketallet vil ha steget til henholdsvis 8,5, 9,7 og 11,2 milliarder.

Med jordklodens begrensede ressurser og stadig mer privat forbruk vil presset på naturen øke enda mer.

Et bilde som illustrerer et av områdene der befolkningsveksten har vært enorm, er begge tatt av den amerikanske romfartsorganisasjonen Nasa.

Sprengt Bildet til venstre er tatt i 1979, året før Kina innførte den omstridte ettbarnspolitikken. Hensikten var å kontrollere den raske befolkningsveksten som ble ansett som et hinder for økonomisk vekst i landet.

Likevel er Kinas befolkning nå på 1,37 milliarder mennesker og vokser fortsatt. Befolkningen blir imidlertid stadig eldre, og arbeidsstyrken har sluttet å vokse. I år opphevet landet ettbarnspolitikken og tillater nå alle å få to barn.

Det er også store demografiske forskjeller innad i landet, og ettbarnspolitikken har gjennom årenes løp blitt liberalisert flere ganger på landsbygda. I storbyene står det imidlertid verre til.

Bildet til høyre er nemlig tatt på eksakt samme sted i hovedstaden Beijing i år.

Beijing har lidd av enorme voksesmerter, spesielt de siste ti åra. FNs offisielle tall fra år 2000 viste at Beijing hadde ti millioner innbyggere. I dag har byen 21 millioner innbyggere, skriver Reuters.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Beijing nærmer seg med det verdens største by i folketall, Shanghai.

Det stopper imidlertid ikke der, for videre utbygging av Beijing og de omkringliggende byene vil ifølge nyhetsbyrået Reuters danne én gigantby i takt med at Beijing ekspanderer.

Megabyen Over de neste 15 åra vil Beijing bli sentrum i en ny gigantby, ettersom den integreres med havnebyen Tianjin og naboprovinsen Hebei.

SKYVES UT: Stigende boligpriser og generell lønnsøkning i Kina, har ført flere av Beijing-innbyggerne lenger og lenger vekk fra byen. Både byens areal og befolkning har steget kraftig. Foto: REUTERS/Jason Lee/NTB scanpix
SKYVES UT: Stigende boligpriser og generell lønnsøkning i Kina, har ført flere av Beijing-innbyggerne lenger og lenger vekk fra byen. Både byens areal og befolkning har steget kraftig. Foto: REUTERS/Jason Lee/NTB scanpix Vis mer

Ifølge myndighetenes beregninger vil storbyen til sammen huse 110 millioner mennesker.

De lokale myndighetene i Beijing har imidlertid bestemt seg for å sette begrensninger på befolkningsveksten i selve byen. Ifølge China Daily vil de nå regulere sterkt for at byen ikke får mer enn 23 millioner innbyggere innen 2020.

Hverdagen for Beijing-innbyggerne er allerede et slit. Infrastrukturen i byen er ikke bygget for å håndtere det store antallet mennesker, og kollektivtrafikken klarer ikke å håndtere den daglige pendlertrafikken.

Situasjonen i Beijing har ført til massiv kritikk mot manglende byplanlegging. Reuters peker også på at store trafikkorker er blitt dagligdags. En kø i 2010 strakte seg over 100 kilometer.

TRAFIKKORKER: Beijing er kjent for lange bilkøer, og problemet er vanskelig å løse.  Foto: REUTERS/Kim Kyung-Hoon/NTB scanpix
TRAFIKKORKER: Beijing er kjent for lange bilkøer, og problemet er vanskelig å løse. Foto: REUTERS/Kim Kyung-Hoon/NTB scanpix Vis mer