«Det skumleste med å gi blod er ikke nåler eller blodposer»

Bli med på tur i Oslos sykkelfelt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Sykkel mot bil i trafikken er virkelig noe som engasjerer. Etter at Dagbladet la ut en video om en syklist som stopper midt i den tette trafikken i Kirkeveien og smeller tilbake mot en nærgående taxi, har over 4000 lesere kommentert og over 150 000 sett videoen.

Den 45 år gamle syklisten mener han er i sin fulle rett til å kjøre midt i veien, selv om det er sykkelfelt på strekningen. Grunnen er at sykkelfeltet er smalt og det derfor er vanskelig å manøvrere hvis noe skulle dukke opp i veibanen.

Men hvordan er det egentlig å sykle i Oslos sykkelfelt? Det kan du se i videoen øverst i denne saken, tatt av en annen syklist, Morten Lode.

Lode er en erfaren syklist i Oslo-trafikken og sier at Kirkeveien er spesielt interessant, siden det er en del av Oslos hovedsykkelnett. Det er også samme strekning der en syklist døde i oktober i fjor.

- Sykkefeltet på strekningen er langt unna standarden, så vidt jeg vet er også strekningen definert som «ferdig utbedret», sier Lode til Dagbladet, som omtaler strekningen på følgende måte: «Det skumleste med å gi blod er ikke nåler eller blodposer, men sykkelturen til og fra Ullevål.»

- Må følge med I videoen ser man virkeligheten til syklister som forsøker å sykle der de er henvist: Ute på veiskulderen. Der kommer busser farlig nær, biler parkere, fotgjengere tar gjerne en snarvei, og utallige andre hindre.

- Det er ikke alt jeg irriterer meg over som er ulovlig, biler har for eksempel lov til å parkere. Problemet er at man ikke bare kan sykle i sykkelfeltet og være trygg, man må følge med hele tiden. En del steder slutter plutselig sykkelfeltet, du har trikkestopp og andre hindre hele tiden. Hvis du holder samme tempo som bilene, er det bare å legge seg i kjørefeltet og ligge trygt der, i stedet for å ligge til siden og bli forbikjørt på trange veistrekninger, sier Morten Lode.

Lode har sett videoen med den 45 år gamle syklisten som stopper midt i Kirkeveien, og er ikke nødvendigvis enig i hvordan han løser situasjonen.
- Jeg tror ikke den løsningen han valgte gjorde at noen ble klokere. Jeg tror jeg ville ha sluppet forbi den taxisjåføren og så lagt meg ut. Taxisjåføren hadde bestemt seg for å komme forbi, og da når du ikke fram til ham.

- Det jeg synes er rart er at dette gir syklistene dårlig omdømme. Det er Oslo taxi som burde få dårlig omdømme etter den episoden, sier Lode.

Elvestuen støtter 45-åringen Ola Elvestuen, Oslos byråd for miljø og samferdsel, bekrefter at sykkelveien langs Kirkeveien står oppført som «ferdig», men det betyr ikke at kommunen er fornøyd. Byrådet har nå ute et anbud  på en rapport som skal gi en totalgjennomgang av sykkelveinettet i hovedstaden.

- Dette er den kvaliteten som ble valgt da dette ble anlagt, om det er godt nok er en del av vurderingen som skal gjøres, sier Ola Elvestuen til Dagbladet, og legger til:

- Helt uavhengig av sykkefeltet, skal de som kjører bil ta hensyn til de som sykler. Det er ikke ulovlig å sykle i veibanen. Det er lov å sykle som om du var en bil, slår Elvestuen fast med henvisning til 45-åringen som stopper i veibanen.

Elvestuen vil ikke gå inn på de faglige vurderingene som er tatt angående sykkelfeltet i Kirkeveien, som kun er 80 cm bredt, noe som er en hel meter smalere enn standarden. Byråden avventer nå rapporten som skal se på helheten i Oslos sykkelveinett.

- Det er mye som tilsier at vi må ha høyere kvalitet på de løsningene som er valgt, særlig ettersom det er flere som sykler, sier Elvestuen, som legger til at desto flere som sykler, jo sikrere blir det.