- TØFFE TAK: 
- Det vil bli tøffe tak for de ansatte framover. Men vi må gjennomføre kostnadsreduksjonen. Dette er som sagt «the last call», sa næringsminister Trond Giske. Foto: GORM KALLESTAD / SCANPIX / DAGBLADET
- TØFFE TAK: - Det vil bli tøffe tak for de ansatte framover. Men vi må gjennomføre kostnadsreduksjonen. Dette er som sagt «the last call», sa næringsminister Trond Giske. Foto: GORM KALLESTAD / SCANPIX / DAGBLADETVis mer

- Det står ikke på oss

Næringsminister Trond Giske (Ap) ville ikke hatt noe i mot å selge SAS.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Klokka 08 i dag la kriserammede SAS fram sine resultater for tredje kvartal.

Selskapet besluttet å selge Widerøe og SAS Ground Handling.

Under en pressekonferanse i dag sa næringsminister Trond Giske (Ap) at han ikke hadde noe i mot å selge SAS.

- Det står ikke på oss - Det står ikke på oss. Hvis det var noen som var god investor som ønsket å kjøpe dette, så ville ikke vi være negative. Vi har faktisk vært pådriver for dette. Men uavhengig om vi skal opprettholde vårt eierskap er det viktig at selskapet driver lønnsomt. Dette vil også gjør det lettere å selge, sa Giske under pressekonferansen.

Under pressekonferansen opplyste Giske at de har gitt en såkalt «kredittfasilitet» på 500 millioner svenske kroner, som kan trekkes på dersom likviditeten i en periode skulle komme under press.

- Dette skjer på markedsmessige betingelser og etter en forretningsmessig vurdering av hva som best ivaretar statens verdier i SAS, sa Giske. Han understreker at Norge «ikke vil gi en skattekrone til SAS».

- Tøffe tak Næringsministeren sa videre at forutsetningen for en slik fasilitet skal gjøres tilgjengelig for SAS, er at forbedringstiltakene i selskapets nye forretningsplan gjennomføres.

Dette innebærer blant annet salg av Widerøe og betydelige kostnadsreduksjoner, herunder nye overenskomster med de ansatte.

- Det vil bli tøffe tak for de ansatte framover. Men vi må gjennomføre kostnadsreduksjonen. Dette er som sagt «the last call», sa Giske.

Et element i planen er salg av Widerøe.

-  Widerøe er viktig for Norge ettersom det betjener sentrale ruter i kortbanenettet i distriktene, hvor transportalternativene er få. Selskapet har levert positive resultater over flere år, og jeg vil tro det finnes potensielle solide kjøpere for Widerøe. Et salg vil styrke SAS' likviditetssituasjon. Det kan for øvrig også bidra til at Widerøe får en mer selvstendig stilling, sa Giske.