Det store spørsmålet

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ida hvem? Jo, Ida som forteller over 20.000 lesere hva hun fyller dagene sine med. 19-åringen fra Tønsberg har blitt landets mest profilerte blogger, og er en av mange unge som produserer dagboksnotater folk ikke kan få nok av.

Det begynte med advokatdatteren med dysleksi. 630 000 besøker nettsida til svenske Isabella Løwengrip i uka, og 18-åringen har skapt en lukrativ karriere på å fortelle om livet til sitt alter ego, Blondinbella og omsetter for flere millioner i året på annonseplass og nettbutikk.

Slikt går ikke ubemerket hen i Norge. De mest populære av de 230.000 bloggene registrert på blogg.no, er skrevet av ungdom i 18-årsalderen som forteller om et vanlig ungdomsliv med stadig hyppigere innslag av hotell og premierer. De har også begynt å dukke opp hos hverandre, og sammen utgjør Lars fra Molde, Ida fra Tønsberg og Toro fra Oslo en gjeng unge i Norge følger med argusøyne. Det gir annonsekroner, premiereinvitasjoner, spalteplass og da tidenes første Bloggcamp ble arrangert ble de oppgradert til Very Important Bloggers og fikk sove på hotell. Tidligerei sommer var flere av dem på gratistur til Quart-festivalen.

Finnes det endelig en gratis lunsj? Til de 600-800 nordmenn som oppretter en blogg hver eneste dag: Pass på! Blondinbella er nemlig ikke Isabella Løwengrip, hun er en karakter skapt etter research i chicklitbøker. Det handler aldri om familiemedlemmet som har kreft, vi ser henne heller aldri grine på grunn av panikkangst. Hun smiler på alle bildene, fordi Blondinbella er en «kul karakter som lever et glamorøst liv med fester, pels og champagne».

Artikkelen fortsetter under annonsen

La oss håpe at de norske ungdommene har gjort det samme, skapt en karakter basert på sider ved egen personlighet. Temaet er nemlig utelukkende «meg og mitt liv», og ja visst er

det hyggelig å ha 20 000 folk glanende inn vindusruta når du har ryddig der inne, kjekt når du likevel skal spise en lekker salat, men hva med når du ikke gjør noe spennende, hva når livet ikke kan blogges om? Folket på dørtrammen gir ikke bare annonseklikk, uhemmet smiger kan kjapt snus til like lite konstruktiv kritikk om de ikke får det produktet de forventer.

Da bør man som Blondinbella både ha en karakter til å ta støyten, og saker som politikk og sterke meninger å fôre tilskuerne med. Alle nordmenn – med unntak av kongefamilien – lever ordinære liv. Vi kan fortrylle de vi møter med utseendet og skrå vitser, men det kreves mer å holde store folkemengder interessert over tid. Det kan være kontroversielle synspunkt, spisskompetanse på astronomi, skandaler på toaletter eller barnefødsel. Det må være mer enn deg og ditt liv, for ellers vil du være den første til å se at livet du er glad i – det er forbløffende ordinært. Det kan overskrifter som den hos toppbloggeren Julia komme: «Julia Nyland, mer enn bare en brunkremberte?». En natt i sommer lurte Ida i bloggen sin på om: «Kan jeg være jordnære Ida som drar på søndagsturer med familien og bryr seg om viktige livsverdier samtidig som jeg er Idawulff.com i høye hæler på premierefest?»

Har man klart å samle tusenvis mennesker rundt seg ved å bare være, har man et unektelig godt utgangspunkt – men det bør også være det, et utgangspunkt for å bli noe mer enn bare en som blogger om å være en blogger.