- HYSTERI:  SAS-flygerveteran Per Gunnar Stensvaag mener at flyforbudet på grunn av asken minner om hysteri. FOTO: VIDAR DONS LINDRUPSEN, NORDLYS og OLE ÅSHEIM, NORDLYS.
- HYSTERI: SAS-flygerveteran Per Gunnar Stensvaag mener at flyforbudet på grunn av asken minner om hysteri. FOTO: VIDAR DONS LINDRUPSEN, NORDLYS og OLE ÅSHEIM, NORDLYS.Vis mer

- Det største hysteriet i vårt århundre

SAS-flyger: - Oslo bytter ikke drikkevann om en mann pisser i Maridalsvannet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||Flyforbudet i Norge og resten av Europa vitner om paranoia fra myndighetens side.
Det mener den kjente SAS-kaptein Per Gunnar Stensvaag fra Tromsø.

- Dette flyforbudet er det største hysteriet i vårt århundre, mener Stensvaag til Nordlys. Han har 35 års fartstid som pilot.

- Viktig skille Han sier det er viktig å skille mellom det å fly rett over en vulkansky og den røyken som kommer fra vulkanen på Island.

- Inne i selve skyen er den en mengde tunge partikler som kan være farlige hvis man flyr rett over vulkanen, men dette gjelder i den umiddelbare nærhet til vulkanen. Det vi har fått til Europa er røyk, og det er ingen som kan påvise at det er farlig.

- Vi har ofte svart snø på Østlandet på grunn av industriforurensing fra Tyskland, uten at vi stenger luftrommet av den grunn, sier Stensvaag - og gir et bilde:

-Stenger ikke hele vannet- Hvis du pisser i et vannglass er det ingen som vil drikke det. Men hvis noen pisser i Maridalsvatnet, stenger man ikke av vannet i hele Oslo.

Det har nå blitt vist til en dramatisk nesten-ulykke over Indonesia i 1982 , da alle motorene på en maskin fra British Airways stoppet på grunn av en vulkansky.

- Denne maskinen fløy like over vulkanen, men myndighetene bruker historien for det den er verdt og skal vise handlekraft for enhver pris. Det blir alt for enkelt å innføre forbud, sier Stensvaag.

Støtte fra kolleger Han mener flyforbudet er symptomatisk for et samfunn preget av paranoia.

- Her har vi helikopter som er rustet til å fly inn i områder hvor ørkensand virvles opp, men de samme helikoptrene kan altså ikke sendes inn i en nordnorsk fjord i pent og klart vær for å hjelpe et menneske som holder på å dø, sier SAS-piloten.

Han hevder å ha støtte for sitt syn fra mange innen luftfart i Norge.

- Men folk er livredd for å komme på banen, i frykt for å bli oppfattet som useriøse. Man tar liksom ikke situasjonen på alvor da, uttaler Stensvaag. Han oppfordrer myndighetene til å foreta egne partikkelmålinger, slik Norwegian-direktør Bjørn Kjos tar til orde for.

- Har forpliktelser Informasjonsdirektør Tor O. Iversen i Luftfartstilsynet uttaler følgende:

- Vi forholder oss til den informasjonen vi får Meteorologisk Institutt her i Norge, og informasjon fra Volcanic Ash Advisory Centres (VAAC) i London. Hele Europa baserer seg på informasjon herfra, og vi er forpliktet til å følge dette gjennom vårt medlemskap i FNs luftfartsorganisasjon ICAO. Vi ser at informasjonen fra London samsvarer med det vi får fra Meteorologisk Institutt. Vi har derfor ingen grunn til å stille spørsmål ved disse prognosene.

Iversen viser også til at to finske jagerfly fikk skader etter å fløyet over en vulkanaske torsdag denne uken.

- Den samme vulkanasken må nødvendigvis ha passert Norge på vei mot Finland. Vi har også nye oppdaterte informasjon, som viser betydelig konsentrasjon over Nordsjøen. Dessuten: Selv i klarvær kan det forekomme partikler som kan være skadelig for flymaskiner, sier Iversen.