SUPERMASSIVT: Dette bildet ble sluppet at romobservatoriet i Shanghai, og er en kunstnerisk framstilling på det største svarte hullet vi kjenner til. Foto:  EPA/SHANGHAI ASTRONOMICAL OBSERVATOR/ZHAO-YU LI/NTB scanpix
SUPERMASSIVT: Dette bildet ble sluppet at romobservatoriet i Shanghai, og er en kunstnerisk framstilling på det største svarte hullet vi kjenner til. Foto: EPA/SHANGHAI ASTRONOMICAL OBSERVATOR/ZHAO-YU LI/NTB scanpixVis mer

Det supermassive svarte hullet forbløffer forskere: En masse tolv milliarder ganger større enn sola

Det største noensinne sett.

(Dagbladet): I vårt teoretisk sett uendelige univers, har astronomer funnet er supermassivt svart hull som overgår alle andre i sitt slag.

Ifølge forskerne har det svarte hullet en masse tolv milliarder(!) ganger større enn sola, og er å finne 12,8 milliarder lysår fra jorda, skriver Space.com.

Man tror svarte hull har oppstått når en massiv stjerne har kollapset/krympet inn av sin egen gravitasjonskraft og at kreftene er så sterke at ingenting kan komme ut, ikke engang lys.

Enorme krefter De svarte hullene er kjent for (derav navnet)  å oppsluke alt lys. Dette svarte hullet er imidlertid også det mest lyssterke noen gang oppdaget.

Årsaken er, ifølge astronomenes teorier, at den enorme energimengden som skapes av svarte hull når den river i stykker stjerner, tas opp av de nærliggende kvasarene.

Kvasarer er kjent som universets mest lyssterke objekt, og det er teorisert at de svarte hullene ligger i kvasarens sentrum.

Det nyoppdagete svarte hullet og dets kvasar lyser 429 billioner(!) ganger sterkere enn sola, og sju gange sterkere enn den fjerneste kjente kvasaren.

Supermassive svarte hull finnes trolig i sentrum av de fleste galakser, inkludert Melkeveien, og er en konsentrasjon av masse som er flere millioner eller milliarder ganger vår egen sols.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Objektet har kollapset til et lite punkt under sin egen tyngdekraft, og ikke engang lys kan unnslippe det gravitasjonelle grepet.

Utfordrer teorier Det flernasjonale forskningsteamet med flest kinesiske astronomer, blant annet fra universitetet i Shanghai og universitetet i Beijing, har publisert forskningen i tidsskriftet Nature.

Der forklarer de i innledningen at dette svarte hullet utfordrer tidligere teorier.

Det supermassive svarte hullet, som har fått navnet SDSS J010013.02+280225.8, daterer tilbake til da vårt 13,8 milliarder år gamle univers var mindre enn én milliard år gammelt.

- At slike svarte hull fra da universet fra mindre enn én milliard år gammel, utfordrer teoriene om de svarte hullenes formasjon og hvordan de vokser, skriver de.

- Hvordan kan en kvasar så lyssterk og et svart hull så massivt, bli dannet så tidlig i universets historie, like etter de tidligste stjerne og galaksene dukket opp, spør professor Xiaohui Fan ved Universitetet i Arizona i en pressemelding.

Svaret på det må være opp til forskerne å finne, men de mener i hvert fall at denne nyoppdagelsen gir et godt grunnlag for videre forskning.

Fysikkprofessor Laura Mersini-Houghton ved Universitetet i Nord-Carolina i USA, avfeide i fjor svarte hull som tull.