FLERE PROFFER: Leder i Utdanningsforbundet, Ragnhild Lied, er glad for at kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen varsler et kvalitetsløft or barnehagene med flere utdannede barnehagelærere per barn. Hun advarer mot A- og B-barnehager. Foto: Marte Christensen / NTB scanpix
FLERE PROFFER: Leder i Utdanningsforbundet, Ragnhild Lied, er glad for at kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen varsler et kvalitetsløft or barnehagene med flere utdannede barnehagelærere per barn. Hun advarer mot A- og B-barnehager. Foto: Marte Christensen / NTB scanpixVis mer

- Det trengs flere proffer i barnehagene

Utdanningsforbundet hilser Torbjørn Røe Isaksens kvalitetsreform velkommen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Kunnskapsminister Røe Isaksen varsler i Dagbladet i dag en ny kvalitetsreform for barnehagene. varsler Han sier det i dag er for store forskjeller mellom barnehagene når det gjelder innhold, kvalitet og læring, og vil ha flere faglærte barnehagelærere per barn i barnehagene.

Utdanningsforbundet hilser reformen velkommen.
- Det er positivt at Røe Isaksen flytter barnehagespørsmål fra å være familiepolitikk til å være utdanningspolitikk der det virkelig hører hjemme. Det er fortsatt en del politikere som ser på barnehagen som oppbevaring for foreldre i jobb. Vi opplever ikke at han er der, sier Lied til Dagbladet.

Hun er også veldig glad for at Røe Isaksen lover et lærerløft i barnehagen.

Må velge riktig spor - Det trengs mange flere proffer i norske barnehager. Norge ligger dårligst an i Norden slik det er i dag. Nå må Røe Isaksen velge riktig spor framover. Det er mange retninger den norske barnehagen kan utvikle seg i, og en av dem som vil være uheldig, er forskjellsbarnehagen.

Som Røe Isaksen selv peker på, er kvalitetsforskjellene mellom barnehagene for store. Og det er mange barn som ikke blir sett slik de skal. Her må riktige grep tas for at forskjellene ikke forsetter å øke, sier Lied.

Hun advarer mot A- og B-barnehager, der private barnehager i rike områder har god bemanning og mange barnehagelærere.

- I mindre ressurssterke områder har barna et dårligere tilbud og veldig få barnehagelærere å forholde seg til. Ingen ønsker seg denne utviklingen, men uten de riktige grepene og en strenger regulering av sektoren er vi på full fart hit, sier Lied.
  
Ikke skole - Utdanningsforbundet ønsker seg også mer læring i barnehagene. Det krever nok barnehagelærere. Men vi må ikke gå i fella og gjøre barnehagene om til skole.

Lek er best Det er gjennom lek barn lærer best og mest. Forskere advarer om for mange strukturerte aktiviteter  i barnehagene. For å si det litt forenklet - vi må ikke lage så mange opplegg at barn glemmer å være barn der de bruker sin egen nysgjerrighet og utforskertrang i læringen. Det er viktig verdi i vår nordiske barnehagetradisjon, sier Lied. 

Oslo 20140918 Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) uttaler seg om kvalitetsreform i barnehagene. Her på en lekeplass ved hans hjem i Gimle Terrasse på Frogner i Oslo.
Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
Oslo 20140918 Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) uttaler seg om kvalitetsreform i barnehagene. Her på en lekeplass ved hans hjem i Gimle Terrasse på Frogner i Oslo. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer