Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Det unike med miljøet er kameratskapet og respekten for hverandre.

Stasjonssjef Diederik Willem Kolff beskriver de savnende som svært godt likt.

PREGET AV SITUASJONEN:  Stasjonssjef Diederik Willem Kolff beskriver arbeidsmiljøet som godt og lite familievennlig. De tilbringer mye tid på jobb.
Foto: Jo Straube / Dagbladet
PREGET AV SITUASJONEN: Stasjonssjef Diederik Willem Kolff beskriver arbeidsmiljøet som godt og lite familievennlig. De tilbringer mye tid på jobb. Foto: Jo Straube / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Stasjonssjef og oberst Diederik Willem Kolff kjenner fire av de fem savnede fra Hercules-flyet «Siv».

Han beskriver et arbeidsmiljø med mye humor og god kommunikasjon.

- Det unike med miljøet er kameratskapet og respekten for hverandre. Vi tar ansvar, men vi har samtidig mot til å si ifra hvis vi føler at noe er feil.

Han mener miljøet preges av at alle tar jobben alvorlig. Enheten er unntatt arbeidsmiljøloven fordi arbeidet innebærer lange dager.

- Vi jobber lange dager. Det er en variert og spennende tjeneste, men ikke alltid familievennlig.

Mistet kolleger før Willem Kolff kommer opprinnelig fra Nederland, og har både jobbet i det nederlandske og det britiske forsvaret tidligere.

Han er fra jagerflygmiljøet, hvor han flere ganger har opplevd at arbeidskollegaer har oppkommet under oppdrag. Han ble stasjonssjef på Gardemoen i 2008.

GODE KAMERATER:  Diederik Willem Kolff er opprinnelig fra Nederland og har arbeidet for både det nederlandske og det britiske forsvaret.
Foto: Jo Straube / Dagbladet
GODE KAMERATER: Diederik Willem Kolff er opprinnelig fra Nederland og har arbeidet for både det nederlandske og det britiske forsvaret. Foto: Jo Straube / Dagbladet Vis mer

- Erfaringene derifra tar jeg med meg nå. En ulykke av et slikt omfang har jeg ikke opplevd tidligere. Mannskapet har årlige treningsprogram hvor de trener på tenkelige situasjoner. To ganger i året blir rundt 50 ansatte sendt til USA for å øve i simulator.

- Robust fly Stasjonssjefen mener de fire Hercules-flyene med navnene «Siv», «Idunn», «Nanna» og «Frigg» er godt utprøvde og veldig trygge.

De fire C-130 J Super Hercules ble bestilt og kjøptinn av Forsvaret for å erstatte de nesten 40 år gamle forgjengerne. Det første flyet ble levert 25. november 2008. Han betegner tidligere problemer med flyene som «barnesykdommer».

- De har fløyet godt etter at de kom på vingene. De var et kvantesprang fram fra de andre flyene. De er et av de tryggeste flyene i verden. De er veldig gode og robuste. Det står jeg fortsatt ved, sier han og fortsetter:

- Vi har fått flyene på rekordtid fordi vi har vært heldige og fått lov til å snike i køen. Amerikanerne har produsert flyene i vanlig tempo.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling