PREGET AV SITUASJONEN:  Stasjonssjef Diederik Willem Kolff beskriver arbeidsmiljøet som godt og lite familievennlig. De tilbringer mye tid på jobb.
Foto: Jo Straube / Dagbladet
PREGET AV SITUASJONEN: Stasjonssjef Diederik Willem Kolff beskriver arbeidsmiljøet som godt og lite familievennlig. De tilbringer mye tid på jobb. Foto: Jo Straube / DagbladetVis mer

- Det unike med miljøet er kameratskapet og respekten for hverandre.

Stasjonssjef Diederik Willem Kolff beskriver de savnende som svært godt likt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Stasjonssjef og oberst Diederik Willem Kolff kjenner fire av de fem savnede fra Hercules-flyet «Siv».

Han beskriver et arbeidsmiljø med mye humor og god kommunikasjon.

- Det unike med miljøet er kameratskapet og respekten for hverandre. Vi tar ansvar, men vi har samtidig mot til å si ifra hvis vi føler at noe er feil.

Han mener miljøet preges av at alle tar jobben alvorlig. Enheten er unntatt arbeidsmiljøloven fordi arbeidet innebærer lange dager.

- Vi jobber lange dager. Det er en variert og spennende tjeneste, men ikke alltid familievennlig.

Mistet kolleger før Willem Kolff kommer opprinnelig fra Nederland, og har både jobbet i det nederlandske og det britiske forsvaret tidligere.

Han er fra jagerflygmiljøet, hvor han flere ganger har opplevd at arbeidskollegaer har oppkommet under oppdrag. Han ble stasjonssjef på Gardemoen i 2008.

GODE KAMERATER:  Diederik Willem Kolff er opprinnelig fra Nederland og har arbeidet for både det nederlandske og det britiske forsvaret.
Foto: Jo Straube / Dagbladet
GODE KAMERATER: Diederik Willem Kolff er opprinnelig fra Nederland og har arbeidet for både det nederlandske og det britiske forsvaret. Foto: Jo Straube / Dagbladet Vis mer

- Erfaringene derifra tar jeg med meg nå. En ulykke av et slikt omfang har jeg ikke opplevd tidligere. Mannskapet har årlige treningsprogram hvor de trener på tenkelige situasjoner. To ganger i året blir rundt 50 ansatte sendt til USA for å øve i simulator.

- Robust fly Stasjonssjefen mener de fire Hercules-flyene med navnene «Siv», «Idunn», «Nanna» og «Frigg» er godt utprøvde og veldig trygge.

De fire C-130 J Super Hercules ble bestilt og kjøptinn av Forsvaret for å erstatte de nesten 40 år gamle forgjengerne. Det første flyet ble levert 25. november 2008. Han betegner tidligere problemer med flyene som «barnesykdommer».

- De har fløyet godt etter at de kom på vingene. De var et kvantesprang fram fra de andre flyene. De er et av de tryggeste flyene i verden. De er veldig gode og robuste. Det står jeg fortsatt ved, sier han og fortsetter:

- Vi har fått flyene på rekordtid fordi vi har vært heldige og fått lov til å snike i køen. Amerikanerne har produsert flyene i vanlig tempo.