- Det var en sjømanns verste mareritt

Skipssjef Per Rostad ledet redningsinnsatsen Britannia Seaways.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Per Rostad ble kastet inn i enhver sjømanns verste mareritt da det begynte å brenne på Britannia Seaways lørdag kveld. Som skipssjef på fregatten KNM Helge Ingstad fikk han i oppgave å lede redningsinnsatsen.

KNM Helge Ingstad lå et godt stykke unna da det første «Mayday»-signalet kom fra Britannia Seaways, ifølge Rostad.

- Vi satte da umiddelbart maksimal hastighet ut mot havaristen, forteller han til NTB.

Brannen brøt ut mens det voldsomme uværet Hilde raste langs vestlandskysten, og det var rundt ti meter høye bølger i området.

- Da vi kom ut til havaristen, ble det raskt klart at dette var en veldig kritisk og farlig situasjon, men på grunn av det dårlige været var det ikke mulig å sette over personell eller materiell, sier Rostad.

Krevende situasjon Fregatten tilkalte det som fantes av helikoptre og fartøyer i området, men på grunn av de vanskelige forholdene var det fraktskipets egen besetning som gjorde den største innsatsen, mener Rostad. I alt 12 soldater og et mannskap på 20 var om bord i skipet.

- Jeg syns de gjorde en heroisk innsats under ekstremt krevende forhold, sier han.

Ifølge Rostad viste brannslukkingen seg å bli svært vanskelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det var en sjømanns verste mareritt - å være et godt stykke ut i havet med en stor brann om bord på fartøyet med høy sjø, sier han.

Redningsmannskapene bestemte seg raskt for å forsøke å få havaristen innaskjærs til roligere forhold med mindre bølger, og mens flammene raste, ble fraktskipet loset inn til farvannene sør for Florø.

Der kom supplybåten Polar Stril til med vannkanon.

VANSKELIG SLUKKINGSARBEID: Det var svært vanskelige forhold for brannkjemperne om bord.Foto: Tanja Renate Aakerøy/Hæren / NTB scanpix
DRAMATISK: Bildene av «Britannia Seaways» vitner om dramatikken om bord. Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet
VANSKELIG SLUKKINGSARBEID: Det var svært vanskelige forhold for brannkjemperne om bord.Foto: Tanja Renate Aakerøy/Hæren / NTB scanpix
VANSKELIG SLUKKINGSARBEID: Det var svært vanskelige forhold for brannkjemperne om bord.Foto: Tanja Renate Aakerøy/Hæren / NTB scanpix
TYDELIGE SKADER.Det var tydelige brannskader på "Britannia Seaways" etter brannen ombord natt til søndag.Foto: Tanja Renate Aakerøy/Hæren / NTB scanpix

- Da fikk vi pøst på med enorme mengder vann. Men vi fikk ikke slukket brannen, for det brant inne i en konteiner hvor vannet ikke kom til.

Tilbakeslag Etter hvert ble situasjonen på nytt kritisk fordi pumpesystemet om bord i fraktskipet sluttet å fungere, forteller Rostad.

- Da måtte vi slutte å spyle, for vi risikerte at fartøyet kunne kantre.

Men brannen lot seg kontrollere, og etter hvert kom brannfolk til både fra Bergen og fra Florø.

- Da de kom om bord, fikk de slukket brannen relativt raskt, sier Rostad.

Brannen ble meldt slukket søndag morgen rundt klokka 8.30. KNM Helge Ingstad eskorterte deretter fraktskipet til havn i Bergen.

Noen pause ble det imidlertid ikke for redningsmannskapene. En stor militærøvelse er nemlig i gang på Vestlandet.

- Straks fartøyet la til kai, gikk vi over til vårt treningsprogram, sier Rostad til NTB.

(NTB)