Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Det var ikke akkurat her vi hadde tenkt å tilbringe ferien

Fortvilte passasjerer strandet på Gardermoen for andre natt på rad.

STORE FORSINKELSER: Flere hundre passasjerer må overnatte på hotell for andre natt på rad etter at flyet deres til Bangkok i dag ble innstilt igjen. Ellinor Stensø (t.h.) og hennes bror Esten Arild Stensø, begge fra Trondheim, er to av de uheldige passasjerene. Foto: Marvin Thorsø
STORE FORSINKELSER: Flere hundre passasjerer må overnatte på hotell for andre natt på rad etter at flyet deres til Bangkok i dag ble innstilt igjen. Ellinor Stensø (t.h.) og hennes bror Esten Arild Stensø, begge fra Trondheim, er to av de uheldige passasjerene. Foto: Marvin Thorsø Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Dette er alldeles uhørt, jeg har ikke opplevd makan, sier Øyvind Hagen fra Oslo til Dagbladet.

Han er en av rundt 300 passasjerer som i går formiddag skulle forlate vinterkulda i Norge til fordel for sol og varmegrader i Thailand.

Men flyet fra Thai Airways var ikke kommet lenger enn på vei mot rullebanen på Oslo Lufthavn Gardermoen da det plutselig snudde og kjørte tilbake til gaten igjen.

- Vi ble sittende i flyet i bortimot tre timer. Vi fikk litt drikke og noen nøtter, før vi ble bedt om å gå ut og hente bagasjen og gå til et område for å få mer informasjon. Der sto vi vel og ventet i bortimot to timer, for så å bli booket inn på Clarion Hotel på Gardermoen, sier Mai Torunn Brattås fra Fredrikstad.

Kansellert igjen Passasjerene fikk beskjed om å møte på Gardermoen igjen halv ni neste dag, da flyet etter planen skulle gå klokka tolv.

- Vi kom oss gjennom sikkerhetskontrollen igjen og ventet på flyet, men det ble hele tida utsatt «en halvtime», sier Brattås frustrert.

Til slutt ble de informert om at de måtte ta inn på flyplasshotellet nok ei natt. Årsaken til kanselleringene er angivelig et teknisk problem.

- Det var ikke akkurat her vi hadde tenkt å tilbringe ferien vår. Det har vært veldig store skriverier rundt Norwegians forsinkelser i Thailand, men dette er like ille, sier Brattås.

- Tafatt Hun og medpassasjerene fortviler over mangel på informasjon.

- Vi har ikke fått noen ordentlig informasjon om hva som har skjedd. Vi hørte at det skulle komme en mekaniker fra Thailand, men jeg vet ikke.

- Jeg aksepterer at en maskinskade kan hende noen hver, men det er så tafatt og lite orientering rundt dette at folk er helt fortvilet, sier Øyvind Hagen.

- Det siste vi har fått høre, er at vi skal reise i morgen ettermiddag eller kveld, men de kunne ikke garantere noe hundre prosent. Årsaken er visstnok at de er fullbooket og at de ikke får tak i andre fly, sier Mai Torunn Brattås.

- Jeg er ikke sikker på at vi kommer avgårde i morgen heller, sukker Hagen.

Flere av passasjerene stusser over at flyselskapet, som er en del av Star Alliance, ikke kan sette inn et nytt fly.

- Det må jo finnes et fly i nærheten som det er mulig å sette inn, det må jo være en av fordelene med å fly med et selskap som tilhører en allianse, sier Marvin Thorsø.

- Vi mister en feridag for hver dag som går. Vi skulle være borte i tre uker, men nå er starten på ferien helt ødelagt, sier han.

Det har ikke lykkes Dagbladet å komme i kontakt med Thai Airways i kveld.