- Det var ikke mye kapteinen rakk å si...

FARSUND (Dagbladet): Mannen som sendte nødsignaler fra «Ulsund», opptrådte helt etter boka i sekundene han hadde kontakt med Farsund Radio før lastebåten gikk ned. Alle de sju om bord er trolig omkommet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg går ut fra at det var kapteinen om bord jeg snakket med, sier radiofullmektig Alf Hindal (50) ved Farsund Radio.

- Det var ikke mye han rakk å si. Han oppga posisjon, antall mann om bord og ba om hjelp med en gang. Meldingen var helt fin, men jeg skjønte på ham at det var kritisk, sier den erfarne radiooperatøren med lang fartstid som skipstelegrafist.
- Det er nettopp dette vi banker inn i kursdeltakerne våre: Det viktigste i en nødmelding er posisjon og antall mannskap. Denne karen kunne det - alt var helt etter boka, sier Hindal.

I alt anslår Hindal at han var i kontakt med havaristen i mindre enn ett minutt. I tillegg til posisjon og antall mannskap, rakk mannen å si at båten hadde så sterk babord slagside at rekka lå i vannet.

Kritiske minutter

- De første minuttene i en redningsaksjon er voldsomt hektiske. Da gjør en bare det en vet en skal gjøre og har drillet inn, sier Alf Hindal.

Kystradiofullmektigen gjentok posisjonen, og svarte at hjelp var underveis. Båten ligger nå på dypet 14,93 nautiske mil - eller 32 kilometer ut fra Lista, på mellom 320 og 360 meters dyp.

- Etter den første meldingen hørte jeg ikke mer, men kalte opp igjen og igjen i håp om å få kontakt og flere opplysninger. Men jeg visste med en gang da han ikke svarte at han var gått ned, sier Hindal tungt.
Det er ikke første gang han har sittet på ensom vakt og fulgt dramaer til havs.

- Det er sørgelige greier når slikt skjer, konstaterer Alf Hindal før han gjør seg klar til å gå på en ny kveldsvakt.

- Lytt på VHF

- Båter har gått ned like fort før. Får en båt først slagside, kan det være snakk om sekunder før båten går ned, sier Hindal.

I en slik situasjon er det avgjørende at hjelpen kommer fort. Derfor er det så viktig at alle til sjøs lytter på nødfrekvensene, oppfordrer radiofullmektigene på Farsund Radio.

- Utenfor Lista er det stor trafikk, og vi fikk raskt kontakt med seks- sju skip. De gikk for full maskin til den oppgitte posisjonen. Men selv om de første reagerte raskt, går det ikke fort i et slikt vær, slår Alf Hindal fast.

Store bølger

Rutinen er at når nødmelding er mottatt og bekreftet, sender kystradiostasjonen ut alarmmelding før Hovedredningssentralen varsles.

Kulingen i Skagerrak var rundt 20 meter i sekundet på havaritidspunktet. Det hadde blåst lenge, slik at sjøen hadde hatt tid til å bygge seg opp til store bølger - over seks meter høye.
Farsund Radio er en kystradiostasjon som kontinuerlig overvåker de internasjonale nødfrekvensene - VHF-kanal 16 og frekvens 2182 khz på mellombølgen. I tillegg ekspederer kystradioene telefonsamtaler til og fra skip, og tar imot meldinger fra ikke-EU-skip som går til norsk farvann.

Dessuten holder Farsund Radio kurs for skipsoffiserer som må møte krav om radiosertifikat fra 1999.

Helgas drama gir nærkontakt med virkeligheten på havet rett utenfor kurslokalene.

LANG DAG: Redningshelikopter var i lufta fredag kveld og natt, samt hele lørdag. Bare de siste timene fikk mannskapet avløsning. Det er svært belastende å stille ned i sjøen i time etter time, på leting etter det alle vet bare kan være omkomne.