- Det var som å havne i en krigsfilm

Skipper på «Northern Comrade» Paul Arne (42) om da han ble angrepet rasende nigerianere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): I går ble to nordmenn og to ukrainere på forsyningsskipet «Northern Comrade» kidnappet av ukjente menn utenfor Nigerias oljeprovins Nigerdeltaet.

Det er ikke første gang mannskapet på det norskeide skipet har havnet på kant med lokalbefolkningen, som krever økt kontroll over oljeinntektene.

I desember i fjor skulle Paul Arne Grøntvedt (42) fra Frei hjem på juleferie. Da bilen han satt i ble angrepet av en rasende mobb tvilte han på at han ville komme levende ifra dramaet.

- Jeg trodde virkelig vi skulle dø. Det var som å havne i en krigsfilm og få rollen som den som skulle drepes, sier Grøntvedt til Dagbladet.no.

Han forteller at på grunn av den spente situasjonen var det innført en rekke sikkerhetstiltak for å beskytte dem. Blant annet reiste nordmennene og de andre alltid rundt med væpnede vakter. Men det var ikke nok.

- Vi ble lynsjet av lokalbefolkningen utenfor oljebasen. Flere hundre mennesker overfalt bilen vi satt i. Den væpnede vakten vi hadde med oss havnet på sykehuset. Vi slapp heldigvis fra overfallet med noen skrammer. Bilen ble totalvrak.

Reddet av diesel

Midt oppi dramaet da sjøfolkene ble revet ut av bilen var det noen som grep inn og ville beskytte dem mot den rasende folkemengden.

 : 64 meter lange «Northern Comrade» tilhører Trico Supply AS, et datterselskap av Trico Marine. Da det var mannskapsskifte på båten i desember ble to nordmenn angrepet.
: 64 meter lange «Northern Comrade» tilhører Trico Supply AS, et datterselskap av Trico Marine. Da det var mannskapsskifte på båten i desember ble to nordmenn angrepet. Vis mer

Grøntvedt tror kanskje han ble reddet av noen liter diesel.

- Den ene av de to som reddet livet vårt hadde vært nede på kaia tidligere og fått noen liter med diesel av mannskapet på skipet, sier Grøntvedt.

- Måtte skje

Nå går tankene til de to nordmenne som er kidnappet. Grøntvedt har mange ganger reist med den ene av de to bortførte.

- Jeg kjenner den ene. Vi har jobbet og reist ut sammen. Det er forferdelig det som er skjedd.

Grøntvedt, som var skipper om bord på «Northern Comrade» fra juli til desember i fjor, mener det bare var et tidsspørsmål før nordmenn ble kidnappet.

- Jeg snakket nettopp med den ene jeg satt i bilen med da vi ble overfalt. Vi tenkte det samme: «Dette måtte skje før eller siden».

Krigsrisikotillegg

- Det var som å havne i en krigsfilm

Militante grupper i Nigeria bruker ofte bortføring som et middel for å forhandle til seg penger. Hittil i år er mer enn 30 mennesker blitt bortført i landet.

De militante bevegelsene krever økt lokal kontroll over oljeinntektene for folkegrupper i Sør-Nigeria og erstatning for den forurensningen som oljeproduksjonen har skapt.

Nigeria er det landet i Afrika som er rikest på oljeressurser. Som følge av «oljekrigen» har oljeproduksjonen i Nigeria blitt redusert med hele 25 prosent i løpet av kort tid.

Her hjemme har Norsk Sjøoffiserforbund vært i dialog med Rederiforbundet om krigsrisikotillegg for norske sjømenn. Foreløpig er de to forbundene ikke kommet frem til noen avtale om lønnstillegg, men informasjonssjef Omar Jørgensen i Sjøoffiserforbundet forteller til NA24 at sikkerhetssituasjonen i Nigeria følges tett.

- Dette er noe vi i forbundet har fokusert veldig mye på den siste tiden, og vi har hatt flere møter med rederiforbundet der vi har møtt berørte rederier og diskutert sikkerheten, sier Jørgensen til NA 24.