TETTET MED MEIERISMØR: MS «Nordlys» ble trolig berget fra å bikke i siste liten. Foto: SCANPIX
TETTET MED MEIERISMØR: MS «Nordlys» ble trolig berget fra å bikke i siste liten. Foto: SCANPIXVis mer

- Det var være eller ikke være for skipet

Politisjef Jo Steven Hasseldal tok valget om å sende fire mennesker inn på «Nordlys». Han sa ja, og reddet hurtigruteskipet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ÅLESUND (Dagbladet): - Vi måtte få folk om bord MS «Nordlys» for å få tømt det for vann, det var et være eller ikke være for skipet, forteller politisjef Jo Steven Hasseldal til Dagbladet.

Den dramatiske beslutningen ble tatt tidligere i dag, da hurtigruteskipet krenget 21,7 grader - 1,7 grader over Veritas' kritiske grense.

Kapteinen på «Nordlys», representanter for rederiet, forsikringssselskapet og havnevesenet deltok på møtet, men det var politisjefen selv som til slutt måtte ta det vanskelige valget. To personer fra det nederlandske redningsfirmaet Smit International, samt to nordmenn fra Buksér og Berging, gikk om bord og fikk på plass de nødvendige pumpene.

Noen timer seinere ser det nå ut til at MS «Nordlys» er utenfor fare; i 19.30-tida krenger hun «bare» 15 grader, til tross for et lite tilbakeslag tidligere i ettermiddag.

Vanskelig vurdering - Det å gi grønt lys til en slik operasjon var en veldig vanskelig vurdering, sier Hasseldal.

- Er de fire som gikk om bord, helter?

- Vi hadde ikke sendt dem inn hvis risikoen var så stor at de er helter. De gjorde en kjempejobb og reddet sannsynligvis skipet, men ordet «helt» vil jeg ikke bruke.

- Vi sikret de fire med line, slik at vi kunne få dem ut. Etter våre beregninger ville båten velte rolig over på siden, hvis det gikk virkelig ille. Dermed ville de ha tid på å komme seg ut, sier Hasseldal.

Bruker meierismør Riften i båten, som måler 38 ganger 8 centimeter, er også tettet. Da har man brukt smør, ekte meierismør.

- Riften stammer sannsynligvis fra da båten kom inn til kai. Det elektriske anlegget fungerte ikke på båten, så den fikk seg en smell. Vi tetter det med plugger og smør, sier Hasseldal.

Redningsmannskap vil fortsette arbeidet med å tømme båten for vann utover kvelden og natta.

Bare i lasterom 2 var det 1000 kubikkmeter vann. Innsatsen rettes nå mot å tømme lasterom 1. Man tror ikke det er mye vann i maskinrommet.