AVTALE: Regjeringen og samarbeidspartiene har blitt enig om neste års statsbudsjett. Dette vil det betyr for din lommebok. Foto: NTB Scanpix
AVTALE: Regjeringen og samarbeidspartiene har blitt enig om neste års statsbudsjett. Dette vil det betyr for din lommebok. Foto: NTB ScanpixVis mer

Statsbudsjettet for 2017

Dette betyr endringene i neste års statsbudsjettet for deg

Økt kontantstøtte til ettåringer og billigere å eie bil er noen av endringene i det nye statsbudsjettet. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Lørdag ble regjeringen og samarbeidspartiene Venstre og KrF enig om neste års statsbudsjett etter utallige møter for å lande en avtale.

Høyre kaller det «Tidenes grønneste budsjett (som) er blitt enda grønnere», og det er blant annet de grønne avgiftene som kan påvirke din lommebok neste år.

- Eier du en bil, vil det bli billigere å eie den og dyrere å bruke den, sier Svein Flåtten (H).

Bilpakka

I den såkalte «bilpakka» vil engangsavgiften reduseres. Har du planer om å kjøpe ny bil neste år, vil det bli billigere å kjøpe bil, men reduksjonen gjelder bare for El-biler og hybridbiler. Hvor mye avgiften reduseres varierer fra modell til modell, men grovt sett vil det bli billigere å kjøpe en såkalt klimavennlig bil.

- Det er Co2-utslippet på bilene som bestemmer hvor høy engangsavgiften blir, sier Hans Andreas Limi (Frp), medlem av Finanskomiteen på Stortinget.

Skal du kjøpe ny bil neste år? Se nederst i saken hva engangsavgiften vil koste for utvalgte bilmodeller.

I tillegg vil årsavgiften på biler reduseres, men dette kompenseres med økte priser på bensin og diesel.

Bensinprisen og dieselprisen økes med fem øre per liter på grunn av en Co2-avgift.

Ifølge de fire partiene vil bilpakken på 6,3 milliarder kroner, inkludert 2,6 milliarder kroner til klima- og miljøtiltak, bidra til et kutt i klimagassutslipp på over 660.000 tonn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

OMSTRIDT BILPAKKE: Regjeringen vil gjøre det billigere å eie bil, men dyrere å bruke. Dette er bilpakken som gjør at både Venstre og Krf nå bryter budsjettforhandlingene. Dagbladet forklarer hvorfor. Foto: NTB Scanpix /John Terje Pedersen / Jacques Hvistendahl / Redigering/grafikk: Guro Lindahl Flåten / Marie Røssland Vis mer

Lettere for folk flest

Totalt sett mener Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF at det vil bli lettere økonomisk for folk flest å eie en bil, selv om bensin - og dieselprisen økes.

- For våre medlemmer som bor i distriktene betyr det at å eie bilen vil bli noe rimeligere gjennom reduksjon av årsavgiften og at bompengene på sikt vil reduseres. Drivstoffet vil bli dyrere, men jeg tror ikke dette er utslagsgivende hvis man er en bevisst forbruker, sier Sagedal.

Hun forteller at NAF har fulgt debatten om neste års statsbudsjett nøye de siste ukene. Sagedal forteller at budsjettvinnerne er folk som bor i byene, ettersom det vil bli billigere å reise kollektivt - noe som særlig gjelder Oslo og Akershus.

Vrakpant

Kommunikasjonssjefen forteller at de er fornøyd med budsjettet, men de ønsker at vrakpanten økes.

I det nye budsjettet skal vrakpanten for varebiler, bobiler, fritidsbåter, mopeder, campingvogner og motorsykler økes, men ikke for personbiler.

- Dersom regjeringen har mål om å bytte ut bilparken i Norge til lavutslippsbiler innen 2020, bør de stimulere til det gjennom økt vrakpant. Nå gjelder den ikke for folk flest, sier kommunikasjonssjefen.

Avtalen mellom de fire partiene innebærer også at innblanding av biodrivstoff skal økes til 20 prosent innen 2020. Ettersom biodrivstoff er dyrere enn vanlig drivstoff, vil det øke pumpeprisene.

Andre elementer som vil påvirke din lommebok neste år:

  • Den skattefrie satsen med kjøregodtgjørelse reduseres med 30 øre per kilometer.
  • Det skal bli billigere å ta trikk, tog, buss, båt og t-bane i Oslo og Akershus. Regjeringen har satt av midler for at prisen på månedskort skal reduseres med 20 prosent.
    - Dette er for å stimulere til at folk skal velge mer miljøvennlige alternativer, sier Svein Flåtten (H).
KOSTET DYRT: Partilederne for regjerings- og samarbeidspartiene presenterte avtalen om statsbudsjett for 2017 på en pressekonferanse. KrFs partileder, Knut Arild Hareide, mener regjeringens strategi om å stille ultimatum rundt bilpakken har kostet de dyrt fordi det har gitt tidenes budsjettforhandling, mener Hareide. Video: NTB Scanpix Vis mer

Økt kontantstøtte

Ikke bare bilbruken kan være med å påvirke din lommebok neste år. Foreldre med barn vil få mer å rutte.

Det vil nemlig bli en betydelig økning i kontantstøtten til ettåringer i 2017.

Kontantstøtten vil økes til 7500 kroner per måned fra 1.8.2017. Det vil bety en økning på 1500 kroner per måned.

Et annet punkt som kan påvirke folks lommebok, handler om at regjeringen har planer om å sette igang en prøveordning for gratis barnehage og SFO i enkelte kommuner.

- Detaljene er foreløpig ikke planlagt, men det er satt av penger til at utvalgte kommuner kan prøve det ut neste år, sier Hans Andreas Limi.

- Grunn til å smile

Også følgende vil gjelde fra neste år.

  • Engangsstønad ved fødsel og adopsjon fra 46.920 til 61.120 kroner.
  • Pensjonen for enslige alderspensjonister med minstepensjon øker med 4000 kroner fra 1.9.2017.
  • Utvidet overgangsordning for barnetillegget i uførereformen til 2021. Denne posten var i 2015-budsjettet en ordning som i utgangspunktet bare skulle vare ut 2018.

- Jeg registrerer at både eldre og mange barnefamilier har grunn til å smile i dag siden kontantstøtten øker. De eldre kommer også godt ut av det da pensjonistene får mer å rutte med, skriver Elin Reitan, forbrukerøkonom i Nordea, i en SMS til Dagbladet.