BLÅ LUER:
Konsernsjef Michael O'Leary (t.h.) i Ryanair sammen med Olav Thon på hotell Bristol i Oslo i 2013 etter en pressekonferanse om Ryanairs vinterruter fra Torp og Rygge. Thon som eier 40 prosent av aksjene i Rygge sivile lufthavn AS, ble da lovet ennå mer rikdom av O'Leary.
Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
BLÅ LUER: Konsernsjef Michael O'Leary (t.h.) i Ryanair sammen med Olav Thon på hotell Bristol i Oslo i 2013 etter en pressekonferanse om Ryanairs vinterruter fra Torp og Rygge. Thon som eier 40 prosent av aksjene i Rygge sivile lufthavn AS, ble da lovet ennå mer rikdom av O'Leary. Foto: Erlend Aas / NTB scanpixVis mer

Dette betyr nedleggelsen av Rygge for passasjerene

- Reglene er enkle i dette tilfellet, sier Forbrukerrådet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Et kapittel i norsk luftfartshistorie er mest sannsynlig slutt.

Moss lufthavn Rygge åpnet i 2007, og i 2009 åpnet Ryanair sju nye ruter. I 2011 gikk Rygge forbi Torp på passasjervolum.

Men i dag skjedde det mange ansatte på Rygge hadde fryktet.

I en pressemelding fra styret i Rygge sivile lufthavn AS går det fram at den sivile trafikken fra Rygge lufthavn Moss avvikles fra 1. november 2016, dersom forventet framtidig volum fra Ryanair bekreftes.

Norwegian opplyste tidligere i kveld til Dagbladet at de vil flytte sine flyginger til Gardermoen. Hvor Ryanair eventuelt flytter sin trafikk, er ikke klart. Det har ikke lyktes Dagbladet å komme i kontakt med flyselskapet i kveld.

To-ukersregelen Ingeborg Flønes, direktør for Forbrukerservice i Forbrukerrådet, sier at reglene og rettighetene til forbrukerne er enkle i dette tilfellet. Ettersom nedleggelsen er varslet som nå, vil ikke de som eventuelt har bestilt reiser etter 1. november kunne få erstattet noen reiseutgifter.

Det foreligger nemlig en to-ukersregel.

- Dersom flyselskapet varsler passasjeren innen to uker før avgang, så kan man bare få pengene tilbake eller velge å ombestille billetten, sier Flønes til Dagbladet.

- Utgiftene utover det, får man ikke dekket. Har man bestilt en pakkereise, gjelder de samme reglene, sier Flønes.

Trenden sluker Rygge Førsteamanuensis Espen Andersen, ved Institutt for strategi ved Handelshøyskolen BI, tror at Gardermoen og Avinor er vinneren etter at Rygge nå mest sannsynlig legges ned.
- Hvis Ryanair trekker seg ut av Rygge lufthavn, mister de to tredjedeler av trafikkgrunnlaget og så vidt jeg husker har ikke flyplassen gått med kjempeoverskudd, sier Andersen, som ikke gir flyseteavgiften hele skylda for nedleggelsen.

Flyseteavgiten skal ilegges alle avganger fra norske lufthavner med en sats på 80 kroner per passasjer, pluss moms, totalt 88 kroner. Den innføres 1. juni.

- Det foregår en sentraliseringstrend i flytrafikken. Det blir viktigere og viktigere for flyselskapene å fly fra større og sentrale flyplasser, sier Andersen.

Denne trenden har en årsak i at flyselskapene ønsker å fly til gjennomfartsårer, og ikke til enkeltdestinasjoner. Flyplasser hvor passasjerer ikke bare kan fly til, men også fly videre til eventuelle andre sluttdestinasjoner, tror Andersen vil utkonkurrere små flyplasser som Rygge og Torp.

- Verken Rygge eller Torp er flyplasser man praktisk talt kan bytte fly, sier Andersen, som oppfatter de to eneste privateiede flyplassene i Norge som marginale flyplasser.

- Hvis to tredjedeler av trafikken hviler på et selskap, så lever man farlig uansett, sier Andersen.

Thon ble lovet rikdom - Hvem er taperen her?

- Taperne er folk som har brukt Rygge som en lokal flyplass. Men jeg tror ikke nedleggelsen vil bety så mye i det lange løp. Gardermoen kommer til å fortsette ekspansjonen, sier Andersen.

Olav Thon eier 40 prosent av aksjene i Rygge sivile lufthavn AS. Thon, som nå ser at flyplassen han investerte i legges ned på grunn av Ryanair, ble i 2013 lovet av Ryanair-sjef Michael O'Leary å bli ennå rikere som følge av investeringen i flyplassen.

- Olav Thon er jo rik, men vi skal gjøre han enda rikere, haha. Rygge er veldig viktig for oss, og Norge er et viktig marked. Derfor skal vi satse enda mer her. Vi ønsker å kunne tilby norske innenriksruter også, for jeg synes nordmenn bør få muligheten til å fly billig med Ryanair framfor å fly dyrt med SAS innen Norge. Men hvis vi skal gjøre det, må Avinor endre holdning, sa O´Leary til DN.

Andersen tror ikke at Thon nødvendigvis taper så mye på nedleggelsen.

- Thon er en flink investor, og trekker seg nok ut før tapene blir for store. Selskapet har gått med overskudd de siste åra, men som investering tatt i betraktning, har den nok ikke vært gullkanten. Denne typen selskaper som er avhengig av trafikk og som har høy grad av faste kostnader er risikofylte, sier Andersen.

- Hvem er vinneren?

- Det er vel kanskje Avinor og Gardermoen, sier Andersen.

Fyller fly som ingen andre At flyplassen legger ned, trenger ikke bety så mye for billigselskapet Ryanair. De har levert svært gode resultater i det siste.

Ryanair fyller flyene sine bedre enn noe annet flyselskap, og rapporterte en kabinfaktor på hele 93 prosent for regnskapsåret 2015, som gikk fra april 2015 til mars 2016.

Ifølge Finansavisen vil Michael O'Leary også i framtida fokusere mer på kabinfaktoren enn yielden, altså inntekt pr. passasjerkilometer.

- Veksten til 93 prosent de siste to åra har hjulpet oss å holde enhetskostnaden nede. Høy fyllingsgrad har også bidratt til å stimulere salg om bord, sa han under presentasjonen i går.

Orkla: - Vi er ikke lyttet til Orkla, som eier 40 prosent av Rygge sivile lufthavn, beklager at det nå går mot avvikling av flyplassen.

Orkla sier selskapet har forsøkt å påvirke regjeringen til å omgjøre beslutningen om å innføre en flypassasjeravgift fra 1. juni, skriver NTB.

Beslutningen har fått Ryanair til å si opp sin baseavtale med Rygge fra 1. november.

- Det er meget synd. Vi har forsøkt siden årsskiftet å jobbe på en systematisk måte for å få regjeringen til å endre sin beslutning. Vi har ikke blitt lyttet til, sier konserndirektør for kommunikasjon, Håkon Mageli, til NTB. Han varsler at Orkla ikke har noen planer om å foreta seg noe i den situasjonen som nå har oppstått.

LEGGER NED: Styret ved Moss lufthavn legger ned dersom forventet framtidig volum fra Ryanair bekreftes. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
LEGGER NED: Styret ved Moss lufthavn legger ned dersom forventet framtidig volum fra Ryanair bekreftes. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Vis mer
SA OPP AVTALEN: Flyselskapet Ryanair gjorde i februar alvor av trusselen om å si opp avtalen på Rygge lufthavn i Østfold på grunn av flyseteavgiften. Nå har styret valgt nedleggelse. Her er Ryanair-sjef Michael O'Leary avbildet på en pressekonferanse i 2013.
Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
SA OPP AVTALEN: Flyselskapet Ryanair gjorde i februar alvor av trusselen om å si opp avtalen på Rygge lufthavn i Østfold på grunn av flyseteavgiften. Nå har styret valgt nedleggelse. Her er Ryanair-sjef Michael O'Leary avbildet på en pressekonferanse i 2013. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix Vis mer
EIER 40 PROSENT: Olav Thon eier 40 prosent i Rygge sivile lufthavn AS.   Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
EIER 40 PROSENT: Olav Thon eier 40 prosent i Rygge sivile lufthavn AS. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer