Dette bildet bør glede Obama

Obama ruller ut et enormt valgkampmaskineri mens rivalen Romney må legge ned viktige valgkampkontorer.

TIL LEIE: Dette bildet av Mitt Romneys valgkampkontor i New Hampshire ble ifølge fotografen tatt 8. Januar, to dager før primærvalget var over i delstaten. Til leie-skiltet var allerede oppe. Foto: Martha Heinemann Bixby/Creative commons
TIL LEIE: Dette bildet av Mitt Romneys valgkampkontor i New Hampshire ble ifølge fotografen tatt 8. Januar, to dager før primærvalget var over i delstaten. Til leie-skiltet var allerede oppe. Foto: Martha Heinemann Bixby/Creative commons Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): For de som deltok på valgkampmøter med Barack Obama høsten 2008 framstod han tidvis som en rockestjerne og frelser.

Mange av de entusiastiske supporterne som ropte «Yes we can» og jublet om «hope» og «change» har åpenbart blitt skuffet over Obamas tre år i presidentstolen, hvor store ord i mange tilfeller er blitt erstattet med pragmatisme og drakamper med republikanerne.Men nå er Obama valgkampmaskineri i gang igjen. Og selv om entusiasmen blant mange kanskje ikke er på samme nivå som i 2008, ser situasjonen god ut for den sittende presidenten.

Etablerer The Guardian har samlet sammen en rekke eksempler på hvordan Obama-kampanjen har etablert store valgkamporganisasjoner i en rekke av de viktige vippestatene. Samtidig har Mitt Romney, som etter alle solemerker blir republikanernes presidentkandidat, måttet kutte drastisk ned eller legge organisasjonene på is, fordi han har måttet fortsette valgkampen mot sine republikanske rivaler.

Et av eksemplene avisa trekker fram, er hvordan Romney-kampanjen satte opp et «til leie»-skilt på det eneste kontoret de hadde i vippestaten New Hampshire allerede før primærvalget var over. Til sammenlikning skal Obama ha etablert sju valgkampkontor i staten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer