ULYKKSALIG NØDLOMME:  Her er ulykkesbussen heist opp på en kranbil. Den kom  ut av kontroll like før den kolliderte mot veggen til en nødlomme. Politiet antyder at forhjulet kan ha truffet fortauskanten i tunnelen. FOTO: SEBASTIAN FEVAL, AFP/SCANPIX.
ULYKKSALIG NØDLOMME: Her er ulykkesbussen heist opp på en kranbil. Den kom ut av kontroll like før den kolliderte mot veggen til en nødlomme. Politiet antyder at forhjulet kan ha truffet fortauskanten i tunnelen. FOTO: SEBASTIAN FEVAL, AFP/SCANPIX.Vis mer

Dette bildet kan forklare busskatastrofen

Krasjet mot nødlomme. Verste ulykke i Sveits siden 1982.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Her er bildet som kan gi en forklaring på hvordan busskatastrofen i Sveits startet.

Bildet viser at det er en fortauskant med vanlig kantstein og en tverrvegg som bryter med den lange glatte tunnelveggen.

Ifølge lokalavisa Walliser Bote har det lokale politiet i Kanton Wallis på en pressekonferanse i morges lansert som sannsynlig ulykkesårsak at sjåføren kan ha truffet fortauskanten og mistet styringen.

Bussen har skeinet inn på fortauet, og frontkollidert med «et hull» i tunnelveggen - veggen til en nødlomme.

Uthvilte sjåfører Det kan forklare de store skadene i fronten på ulykkesbussen, som ble tydelige da den ble tauet ut av tunnelen i formiddag.

Politiets foreløpige etterforskning viser ingen tegn til at sjåføren har sovnet.  Bussen hadde to sjåfører som skulle bytte på å kjøre. Begge hadde hviledag før de startet turen tilbake mot Belgia i går kveld.

Bussturen hadde bare vart i 20 minutter da katastrofen skjedde klokka 21.15 to kilometer inne i den godt opplyste tunnelen på motorvei A9 i retning mot Lausanne, nær byen Siders (Sierre på fransk) sør i Sveits.

Veibanen var tørr, og det er ikke noe som tyder på bussen kjørte vesentlig fortere enn fartsgrensen på 100 kilometer i timen.

Bussen veltet ikke, og kolliderte ikke med noen motgående kjøretøy.

 POLITIETS EGET BILDEBEVIS:  I ettermiddag, 15 timer etter ulykken, publiserte sveitsisk politi eget bilde fra ulykken, som viser at bussen kolliderte med veggen i en nødlomme i tunnelen. FOTO: POLIZEI KANTON WALLIS/REUTERS/SCANPIX.
POLITIETS EGET BILDEBEVIS: I ettermiddag, 15 timer etter ulykken, publiserte sveitsisk politi eget bilde fra ulykken, som viser at bussen kolliderte med veggen i en nødlomme i tunnelen. FOTO: POLIZEI KANTON WALLIS/REUTERS/SCANPIX. Vis mer

Bussen hadde sikkerhetsbelter i alle seter, men politiet har foreløpig ikke sagt om beltene var i bruk da bussen kom ut av kontroll.

Velrenomert selskap Det belgiske busselskapet Toptours har drevet i bransjen i 60 år.
— Selskapet har et utmerket rykte. De har alltid respektert sikkerhetsreglene og overholdt fristene for tekniske kontroller, forklarte statssekretær i det belgiske transportdepartementet, Melchior Wathelet, på en pressekonferanse i Brüssel i dag. Begge de to sjåførene omkom i ulykken og kan derfor ikke bidra til å kaste lys over hva som skjedde. 

22 barn i 12-årsalderen og fire lærere er foreløpige de andre dødsofrene. 24 barn er skadd.

Verste siden 1982 Rundt 200 redningsarbeidere jobbet på ulykkesstedet hele natten, og de skadde ble fraktet med ambulanser og åtte helikoptre til fire forskjellige sykehus. Ulykken er en av de verste i Sveits siden 1982.

Den gang omkom 39 tyske turister da bussen deres ble truffet av et tog på en jernbaneovergang. Landet har også opplevd flere andre tragiske trafikkulykker, blant annet i 2005, da en buss kjørte utfor et stup i samme område - Kanton Wallis (Vallais på fransk).

Tolv mennesker omkom og 15 ble skadd i den ulykken, skriver NTB. I 2001 omkom elleve mennesker da en lastebil krasjet og begynte å brenne i Gotthardtunnelen.