Bilene du bør samle på: Her en rød 1962 Ferrari 250 GTO og en hvit 1966 Porsche 906 vist under London Classic Car Show. Foto: NTB Scanpix
Bilene du bør samle på: Her en rød 1962 Ferrari 250 GTO og en hvit 1966 Porsche 906 vist under London Classic Car Show. Foto: NTB ScanpixVis mer

Veteranbiler

Dette bilkjøpet kan gjøre deg rik

Et smart veteranbilkjøp kan gi god avkastning over tid – eller i verste fall by på flotte opplevelser uten pengetap.

Finansavisen: - I de seineste ti åra har en rekke biler hatt stor verdiøkning, konstaterer generalsekretær Børre Skiaker i Kongelig Norsk Automobilklub (KNA).

- Det finnes flere eksempler å både to- og tredobling av prisene.

14 prosent avkastning

En indeks utviklet av Hagerty for de mest eksklusive veteranbilene har sågar steget med 14,3 prosent årlig siden begynnelsen av 2007.

Til sammenlikning er tallet for Hovedindeksen på Oslo Børs bare 6,1 prosent.

- Biler som Porsche 911 med luftkjølt motor, Jaguar E-Type, Ford GT40, Mercedes Pagode, Austin-Healey, Ford Escort Mexico, Datsun 240 Z og mange andre har hatt stor verdiøkning, men også enkle klassiske 70-tallsbiler har steget i verdi, opplyser Skiaker.

Dette bilkjøpet kan gjøre deg rik

- Prisene på enkelte biler, som Mercedes SL fra 70- og 90-tallet har derimot beveget seg svært lite i de seineste åra.

«Ikke for kompliserte»

Skiaker råder nye bilinvestorer til å satse på kvalitetsbiler som ikke er for kompliserte.

- Om de har et godt eller rart design, er det et pluss, tilføyer han.

- Generelt taper man heller ikke penger på tidløse klassikere, ikoner fra sin epoke og sjeldne eksemplarer.

KNAs leder påpeker at bilene burde komme med en dokumenterbar historie og være i så original stand som mulig.

Veteranbiler har gått under hammeren for over 300 millioner kroner. Ifølge Skiaker trenger du imidlertid ikke å være styrtrik for å bli bilsamler.

- Mange starter med å kjøpe billige biler for 20 000-30 000 kroner, så de fleste kan gjøre dette, opplyser han.

- Det finnes noe for enhver smak.

Skiaker legger til at dem som ønsker å fokusere på dyre biler som investeringsobjekter burde rette blikket mot det internasjonale samler- og auksjonsmiljøet.

- Dette er som kjøp og salg av malerier og annen kunst, hevder han.

Mulighet for røverkjøp

Røverkjøp er ikke normale i dette markedet, men Skiaker mener de kan gjøres, dersom man finner en selger som ikke kjenner markedet.

- Bilen har kanskje stått ubrukt i mange år, og eieren kan se på den som et «vrak» uten særlig verdi, sier han.

- For øvrig kan prisen øke mye, fordi markedet plutselig «oppdager» den bestemte bilen.

Ifølge KNAs generalsekretær hjelper det følgelig å ha et langt tidsperspektiv. Da kan man samle biler som har noe unikt ved seg, og vente på at andre kjøpere får øynene opp for objektet.

Reparere, restaurere...

- Dersom man kjøper en urestaurert bil, hvilke typer restaureringer gir best avkastning?

- Hvis bilen skal restaureres, forventer feinschmeckerne at alt er restaurert, svarer Skiaker.

- Likevel finnes det også biler som er restaurert teknisk, men som ser originalt «skabbete» ut og har relativt høy verdi.

Eksperten legger til at bilene generelt må være kjørbare og enten originale eller godt restaurerte.

- Satser du på den siste løsningen, kan det for noen merker eller noen typer jobber lønne seg å benytte verksteder i Øst-Europa, for eksempel Polen, sier han.

- Ellers burde bilen restaureres av europeiske spesialister, og man må være selektiv avhengig av merke, prisklasse og hva som skal gjøres.

Anbefaler bilklubber

- Det er dessuten en god idé å melde seg inn i en entusiastklubb og snakke med dem som er i miljøet, fortsetter Skiaker.

- Der finner du flinke folk med mange kontakter.

En av disse «flinke folkene» er Ola Kleiven, som er formann i Norsk Veteranvogn Klubb (NVK). Organisasjonen bistår sine medlemmer med å oppspore, erverve, restaurere og bevare veterankjøretøyer eldre enn 30 år. Den jobber også for å sikre historiske og tekniske data om slike kjøretøy.

Et av Kleivens hovedpunkter er at bilsamling for de fleste er noe helt annet enn å kjøpe aksjer, fond eller næringseiendom: Samlerne bruker typisk mer tid og penger på denne aktiviteten enn det bilene finansielt fortjener.

- Det er krevende og arbeidsomt å oppspore låvefunn eller skogsvrak, for seinere å møysommelig sette dem i stand ved å granske historiske bilder og data, oppspore deler og/eller lage nye, forklarer han.

Dette bilkjøpet kan gjøre deg rik

- Imidlertid har mestringsgleden ved å lykkes, samt seinere å kunne kjøre rundt for å vise fram historiske kjøretøy, langt større verdi for disse entusiastene enn selve kostnaden.

Har godt av å brukes

- Hvordan lagrer man en veteranbil?

- I en tørr garasje og gjerne med jevn temperatur, råder Skiaker.

- Mange setter bilen på bukker for å unngå urunde dekk.

KNAs generalsekretær fraråder imidlertid å la disse historiske kjøretøyene stå ubrukt over lengre tid.

- De har stort sett godt av å kjøres, men ikke på norske saltede veier, presiserer han.

Flere økonomisaker:

Dette er kanskje de beste aksjene nå

Vil hjelpe deg å plukke vinneraksjene

Ser rally for gullprisen