NY AVTALE I BOKS: De kabinansatte i SAS signerte avtalen med selskapet i dag tidlig, men styremedlem i Norsk Kabinforening, Julian William Paulsen, mener det har vært store utfordringer i forhandlingene.
Foto: Tomm W. Christiansen
NY AVTALE I BOKS: De kabinansatte i SAS signerte avtalen med selskapet i dag tidlig, men styremedlem i Norsk Kabinforening, Julian William Paulsen, mener det har vært store utfordringer i forhandlingene. Foto: Tomm W. ChristiansenVis mer

- Dette blir en stor belastning for mange

De norske kabinansatte har opplevd forhandlingsprosessen som «et diktat», men signerte likevel avtalen med SAS i dag tidlig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Dette blir en voldsom endring, sier styremedlem i Norsk Kabinforening, Julian William Paulsen, til Dagbladet.

I dag tidlig signerte de norske kabinansatte avtalen med SAS, som nest siste fagforening. Avtalen innebærer at deres medlemmer kan måtte jobbe opptil 60 timer i uka, en økning på 12 timer per uke fra tidligere arbeidsavtaler.

- Stor belastning Tidligere hadde de kabinansatte en makstid på 42 timer, med mulighet til å jobbe opptil 48 timer i uka.

- Dette kommer til å kjennes på kroppen, det blir en voldsom endring, sier Paulsen.

- Var dette den delen av avtalen som var vanskeligst å svelge?

- Ja, for dette blir en stor belastning for mange.

Vil sikre arbeidsplasser Etter mye om og men kom Norsk Kabinforening altså likevel til enighet med SAS-ledelsen.

- Det var overordnet for å sikre arbeidsplasser, og for at de som ønsker å jobbe i norsk luftfart skal kunne ha muligheten til å ha en jobb. Alternativet hadde vært at det hadde blitt jobbsøkerkurs på samtlige, sier Paulsen.

- Dette er en såpass kritisk situasjon for SAS, så vi har valgt å tenke overordnet, og et hovemål er jo å redde arbeidsplasser.

De andre avtalepunktene som var vanskelige å svelge for Norsk Kabinforening, var at medlemmene vil få større uforutsigbarhet på jobb.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- De ansatte blir lettere skyflet rundt til andre destinasjoner enn planlagt, sier Paulsen.

Intense forhandlinger I tillegg har maks antall arbeidstimer per dag økt fra 10,5 til 14, med mulighet for 15 timer per økt. Hviletida når de ansatte er hjemme, har gått ned med 1 time og 15 minutter, til 13 timer. I tillegg har tilkallingstida gått ned fra 1 time og 40 minutter, til 1 time og 20 minutter.

Paulsen har selv vært med i forhandlingene, som har pågått mer eller mindre i ett strekk siden onsdag.

- Vi har sovet to-tre timer hver natt, sier Paulsen, som sier forhandlingsklimaet har vært relativt godt, på tross av utfordringer på begge sider.

- Vi har opplevd det som et diktat. Det har ikke vært gode spilleregler. Generelt når man går gjennom store endringsprosesser i arbeidslivet, trekker man gjerne sine ansatte med, og finner løsninger sammen. Det har ikke SAS valgt å gjøre i dette tilfellet.

- Det er blitt kritisert fra dag én fra alle fagforeningene at prosessen er uheldig, sier han.

- Tøff plan - Det er ingen tvil om at planen som ble lagt fram forrige mandag er ganske tøff, men vi mener dette er nødvendig for at vi skal sikre framtida for SAS, sier pressekontakt og kommunikasjonsrådgiver i SAS, Tormod Sandstø, til Dagbladet. Han ønsker ikke å kommentere ansattes reaksjoner spesielt.

Klokka 06.00 i dag ble det kjent at SAS-pilotene i Norge, Sverige og Danmark har sagt ja til en ny avtale med SAS-ledelsen.

- Vi er først og fremst glad for at vi har fått en avtale, og at forhåpentligvis alle får inngått avtaler før det er for seint, sier tillitsvalgt Jan Levi Skogvang til Dagbladet.

Pilotene kutter blant annet lønna med et beløp tilsvarende en månedslønn.

- Avtalen berører selvfølgelig alle deler av arbeidsforholdet. Man må jobbe mer for mindre. Men vi har opplevd et bra klima med arbeidsgiver hele tida. Det har vært full åpenhet om alle problemer, sier han.

- Viktig å komme i mål Litt før ni sendte SAS ut en børsmelding hvor de skrev at de har kommet til enighet med sju av åtte fagforeninger.

- Dette er vi selvfølgelig veldig glade for, men det er viktig å påpeke at arbeidet ikke er fullført. Vi er ikke i mål ennå, sier Sandstø.

Han kan ikke kommentere hvordan det går med forhandlingene med de kabinansatte i Danmark, fagforeningen som ennå ikke har signert avtalen med SAS.

- Men det er svært viktig for SAS at de kommer i mål, sier han.

Jobber aktivt Hvis partene klarer å bli enige, skal styret i SAS forhandle med representanter for seks store banker, for å finne ut om kravene om forlengede lån er oppfylt. Det er forutsetningen for å unngå en konkurs.

SAS-sjef Rickard Gustafson møtte pressen utenfor SAS-huset på Kastrup mandag morgen og fortalte at det fortsatt pågår forhandlinger.

- Vi må komme i mål. Det er kjempeviktig for selskapet. Vi jobber aktivt og strever videre, sier SAS-sjefen til NTB.

Han avslår å kommentere opplysningene om at fristen fra bankene skal ha gått ut 7.30 mandag morgen og sier det forhandles videre. Han ønsker heller ikke å si noe om når partene må bli ferdige med forhandlingene.

ENDELIG FERDIG:
Elisabeth Goffeng leder for de kabinansatte i Norge kommer ut av SAS-huset på Kastrup mandag morgen. Hun har sittet i forhandlinger mer eller mindre i ett strekk siden onsdag.
Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
ENDELIG FERDIG: Elisabeth Goffeng leder for de kabinansatte i Norge kommer ut av SAS-huset på Kastrup mandag morgen. Hun har sittet i forhandlinger mer eller mindre i ett strekk siden onsdag. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix Vis mer