STOPP: Et stoppskilt i Stavanger. Sannsynligheten er stor for at enkelte bilister ikke stopper her, men kjører videre. FOTO: Sindre Ellingsen / Samfoto / NTB scanpix
STOPP: Et stoppskilt i Stavanger. Sannsynligheten er stor for at enkelte bilister ikke stopper her, men kjører videre. FOTO: Sindre Ellingsen / Samfoto / NTB scanpixVis mer

Dette blir stadig flere bilister tatt for å ha gitt blaffen i

Nesten dobbelt så mange tatt i fjor som for tre år siden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I mars i fjor gjennomførte Utrykningspolitiet på Tiller i Trondheim en kontroll med fokus på stoppskilt, skiltet som forteller deg at du skal stoppe helt opp og se deg om før du kjører videre.

I løpet av en drøy time ble 30 bilister tatt.

Boten for trafikkforseelsen er på 5200 kroner, noe som betyr at det tilfløt statskassen 156.000 kroner under kontrollen.

I 2014 ignorerte 13 bilister et stoppskilt i Svinland i Sandenes på én time, og AS Norge ble 67.600 kroner rikere.

Kjører du inn i et kryss med stoppskilt er du forpliktet til å stanse helt før du kjører ut i krysset. Du har også vikeplikt for trafikk i begge retninger.

Blir du tatt for å ha ignorert stoppskiltet venter en bot på 5200 kroner.

Stadig flere blir tatt
Og tall Dagbladet har fått Utrykningspolitiet viser at stadig flere blir tatt for å ha brutt vikeplikten eller å ha ignorert et full stopp-skilt.

I 2015 ble 716 bilister bøtelagt for denne trafikkforseelsen, mens det i 2013 og 2014 ble skrevet ut 403 og 648 bøter for brudd på vikeplikten eller full stopp-skiltet.

- Dette er nok et utslag av flere kontroller. Vi har gitt det mer oppmerksomhet, spesielt der det er full stopp-skilt, forteller UP-sjef Runar Karlsen til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For UPs del er det fart og rus som er viktigst å kontrollere. De har allikevel sett det hensiktsmessig å følge litt mer med på om folk overholder vikeplikten, og spesielt om de følger full stopp-skiltene i tilknytning til hovedveier der det har vært ulykker.

UP-sjefen sier norske sjåfører generelt sett er i «ypperste klasse», noe man kan se på antall ulykker per million innbyggere. Men det betyr ikke at alle har et like bevisst forhold til skiltet som påbyr deg å stoppe.

- Vi vet at vi har en god del som ikke tar full stopp-skiltet så høytidelig. Det samme gjelder med rødt lys, der noen henger seg på den bakerste bilen. Det er to forhold som hever risikoen for ulykke, og det er alvorlig, sier Karlsen.

UP bruker video til å ta synderne, men da ved hjelp av UPs biler som er rigget med videoutstyr. Permanent videoovervåkning har ikke UP anledning til å ha.

Dyr bot
Karlsen sier at det nok er en del som har en litt annen definisjon av hva stopp-skiltet betyr, enn det stoppskiltet faktisk krever av deg som bilist.

- Det er nok mange som ikke er presise nok på dette. Noen vil kanskje ikke rase rett ut, men slakke ned på farta. Men også det er et brudd på reglene. Man skal stoppe og se seg om før man kjører videre, fastslår UP-sjefen.

5200 kroner må du punge ut med hvis du blir tatt i å dure forbi et stoppskilt uten å stoppe.

- Det ser ut til at det er mange som blir tatt når man kontrollerer, så det kan jo bli ganske innbringende kontroller?

- Vi tenker aldri på hva det bringer inn. Bøtenivået teller vi aldri opp. Men det er klart at det kan bli noen kroner, ja, sier Karlsen.

Stopp på fransk
Det ser ut til at franske bilister har et enda mer avslappet forhold til stoppskiltet enn sine norske medbilister.

I et spesielt ulykkesrammet kryss i Yerres, en forstad til Paris, bestemte politiet seg for å innstallere et kamera, i første omgang som et prøveprosjekt.

517 «syndere»
I løpet av bare én dag identifiserte politiet 517 bilister som ignorerte skiltpåbudet, skriver The Guardian. Ganske mange, med tanke på at det er 2000 biler som daglig passerer krysset.

De 517 bilistene kan vente seg en muntlig advarsel og kameraet har gått fra å være et prøveprosjekt til å bli en permanent ordning.

Fransk politi sier riktignok at stoppskiltet ikke nødvendigvis betyr at man må stoppe, og at bilister som «gjorde en innsats» vil slippe unna.

- Vi vil vurdere om loven er brutt, men vi vil bare gå etter dem som ikke sakker på farten. De som bare ruller forbi skiltet slipper unna. Målet med dette er å gjøre visse sjåfører klar over sin dårlige kjøring, sier Stéphanie Landrieux i det franske politiet.

Mellom 20 og 30 personer blir bøtelagt daglig for å ha brutt stopp-påbudet i Yerres. Boten er på 135 euro, rundt 1300 norske kroner.