Dette bør du spise av grønt, fullkorn og kjøtt

Her er forslaget til nye og mer konkrete kostråd til befolkningen.

FREMDELES FEM OM DAGEN: Forslagene til nye kostråd inneholder fremdeles det velkjente rådet, men er også mer konkrete på hva du bør spise av fullkorn, fisk og kjøtt. Foto: Jan Inge Haga
FREMDELES FEM OM DAGEN: Forslagene til nye kostråd inneholder fremdeles det velkjente rådet, men er også mer konkrete på hva du bør spise av fullkorn, fisk og kjøtt. Foto: Jan Inge Haga Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

||| (Dagbladet): «Fem om dagen» består, men hva er de nye «fire om dagen»? Nasjonalt råd for ernæring har nå lagt fram sine forslag til nye kostråd i et rapportutkast, der det blir flere konkrete anbefalinger om hvor mye man bør spise av fisk, kjøtt og brødprodukter.

Rapporten blir grunnlaget for Helsedirektoratets nye kostråd, som blir lansert høsten 2010.

- Det ligger en omfattende og systematisk dokumentasjon bak rådene. Folk skal ha trygghet i at rådene er basert på det beste faglige grunnlaget, sier professor Rune Blomhoff.

Han er leder for Avdeling for ernæring ved Universitetet i Oslo, og har ledet ekspertgruppen som har jobbet i fire år med rapporten som ligger bak forslaget til 13 nye kostråd.

Les oppsummeringen av kostrådene her.

Kan gi flere friske år
De nye kostrådene er mer konkrete på hvilke mengder man bør spise av ulike matvarer, og går mer inn på matvarer enn næringsstoffene. 

- Det er viktig at man ikke ser på enkeltrådene isolert, men på helheten. Effekten av å følge disse rådene er at man reduserer risikoen for kroniske sykdommer som diabetes, kreft, overvekt og fedme, sier Blomhoff.

Ekspertgruppen mener de som har de dårligste levevanene når det gjelder røyking, fysisk aktivitet og kosthold kan få 10 til 15 flere friske leveår hvis de endrer levevaner og begynner å følge de nye kostrådene.

Mer konkrete
Mens kostrådene fremdeles inneholder de kjente «fem om dagen» av frukt og grønnsaker, blir de også mer konkrete på hvor mye fisk, fullkornsprodukter og rødt kjøtt man bør spise.

Det anbefales nå:

• minst fire porsjoner fullkornsprodukter hver dag
• fisk tilsvarende 2-3 middagsporsjoner i uka
• begrenset inntak av rødt kjøtt til 2 middager samt en begrenset mengde kjøttpålegg i uken.

80-90 prosent av oss spiser fremdeles mindre enn fem om dagen av frukt og grønnsaker, anslår rapporten. Om lag halvparten av befolkningen spiser mindre fisk enn anbefalt.

Dokumentasjonen bak disse rådene er blitt tyngre de siste årene, noe som gjør at rådene blir mer presise, forklarer Blomhoff.  

- Hensikten med å være mer konkrete, er å formidle rådene slik at folk skjønner hva vi mener. Men det er viktig at folk ikke overtolker mengdene. Det er snakk om gradvise effekter, sier han.

Kosttilskudd ofte unødvendig

Rapporten slår fast at hvis man har et variert og sunt kosthold, er kosttilskudd unødvendig for de fleste.

 Rådene er også tydeligere på at hvis man spiser såpass mye fisk som det er anbefalt, er det unødvendig å ta tran eller andre omega-3-tilskudd. Hvis ikke man gjør det, kan kosttilskudd være et alternativ.

- For mange kan det være noe å vinne i å legge om kostholdet. Vi beskriver retningen man kan gå i, og så er det opp til hver enkelt å gjøre valgene, sier Blomhoff.

Nytt grunnlag
Arbeidsgruppen ønsker nå innspill fra andre fagpersoner til rapporten før den ferdigstilles. Etter den vil den være grunnlaget for Helsedirektoratets nye kostråd.

- Det er et unikt, systematisk, uavhengig og svært grundig vitenskapelig arbeid som ligger bak denne rapporten. Når den er ferdigstilt etter kommentarrunden, vil den danne et godt grunnlag for myndighetenes arbeid med kosthold og ernæring, sier divisjonsdirektør Knut-Inge Klepp i Helsedirektoratet i en kommentar.

Forslaget til 13 nye kostråd

Det anbefales et kosthold som hovedsakelig er plantebasert og som inneholder mye grønnsaker, frukt, bær, fullkorn og fisk, og begrensede mengder rødt kjøtt, salt, tilsatt sukker og energirike matvarer.

• Det anbefales at man opprettholder balanse mellom energiinntak og
energiforbruk.

• Det anbefales minst 5 porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.

• Det anbefales minst 4 porsjoner fullkornsprodukter hver dag.
Anbefalingen tilsvarer et daglig inntak på ca. 70 gram fullkorn for kvinner og ca. 90 gram for menn. Tre skiver brød bakt på 100 % sammalt mel gir ca. 75 gram fullkorn,

• Det anbefales fisk tilsvarende 2-3 middagsporsjoner i uken.

• Velg magre meieriprodukter.

• Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter og begrens inntaket av rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt.
Dersom man spiser rødt kjøtt (storfe, sau og gris) bør man begrense inntaket til mindre enn 500 gram per uke. Dette tilsvarer 2 middager med rødt kjøtt samt en begrenset mengde kjøttpålegg i uken.

• Velg matoljer, flytende margarin eller myk margarin.

• Vann anbefales som drikke.

• Begrens inntaket av tilsatt sukker.
Det anbefales at inntak av tilsatt sukker begrenses til mindre enn 10 % av det totale energiinntaket.

• Begrens inntaket av salt.

• Kosttilskudd er unødvendig for de fleste.

• Det anbefales at alle daglig er i fysisk aktivitet i minst 30 minutter.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer