20151104 Bjørn Kjos sjef i Norwegian fotografert om bord i et av selskapets Boing 737 - 800 fly på veg fra Amman i Jordan og til Gardermoen. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
20151104 Bjørn Kjos sjef i Norwegian fotografert om bord i et av selskapets Boing 737 - 800 fly på veg fra Amman i Jordan og til Gardermoen. Foto: Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

- Dette burde ikke komme som en overraskelse på ledelsen i Norwegian

Tillitsvalgte sier selskapet baserer driften på overtid.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I dag rammes Norwegians passasjerer av en rekke kanselleringer. Ferieklare nordmenn står nå misfornøyde igjen på Gardermoen, Værnes, Sola og en rekke feriedestinasjoner. Til sammen 18 flygninger med lavprisselskapet er kansellert i dag. I følge pressetalsperson Linda Olsen skyldes flere av kanselleringene mangel på mannskap til å bemanne flyene.

<b>LEDER:</b> Halvor Vatnar leder fagforeningen for pilotene i Norwegian. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet
<b>LEDER:</b> Halvor Vatnar leder fagforeningen for pilotene i Norwegian. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet Vis mer

Tillitsvalgte sier at problemene ikke burde komme som en overraskelse på ledelsen.

- Det er for lite piloter til å gjøre planlagt produksjon. Da oppstår det slike situasjoner som det vi ser i dag. Det burde ikke komme som en overraskelse på ledelsen i Norwegian, sier Halvor Vatnar til Dagbladet.

Han er leder for pilotforeningen som organiserer de skandinaviske pilotene i Norwegian.

Han sier at selskapet i lang tid har basert driften på bruk av overtid og med vilje valgt å ikke ansette tilstrekkelig med piloter.

- De planlegger med overtid for å avvikle ordinær produksjon, sier han.

Han vil ikke spekulere i hva det skyldes at bemanningssituasjonen har blitt så akutt akkurat nå. Han sier han ikke kjenner til noen organisert aksjon.

- Jeg har stor forståelse for at piloter er slitne, og folk må få bestemme selv hva de skal bruke fritiden sin på, sier han.

Fagforeningslederen avviser at pilotene kan klandres for at flyene står på bakken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette er et ledelsesanliggende. Bemanningen er ikke i samsvar med produksjonen. Dere får spørre ledelsen om hvorfor de selger billetter som folk ikke får brukt. Det er forferdelig trist at ferierende familier rammes på denne måten, sier Vatnar.

Høyt konfliktnivå

Fire av de kansellerte flygningene er til eller fra Spania. Der har det lenge vært et høyt konfliktnivå mellom selskapet og innleide piloter.

&lt;b&gt;INTERNASJONAL LEDER: &lt;/b&gt;Alexander Tinholt leder paraplyorganisasjonen som koordinerer de forskjellige nasjonale pilotforeningene av Norwegian-piloter. Foto NTB
<b>INTERNASJONAL LEDER: </b>Alexander Tinholt leder paraplyorganisasjonen som koordinerer de forskjellige nasjonale pilotforeningene av Norwegian-piloter. Foto NTB Vis mer

- Frustrasjonsnivået i Spania er høyt. Selskapet viser ikke vilje til å engasjere seg for pilotene og håndtere dem som Norwegian-piloter. Pilotene der har lenge prøvd å oppnå en dialog med selskapet, men blir hele tiden møtt med at de er ansatte i et bemanningsbyrå, sier Alexander Tinholt, som leder paraplyorganisasjonen som organiserer de nasjonale foreningene for Norwegian-piloter.

- Kanseleringene er symptomer for det samme. Selskapet kjører alt for hardt og optimistisk. De baserer driften på at folk bruker fridagene sine på å fly. Det gjelder både i Skandinavia, i Storbritania og i Spania.

Han viser til at piloter nå er flere timer i lufta og jobber lengre dager.

- De fleste har ikke lenger overskudd til å bruke fridagene til å fly når de kjører så hardt på i arbeidsdagene. Vi har 12-13 timers arbeidsdager og må ofte sove på ugunstige tider av døgnet, sier Tinholt.

Han minner om at piloter har et særlig ansvar for å stille friske og uthvilte på jobb.

- Dette antar jeg de reisende setter pris på. Med et lovverk som tillater 60-timers arbeidsuke, sier det seg selv at det ikke er mye rom for utstrakt overtidsarbeid.

Organisert overtidsnekt

Norwegian viser til at det nå er høysesong, men innrømmer at de baserer seg på at piloter jobber overtid.

- Det stemmer at vi baserer noe av driften på bruk av overtid, dette er helt vanlig i flybransjen. Dette er noe som har fungert for oss, men nå opplever vi dessverre i tillegg akutt fravær blant piloter som gjør at vi må kansellere flygninger, sier pressekontakt Astrid Mannion i Norwegian.

- Mistenker dere at piloter har organisert en overtidsnekt?

- Vi kan ikke spekulere i det.

Hun sier at de nå først og fremst jobber for å ivareta passasjerene på best mulig måte.

- Berørte passasjerer kan velge å avbryte reisen sin mot full refusjon eller ombooking. Blir man booket om, har man krav på forpleining i ventetiden, det vil si mat og drikke innenfor rimelighetens grenser og overnatting for de som har behov for det. Velger man å benytte seg av omrutingen som er tilbudt, vil man også kunne kreve refusjon av transportkostnader til og fra flyplassen, sier hun.