ÅRETS PUSHER: Ådne Søndrål er tildelt prisen som årets "forbrukspusher", i Fremtiden i våre henders kåring. Foto: Bjørn Langsem/DAGBLADET.
ÅRETS PUSHER: Ådne Søndrål er tildelt prisen som årets "forbrukspusher", i Fremtiden i våre henders kåring. Foto: Bjørn Langsem/DAGBLADET.Vis mer

- Dette er årets forbruksverstinger

Ådne Søndrål, Aftenposten Reise og Star Tour gjør nordmenn mer forbrukskåte, mener Fremtiden i våre hender.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): En ny rapport fra EU-parlamentet viser at nordmenn forbruker dobbelt så mye som våre europeiske naboer.

Ifølge rapporten har Norge har den tredje høyeste materielle ressursbruken i Europa. Og noen sjeler og butikker ivrer ekstra for at forbruket skal bli enda større.

Derfor har Framtiden i våre hender nå kåret årets tre største «Forbrukspushere»:
- Prisen tildeles personer eller organisasjoner som utrettelig arbeider for å gjøre oss nordmenn enda mer forbrukskåte enn vi er, forklarer leder Arild Hermstad overfor Dagbladet.

Ådne Søndrål Øverst på lista troner tidligere skøyteess og Norwegian Outlet-gründer Ådne Søndrål.

- Ådne Søndrål kåres til årets «pusher». Den tidligere skøyteløperen inntar øverste trinn på pallen for sin utrettelige innsats for å forsterke shoppingkulturen i Norge, mener Framtiden i våre hender.

Det er Søndråls innsats for å innføre Black Friday i Norge, som organisasjonen reagerer på. Black Friday, som opprinnelig er en amerikansk tradisjon, kjennetegnes av grytidlig butikkåpningstider, fri fra jobben for å shoppe, og mange tilbudspriser i butikkene.

- Søndrål vil at så mange som mulig skal være med på å skape Black Friday-kaos også i Norge, mener Framtiden i våre hender.

- Det er ikke Ådne som person vi kritiserer, men det at han forsøker å fronte Black Friday. Norge befinner seg allerede på forbrukstoppen, og denne dagen trenger vi derfor ikke, sier Hermstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Har gjort jobben min Ådne Søndrål sier til Dagbladet at prisen som årets forbrukspusher viser at han har gjort sin jobb riktig i året som har gått.

- Jeg har stor respekt for det Framtiden i våre hender gjør. At jeg har skapt noe som gjør at de kårer meg til årets «forbrukspusher», viser at jeg har gjort jobben min, som er å sørge for at Norwegian Outlet er en suksess. Black Friday er forøverig ikke noe jeg har skapt, men et internasjonalt fenomen lignende Thanksgiving eller Valentinsday, sier Søndrål til Dagbladet.

- Mener du at Norge trenger Black Friday?

- Jeg stoler på at folk er i stand til å gjøre den vurderinga sjøl. Det får hver enkelt finne ut av.

Aftenposten reise På annenplass i Framtiden i våre henders kåring, finner vi Aftenposten reise, både på papir og på nett.

- Andreplassen går til Aftenpostens reiseredaksjon som ustoppelig stimulerer leserne til å reise med fly, ofte med en tilleggsoppfordring om at du bør fly for å shoppe. Vi mener avisa utpeker seg negativt ved stadige reiseartikler av den enkle sorten, mener Fremtiden i våre hender.

Organisasjonen begrunner 2. plassen videre med:

- Aftenposten er dessuten landets største abonnementsavis, og regnes som en av de mest seriøse. De bør stille høyere krav til journalistisk kvalitet på reisestoffet sitt. Avisa er også landsledende på annonseinntekter, og setter en slett standard for kobling mellom reklame og journalistikk.

- Aftenposten oppfordrer andre til å ta klimaansvar, men så gjør de det ikke selv innenfor sin journalistikk, tilføyer Hermstad overfor Dagbladet.

Ikke vår hensikt John Einar Sandvand, redaktør i Medie Norge Digital, som har ansvar for Aftenpostens og de fire store regionsavisenes reisestoff på nett, er uenig i kritikken fra Framtiden i Våre Hender.

- Jeg mener de ikke har grunnlag for å si dette: Vår hensikt er ikke å få nordmenn til å reise mer eller mindre, men reise er et viktig stoffområde for våre lesere, nordmenn er glad i å reise - derfor er det viktig å gi god informasjon om dette. Fly er da en naturlig del av dette, men vi skriver mye om andre typer reiser og mer miljøvennlige reiser, sier Sandvand til Dagbladet.
Star Tour Tredjeplassen på lista går til flyselskapet Star Tour, for det Framtiden i våre hender mener er årets mest villedende annonse.

- VILLEDENDE: Denne annonnsen er villedende, mener Fremtiden i Våre hender. Derfor har de kåret Star Tour til en av landets tre største forbrukspushere. Foto: FAKSIMILE
- VILLEDENDE: Denne annonnsen er villedende, mener Fremtiden i Våre hender. Derfor har de kåret Star Tour til en av landets tre største forbrukspushere. Foto: FAKSIMILE Vis mer

- Den 11.12 stod Star Tours annonse: «SPAR strøm i jula! Reis til sol og varme på Gran Canaria» på trykk. Noe må ha gått reklamemakerne hus forbi, mener organisasjonen.

- Bare fattige studenter skrur av strømmen hjemme når de reiser bort i vinterkulda. Frostskader kan koste dyrt. Og hva med strømforbruket i hoteller og leiligheter på Star Tours reisemål? Når Star Tour gir inntrykk av at selskapet er opptatt av energisparing: Hva med brenningen av flydrivstoff på de 8220 kilometerne tur/retur Oslo - Gran Canaria. For én person medfører det et utslipp på 1,673 tonn CO2 - eller like mye som 600 mil med en mellomstor bil, sier Hermstad.

Spilte på humor Selv mente Start Tour bare å være humoristiske med annonsen, forklarer kommunikasjonsdirektør, Lena S Petersson.

- Vi prøvde oss med litt humor, og det var aldri meningen å villede noen. Annonsen stod på trykk samtidig som strømprisene skjøt til himmels og det var 126 minusgrader ute. Dessuten var det rekordbillig å reise til syden, og vi spilte litt på det, sier Petersson.

Hun legger til at flyselskapet bare har fått positive reaksjoner på annonsen, og at hennes inntrykk er at alle forstod humoren dens i budskap.

- STIMULERER MED FLYREISER: Andreplassen går til Aftenpostens reiseredaksjon  - Avisa utpeker seg negativt ved stadige reiseartikler av den enkle sorten, mener Fremtiden i våre hender. Foto: FAKSIMILE
- STIMULERER MED FLYREISER: Andreplassen går til Aftenpostens reiseredaksjon - Avisa utpeker seg negativt ved stadige reiseartikler av den enkle sorten, mener Fremtiden i våre hender. Foto: FAKSIMILE Vis mer