Dette er årets verste løgn

Mitt Romney hevdet Obama sørget for at Jeep skulle flytte arbeidsplasser til Kina.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Vi er på vei inn i årets mest hektiske tid for de som skal kåre, oppsummere og felle dom over de siste tolv månedene.
Faktasjekkerne i Pulitzer-prisvinnerne i Politifact har tatt på seg oppgaven med å gå gjennom den amerikanske valgkampen for å kåre årets løgn.

Vinneren (eller taperen) er en del av en tale presidentkandidat Mitt Romney holdt i Ohio og en påfølgende valgkampannonse der Barack Obama ble beskyldt for å ønske å «selge Chrysler til italienere som ville lage Jeep i Kina». Du kan se hele reklamen øverst i denne saken.

Reklamen ble vist i Ohio, den kanskje viktigste vippestaten i valget, hvor bilindustrien er relativt stor og viktig.

Utgangspunktet var en artikkel i Bloomberg, hvor det kom fram at Chrysler, som er deleid av italienske Fiat, vurderte å forsøke å etablere Jeep-merkevaren i flere utenlandske markeder. I likhet med andre amerikanske bilprodusenter søkte de da å lage bilene i noen av de aktuelle landene, blant annet for å redusere transportkostnader. 

Nysatsing Bloomberg skrev da at Chrysler vurderte å starte produksjon i Kina, men understreket samtidig at dette var en nysatsing og ikke en erstatning for de amerikanske fabrikkene.

Paul Bedard tok historien videre, ifølge Politifact i feilaktig retning, i sin blogg hos The Washington Examiner. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeep vurderer å gi opp USA og i stedet produsere i Kina. Det vil ødelegge økonomien i byer som Toledo i Ohio, skrev han.

Bloggen ble plukket opp av konservative Drudge Report.

Chrysler gikk da ut og benektet påstandene på sin egen blogg.

- Vi har ingen intensjoner om å flytte produksjon til Kina, skrev talsmannen Gualberto Ranieri.

Brukt i tale Det hindret ikke Romney i å bruke opplysningene på et valgmøte i Defiance i Ohio samme dag.

- Jeg så en sak i dag, at en av de store aktørene i denne staten, Jeep, som nå er eid av italienere, vurderer å flytte produksjonen til Kina. Jeg vil kjempe for å beholde alle gode jobber i USA. Jeg kommer til å kjempe for at handelen skal være rettferdig, og hvis det er rettferdig, så vil USA vinne.

Påstanden ble kritisert fra flere hold. Men Romney-kampanjen tok det hele i stedet videre, med en TV-reklame hvor budskapet ble gjentatt (men her het det ikke eksplisitt at jobbene produksjonen flyttes).

Chrysler gikk etter det nok en gang ut og benektet påstandene.

Fyr på buksene Politifact gikk gjennom hele saken og konkluderte med at sannhetsgehalten var svært lav (den fikk karakteren «pants on fire»). Factcheck.org konkluderte med at Romneys tale var helt feil og at reklamen var villedende. Washington Posts Fact Checker mente reklamen var et tegn på at valgkampen var i en desperate fase.

Politifact bemerker at den feilaktige annonsen kan ha bidratt til at Romney tapte i delstaten:

- Romney ble truffet av en flodbølge av negativ presseomtale og han klarte aldri å komme tilbake i Ohio, den viktigste delstaten i valget.

CNN og Fox Poynter har for øvrig gjennomført en annen kåring: Årets pressetabber. Der kom CNN og Fox News øverst på pallen, da begge feilaktig meldte at amerikansk høyesterett hadde konkludert med at Obamas helsereform var grunnlovsstridig. Høyesterett hadde i realiteten konkludert helt motsatt. Poynter bemerker også at de to nyhetsorganisasjonene korrigerte opplysningene på litt ulik måte.