QR-KODER: Du kan se den svarte og hvite firkanten i flere butikker i juletiden. Fretex på Grünerløkka i Oslo er en av butikkene som har en QR-kampanje, forteller butikkleder Kristin Mathilde Lund
Foto: Nina hansen / Dagbladet
QR-KODER: Du kan se den svarte og hvite firkanten i flere butikker i juletiden. Fretex på Grünerløkka i Oslo er en av butikkene som har en QR-kampanje, forteller butikkleder Kristin Mathilde Lund Foto: Nina hansen / DagbladetVis mer

- Dette er bare begynnelsen

Man kan se de små firkantene med svart og hvitt flere steder i landet når man er ute på julehandel.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Har du sett en liten svart og hvit firkant med et merkelig mønster i butikkvinduene? Det heter QR-kode, eller «Quick Response»-kode.

Ifølge Logo og Fretex som bruker kodemerkene, og Bendik Meling Samuelsen, førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI, er det ikke mange som vet hva det er eller hva det kan brukes til. Men det vil de i framtiden.

QR-koden QR-koden ble oppfunnet i Japan tidlig på 90-tallet, men har ikke blitt aktuelle i Norge før nå når så mange nordmenn går rundt med smarttelefoner i lomma. 

For å lese av en kode må du laste ned en applikasjon på din smarttelefon, en «QR-reader», som kan lese av kodene. Når du leser av kodene, så vil den føre deg til en nettside, en video, en rabattkupong, en inngangsbillett til kino, en konsert eller en idrettsbegivenhet.

- Det er bare fantasien som setter grenser for hvor denne koden kan føre deg og hva den kan brukes til, sier Bendik Meling Samuelsen, førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI.

Kampanje Skobutikken Logo i Oslo har i desember en stor kampanje med en rekke QR-koder.  Roy Hansen, som leder kampanjen, mener at disse kodene kan være sentral i framtidens shopping.

- Vi kan se for oss at kodene vil bli plassert i butikkvinduene og på produkter, slik at kunder kan bestille varene ved å lese av koden i butikkvinduet, selv om butikken er stengt, sier Roy Hansen, daglig leder i Publisize.

I Japan kan man for eksempel finne QR-koder på boksene man får med maten på McDonalds, og hvis du leser av den, så vil du få opp næringsinnholdet på det du har kjøpt. Fretex sin butikk på Grünerløkka i Oslo har også en QR-kampanje.

- Vi har en QR-kode på flygeblader vi deler ut og i butikken, de fører til vår Facebook-side, sier Kristin Mathilde Lund, butikkleder på Fretex Unika. Hun forteller at en av de ansatte i butikken fikk ideen etter å ha sett slike koder andre steder. Etter at de lanserte kampanjen har de fått en tydelig økning på antall tilhengere på Facebook

- Få tak i kunder Meling Samuelsen sier at koden nå stort sett brukes til å få tak i kunder.

- Vi, som kunder, må gi et samtykke for at de skal kunne sende informasjon til oss gjennom mobiltelefon og andre kanaler, og ved å lese av koden, og bli med på kampanjen, så må du ofte samtykke til dette, sier Meling Samuelsen.

Han forteller at dette fenomenet er så nytt i Norge at det ikke ennå er mye informasjon om nytten av det, eller hvilke muligheter som ligger i det.

- Det er ikke tvil i om at dette har enormt mange muligheter med dette. Det er liten grunn til å tro at QR-koder vil forsvinne, sier han.

KODEN: Hvis du laster ned en applikasjon som kan lese kodene, vil denne ta deg til Dagbladet.no
KODEN: Hvis du laster ned en applikasjon som kan lese kodene, vil denne ta deg til Dagbladet.no Vis mer